Live report: Anthrax / The Raven Age – Podium Victorie Alkmaar, 29-06-2017

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Live report: Anthrax / The Raven Age – Podium Victorie Alkmaar, 29-06-2017.

Een van de thrash metal bands van het eerste uur, Anthrax, is geboekt in Podium Victorie, een nieuwe zaal in Alkmaar. Deze zaal is breed opgezet met een ruim podium en echt een mooie locatie. Ook het gigantische skelet van een slang midden achter de bar is een leuke touch. Vooraf kunnen we alvast van het goede geluid genieten door de hard draaiende muziek, waarbij overigens de bas wat te hoog in de mix stond.

Het voorprogramma, The Raven Age, is een jonge band uit Londen die net hun debuutalbum uit heeft. De band draait om commerciële metal met heldere zang. De zanger is nog wat onervaren waardoor hij zo nu en dan wat onvast klinkt. De stukken waar de band wat steviger en sneller speelt pakken beter uit. Ook de ‘softere’ songs creëren echter veel enthousiasme bij de jongere fans in de zaal, dus blijkbaar doen ze iets goed in hun keuze. Aan het begin van de set staat de mix nog niet goed waardoor de gitaren slecht hoorbaar zijn. Gelukkig wordt dit al snel verholpen. Wat mij betreft is ‘The Death March’ het hoogtepunt van hun set.

Bij Anthrax staat het geluid gelijk goed, met alle bandleden duidelijk hoorbaar. Anthrax gaat gelijk stevig van start met ‘Among the Living’, wat betekent dat vanaf het begin er stevig gemoshed wordt. Daarna gaat de intensiteit nog omhoog met ‘Caught in a Mosh’. Helaas is de zaal ook behoorlijk intens met bier gooien. Ik snap al niet waarom je voor bier betaalt om er vervolgens mee te gaan gooien, maar het maakt het moshen mij ook te gevaarlijk vanwege de gladde vloer.

De rest van de set is voornamelijk een ‘best of’ set, met slechts een paar songs van hun nieuwste album. Omdat dit wat rustiger song zijn, werkt dit goed om een uitgebalanceerde gevarieerde set te maken. Wat daarnaast opvalt bij dit soort oudere metalbands, is dat ze met de jaren live alleen maar beter lijken te worden. Anthrax speelt strak en werkt als een geoliede machine samen. Daarnaast merk je bij Joey Belladonna ondanks zijn leeftijd nog geen slijtage op zijn krachtige stemgeluid, Daarnaast zingt hij ook nog loepzuiver.

Persoonlijk ben ik erg blij dat er diverse songs worden gespeeld van “Persistence of Time”, mijn favoriete Anthrax album. ‘Got the Time’ is een feestje, maar vooral de opbouw van ‘intro to Reality’\’Belly of the Beast’ maakt dit voor mij het hoogtepunt van de avond.

Als er al iets aan te merken valt op dit optreden, dan is het dat de setlist te kort is. Dit doet echter niets af aan het enthousiasme van het publiek. Ze hebben namelijk helemaal los kunnen gaan en lijken tevreden te zijn over een geslaagde avond.

Foto’s: Jeroen Gest.