Live report: Avatar / Hellzapoppin Circus Sideshow / Old Kerry McKee – Ronda Tivoli Vredenburg Utrecht, 14-03-2018

Live report: Avatar / Hellzapoppin Circus Sideshow / Old Kerry McKee – Ronda Tivoli Vredenburg Utrecht, 14-03-2018.

Vanavond kickstart Avatar hun tour af in Nederland, en wel in de riante Ronda zaal in Tivoli Vredenburg. Aanleiding is de nieuwe plaat “Avatar Country” die de wereld moet gaan veroveren en dat in ieder geval ten dele zeker zal doen. De band wil daarvoor alles uit de kast halen en heeft speciaal hiervoor een uitgebreidere stageact beloofd en tour op poten gezet, dan we normaal langs zien komen.

Voor het zover is, krijgen we nog een tweetal aparte support acts. De avond begint eerst met een rustiek countrysetje van de eenmansband Old Kerry McKee, die kabbelend zijn ding doet. Ondertussen is de zaal zich nog aan het vullen en laat men dit gelaten over zich heen komen. Dit is wel een hele rustige opwarmer. Country muziek als opmaat naar Avatar Country? Ik vind dit een beetje flauwe tijdvulling.

Na een wat heftig intro, met onder andere wat fragmenten van metalklassiekers, geeft Hellzapoppin Circus Sideshow acte de presence. Wat deze act echter doet, zijn freakshow stuntacts. Vuurspuwen, haken door allerlei gaten, gekke dwergen, kromme degens slikken plus kettingzaag- en grasmaaierstunts. En dat natuurlijk zeer vermakelijk gepresenteerd. Het publiek vermaakt zich al opperbest, getuige de enthousiaste respons. Dit is duidelijk een avond van lol beleven en alles vooral niet te serieus nemen. En het uitgelaten hongerige publiek vreet het als peperkoek!

Na een kleine pauze word het intro gestart, valt het doek voor het podium weg en komt eindelijk Avatar op! Onder uitzinnig luid gejuich treedt de band aan met de vette nieuwe nummers ‘Glory to our King’ en ‘Legend of the King’ waarbij gitarist Jonas Jarlsby de onbetwiste King is, onder de lichtspot zittend spelend, op zijn vergulde troon, hoog in de nok van het podium.
Verrassend in het verlengde van de videoclip dus, want ik had verwacht dat zanger en topentertainer Johannes Eckerström -zoals bij eerdere optredens- de show weer helemaal zou gaan dragen. De King eist echter de aandacht op, maar de andere bandleden versterken de muziek met hun synchroon windmill headbangen op de stampende riffs, alsof ze tegelijk aangeslingerde draaiorgelwielen zijn.

‘Let it Burn’ laat het publiek swingen en met ‘Paint me Red’ doet de band haar nu metal roots aan. Voor mij is dat nummer niet zo interessant, maar wat dit hele concert te gek is, is dat het publiek continue, uit zichzelf, enorm uitgelaten reageert. Daar is de band zichtbaar blij mee en speelt alsof hun leven er vanaf hangt, ondersteund door een knallend vet helder geluid. Naarmate de eerste helft van de set vordert, grijpt men terug naar eerdere albums met de ballad ‘Blood Angel’ en ‘For the Swarm’, om de draad weer op te pakken met het actuele album middels ‘The King Wants You’.

Daarna word het een reis langs de oudere albums, zoals het carnivalesque ‘Puppet Show’ en het dromerige ‘Tower’. Tussendoor wordt er lol gemaakt met bijvoorbeeld Jonas die een ‘puppet on a string act’ doet met de drummer. Gestaag groeit zijn presentatie als uithangbord weer in dit concert.
Meezingen word het o.a. met ‘The Eagle has Landed’, waarna het oudste, meest Gothenburg death metal- achtige nummer ‘War Song’ word ingezet. Een aardig nummer, evenals ‘Raven Wine,’ maar geen absolute topnummers naar mijn mening. Daar denkt de rest van het publiek trouwens duidelijk anders over!

Maar dan worden de hoogtepunten aaneen geregen: het melodieuze ‘Reload’, publieksfavoriet ‘Smells like a Freakshow’, nieuwe knallers ‘A Statue of the King ‘ en ‘The King welcomes you to Avatar Country’ worden op de zaal afgevuurd. Eckerström heeft dan al lang & breed de show weer overgenomen met zijn knotsgekke charisma, gebaartjes en maniertjes en ondergetekende staat dan allang vooraan zijn nek en rug kapot te headbangen waarnaast de crowdsurfers achter elkaar de fotopit in worden geslingerd.
Met ‘Hail the Apocalypse’, via hun vetste draaiorgelriffs, wordt dit optreden tenslotte knallend afgesloten.

Conclusie: Een boeiend concert, vol entertainment en een uitgebalanceerde setlist, plus een presentatie met een uitstraling -waar andere bands nog een dikke punt aan kunnen zuigen- die een volle zaal vanaf het begin compleet inpakt, maken dit tot een bijzonder memorabele avond.
Hail to the King, baby!

Tekst : Maurice Egbers