Live report: Avatar / The Mahones – Melkweg Amsterdam, 12-02-2019

Live report: Avatar / The Mahones – Melkweg Amsterdam, 12-02-2019.

Bij het Avatar-concert dat op 12 februari in de Melkweg was gepland had de zaal er voor gekozen opening en eerste optreden vrij vlot achter elkaar te plannen. Aangezien het concert uitverkocht was, betekende dat echter dat een groot deel van het publiek de eerste act miste, waaronder ook ik. Waarschijnlijk was de eerste act briljant, ik kan er echter niets over zeggen.

De volgende act, The Mahones, is een (Canadees) Ierse folk punkband die al een hele tijd bestaat. De band komt enthousiast over en speelt de eerste paar songs in hoog tempo weg. Aangezien folkpunk behoorlijk uptempo en vrolijk is, krijgt de band al gauw het publiek mee. Ik heb nog niet eerder een metal publiek zien dansen op muziek met een accordeon. De eerste paar songs lijken daarentegen wel een beetje op elkaar. Nadat de zanger Finny McConnell even wat meer tijd neemt voor een praatje, komt er ook meer variatie in hun muziek. Het spel is ook goed verzorgd, de tijd dat punkbands niet wilden kunnen spelen is gelukkig al weer allang voorbij. Vooral drummer Guillaume Lauzon speelt erg goed en nog heel enthousiast ook. Een leuke opwarmer voor de hoofdact.

Avatar is een band die over alle aspecten van hun live-presentatie nadenkt. Zo wordt zelfs de tijd die is gereserveerd voor opbouwen van het podium en soundcheck voor het publiek aangekleed met een set samples rond hun ‘Avatar country’ backstory. Als het doek op gaat, zijn ook alle andere aspecten van hun optreden op elkaar afgestemd. Het podium, de kleding (inclusief roadies), de instrumenten, het klopt allemaal. Ook de bandleden, met name Jonas “Kungen” Jarlsby, de ‘koning’, en zanger Johannes Eckerström blijven in hun rol. Hoewel alle spektakel zeker bijdraagt aan de ervaring, is het volgens mij echter niet een toneelstukje dat de harten van de fans heeft veroverd. De band speelt namelijk strak en gedreven. Gitarist Jonas heeft voortdurend spetterende leads en zanger Johannes heeft een fantastische stem, gaat heel makkelijk van cleane zang naar diverse andere stijlen en heeft bovenal ontzettend veel charisma.

Daarnaast denk ik dat de band terecht er voor kiest nadruk te leggen op de buitenbeentjes die veel metal fans in meer of mindere mate zijn. Iedereen heeft wel eens een schouderklopje nodig, en wie beter dan mensen die het gevoel kennen? Het resulteert in ieder geval in een show waarbij zowel de band als het publiek vanaf de openingssong ‘Glory to our King’ er helemaal voor gaan. Het publiek zingt alles mee, heeft (bijna allemaal) geduld met de speeches, en iedereen heeft gewoon een heel leuke avond. Uiteraard worden ook de publieksfavorieten, zoals ‘Smells like a Freakshow’ ook gebracht. Na een snelle verkleedpartij voor de toegift, die met ‘Hail to the Apocalypse’ eindigt, wordt het nog eens erg duidelijk dat Johannes echt leeft voor het optreden en er zelf met volle teugen van heeft genoten, net zoals het publiek.