Live report: Amsterdam Metal Fest – De Melkweg, 19-05-2018

Live report: Amsterdam Metal Fest – De Melkweg, 19-05-2018.

De meest recente versie van Amsterdam Metal Fest heeft dit jaar een line up van vooral Nederlandse en Italiaanse bands. Als festival is het lekker overzichtelijk, 1 zaal, 1 podium, zes bands. Het festival bestaat al een paar jaar, maar is vorig jaar niet doorgegaan. Aan het begin van de avond was de zaal misschien daarom weliswaar nog niet heel erg vol, maar dat werd gaandeweg beter.

De eerste (Nederlandse) band, OneGodLess speelt sludge metal a la Down. Dit wordt echter her en der aangevuld met diverse technische riffs. Hun debuutalbum is in 2017 uitgekomen, maar de band heeft veel meer ervaring dan dat. Hun line up bestaat uit een zanger (Pieter Verpaalen) die bij Textures heeft gezongen, een Bassist (Robin Zielhorst) die ook bij Textures heeft ingevallen en ervaring bij Cynic heeft opgedaan. Drummer Yuma van Eekelen heeft bij Pestilence gedrumd en gitarist Yordi Lopez heeft zijn sporen ook bij diverse bands verdiend. Zoals noodzakelijk met een dergelijke band, zijn ze in staat zeer groovy te spelen, vooral de drummer. De overige muzikanten vullen dit aan met naast groove ook de nodige techniek. De zang bestaat uit voornamelijk hardcore shouts, die vooral als ze wat lager zijn goed tot hun recht komen. Dit is duidelijk een band met ervaren muzikanten. Het is jammer dat de zaal nog helemaal warm moet lopen, maar ik vond het best lekker klinken.

De tweede band, For I am King, is weer een Nederlandse band. Ze spelen melodische death metal en het is ook weer een jonge band die hun debuutalbum recentelijk heeft uitgebracht. Grunter Alma Alizadeh weet heel goed met het publiek om te gaan, wat de zaal al gauw goed meekrijgt. Dit geldt helemaal als ze de jongste toeschouwer van de avond (11 jaar of zo) op het podium uitnodigt en laat crowdsurfen. De muziek is ook strak gespeeld en zit goed in elkaar. Hoewel deze band op het gebied van melodeath niets nieuws brengt heb ik persoonlijk liever deze band dan bijvoorbeeld Arch Enemy, hoe goed die laatste ook is. Lekkere song zijn nu eenmaal lekkere songs.

Vervolgens komt Hideous Divinity aan de beurt, de eerste Italiaanse band. De strakke en brutale technische death metal staat bol van de energie. Het is alleen jammer dat ik de band nog niet kende, bij dit soort bands helpt het als je de nummer enigszins kent. Ook het geluid moet bij dit soort bands eigenlijk perfect afgesteld staan om ze helemaal uit de verf te laten komen, maar dit had nog iets beter gekund. Desondanks zorgen de heftige snelle drums, de superstrakke riffs en de vette grunts er voor dat het publiek lekker los gaat. Zelf had ik graag de lead partijen iets beter kunnen horen.

The Charm The Fury zijn lokale Amsterdamse helden. Ze brengen voornamelijk metal met hardcore shouts, aangevuld met wat cleane zang door zangeres Caroline Westendorp. Ik heb de band omschreven zien worden als metalcore, persoonlijk zie ik ze liever als een moderne metalband. De combinatie van vette riffs, melodie, energie en charisma zorgen in ieder geval voor een hoop lol. Spelen voor een thuispubliek zal een factor zijn, maar wat mij betreft spelen ze de boel plat. Daarbij hebben ze ook nog een paar meezingers, zoals ‘Echoes’. De band lijkt inmiddels een aardige naam voor zichzelf te maken en dit soort optredens dragen daar aan bij.

Het feit dat er voor de volgende band een complete stellage voor de drums moet worden opgebouwd geeft het al aan, met het Duitse Obscura verlaten we de feestmetal en gaan we vol de technische death metal in, met de nadruk op ‘technische’. Wat een muzikanten! De band vuurt een voortdurende stroom complexe shred riffs af, die echter ook heel melodieus zijn. De band weet naast het technische geweld ook diverse rustige, zweverige (misschien zelfs psychedelische) momenten in hun muziek in te bouwen. Daar bovenop zijn de grunts wat mij betreft de lekkerste van de avond. Het optreden van vanavond is blijkbaar de laatste van de Akroasis tour, de meeste songs komen van dit album. Dit is dan ook wat mij betreft het beste album van Obscura. Deze band bestaat misschien niet uit de meest publiek gerichte performers van de avond, dat is ook lastig als je dermate technische muziek hebt, het is wel een van de beste sets van de avond.

Bij de hoofdact, Fleshgod Apocalypse uit Italië gaat de complexiteit een paar tandjes omlaag (zonder te muziek of de vaardigheid van de muzikanten te kort te willen doen), dit wordt vervangen door sfeer. De band heeft een vervanging van zanger en de diefstal van al hun apparatuur moeten verwerken, maar dat heeft ze alleen maar gesterkt in hun volharding een avond vol topmetal naar hun eigen voorwaarden te leveren. Hun combinatie van death metal riffs en grunts gecombineerd met veel keyboards en operazang wordt afgemaakt met barokke kostuums, podium aankleding en instrumenten in bijpassende stijl. Het geheel wordt gebracht met een bravoure en stijl die je van Italianen op hun best mag verwachten. Uiteraard trakteren ze de zaal op een aantal hits , zoals ‘The Fool’ en ‘The Violation’, maar in feite is het van het begin tot het einde een sterke set. Overigens is deze band dol op het woordje ‘the’, iedere titel heeft er een. Deze band is vrij snel uitgegroeid tot een terechte headliner, die van alles te bieden heeft, tot aan tegeltjeswijsheid toe (you are all going to die, so in the meantime try to live). Er worden zelfs nog wat bijzondere bezoekers het podium op getrokken. Als je Fleshgod Apocalypse nog nooit hebt gezien, ga ze dan vooral eens bezoeken.

Uiteindelijk was het Amsterdam Metal Fest een toch behoorlijk goed bezocht en een heel geslaagd festival. Een compliment ook voor de programmering van het festival, de volgorde zou ik ook precies zo hebben gekozen.

Tekst : Marcel Bergervoet