Live report: Anthrax / The Raven Age – Tivoli Utrecht, 19-02-2017

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Live report: Anthrax / The Raven Age – Tivoli Utrecht, 19-02-2017.

Anthrax doet Tivoli in Utrecht aan in het kader van het 30-jarige bestaan van het album “Among The Living” dat integraal gespeeld gaat worden deze avond.

Op deze tour is het support afkomstig van de Engelse melodische metalband The Raven Age. Voor de band is dit de eerste Europese tour. De band komt over een maand met hun debuutalbum “Darkness Wil Rise” en dit is natuurlijk de uitgelezen kans om wat zieltjes te gaan winnen in Europa. Het half uur dat de band heeft benut het om een groot gedeelte van het debuutalbum te spelen. Met uitzondering van het eerste nummer ‘Uprising’ van de EP “The Raven Age” komen dan ook alle  gespeelde nummers van dit album. De band laat een energiek optreden zien, maar de melodische metal is voor het thrashpubliek schijnbaar moeilijk te verteren. Een klein groepje mensen vooraan is zo te zien wel speciaal voor de band gekomen. The Raven Age is absoluut geen slechte band, maar als voorprogramma van Anthrax een niet geheel juiste keuze. Wellicht heeft het er mee te maken dat gitarist George Harris de zoon is van Iron Maiden bassist Steve Harris die wellicht een balletje heeft opgegooid bij Anthrax.

AnthraxDan is het de beurt aan één van de ‘Big Four’ van de thrash metal, Anthrax. Zoals gezegd wordt het album “Among The Living” in zijn geheel gespeeld, maar krijgen we eerst nog een achttal andere nummers te horen. Het intro is al een tijdje ‘Impaled’ dat gevolgd wordt door ‘A.I.R.’ van “Spreading The Disease”. Van dit album komen ook nog ‘Madhouse’ en ‘Medusa’ voorbij. Mooi om te zien is dat Charlie Benante weer op de drumkruk zit tijdens deze tour. Hij is al eerder geopereerd aan zijn hand vanwege een carpal tunnel syndrome en verliest bij langdurig achter elkaar spelen, zoals op een tour, het gevoel in zijn hand. Ogenschijnlijk kost het hem weinig moeite om het constante rappe tempo bij te benen en het is een genot om de beste man weer eens te zien spelen. De rest van de setlist van het eerste gedeelte bestaat uit nieuwer werk van “For All Kings”, zoals ‘Evil Twin’ en ‘Blood Eagle Wings’.

AnthraxNa een korte pauze en wat aanpassingen op het podium wordt het tweede gedeelte van de set ingeluid met het Blues Brothers nummer  ’I Can’t Turn You Loose’. De keuze om “Among the Living” in zijn geheel te spelen zou niet mijn keuze zijn geweest, maar dat mag de pret niet drukken. Het publiek op de vloer is constant in beweging en er wordt luidkeels meegezongen met klassiekers zoals ‘I Am The Law’,  ‘Efilnikufesin (N.F.L)’ en ‘Indians’. Joey Belladonna is vanavond erg goed bij stem en zoekt constant contact met het publiek en steekt regelmatig zijn lange microfoonstandaard in het publiek om de mensen te laten meezingen. Hij ziet er afgetraind uit en het kost hem zo te zien weinig moeite om over het podium te razen als een jonge hond. Jonathan Donais is net als zijn voorganger Rob Caggiano, die naar Volbeat vertrok, geen uitbundige gitarist, maar Frank Bello en Scott Ian compenseren dat met hun energie ruimschoots. Afgesloten wordt er met de Trust cover ‘Antisocial’ die luidkeels wordt meegezongen. Nadat het publiek uitbundig wordt bedankt verlaat de band met het outro ‘Long Live Rock ‘n Roll’ van Rainbow het podium.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster