Live report: Bands of Hades – Metropool 07-05-2022

Nu ben ik vorig jaar nog een keer in Rijssen naar een festival geweest maar dit is de eerste keer in dik twee jaar dat ik de camera weer ter hand neem tijdens een muziekevenement. Dat voelt aan de ene kant vreemd maar eenmaal de Metropool binnen gekomen voelt het toch ook wel weer vertrouwd. Hier heb ik al menig band voor de lens gehad dus zal het na de eerste band wel weer als vanouds zijn. Dit is de zevende editie van Bands of Hades.

Die eerste band vanavond is Disminded uit Duitsland. Ze spelen een soort kruising tussen death en groove metal en het is de perfecte openingsact om het publiek al een beetje los te krijgen. Zanger Kevin met zijn lange dreads doet er ook alles aan om iedereen mee te krijgen en gaat zelfs nog even het publiek in. Hij heeft een goed verstaanbare grunt wat ik altijd wel een pre vind. Nummers die voorbij komen zijn onder andere ‘Brave New World’ en ‘Disminded’ van de laatste plaat “Beheading the Snake” uit 2020.

Fatesealer komt uit het oosten van Nederland en vormen bands als All Pigs Must Die, Wolfbrigade, Black Breath en At The Gates de inspiratie voor Fatesealer’s mix van sludge, black en death metal. De band is relatief nieuw en de eerste gig werd vorig jaar oktober gespeeld. Ondanks dat de band nog niet zo lang bestaat zijn de leden allemaal ouwe bekenden uit de lokale scene. Zanger/gitarist Karel speelde onder andere in Kudra Mata en Troops of Doom en nog steeds in No Gods No Masters. Met die laatste band heeft Fatesealer ook wel raakvlakken zeker als het gaat om de sludge invloeden. Veel tempowisselingen zorgen ervoor dat je als publiek bij de les blijft. Nummers die we voorgeschoteld krjgen zijn ‘Legend on Meth’, ‘No Expectations’, ‘The Sickening’, ‘Forked Tongues’ (Goat Torment cover), ‘Sleepwalker’ en een nieuw nog titelloos nummer.

Massive Assault bestaat al bijna twintig jaar en heeft al vaker op Band of Hades gespeeld. De band uit Hoogeveen onder leiding van gitarist van het eerste uur Fredde Kaddeth speelt death metal a la Entombed en Dismember in hun beginjaren. Wellicht heb ik iets gemist maar vanavond geen zanger en de nummers worden overwegend door Fredde en Jos gezongen maar ook drummer Gideon mag af en toe een nummertje meebrullen. De band heeft veel interactie met het publiek en halverwege krijgen we dan toch voor het eerst vanavond een soort van moshpit. Acht nummers worden op het publiek afgevuurd met als slotnummer O.S.D.M.

Sisters of Suffocation bestaat sinds 2014 en is begonnen als een all girl band maar inmiddels heeft de band al een aantal jaren twee heren in de gelederen in de vorm van bassist Tom en drummer Fons. Frontvrouw Els moet helaas verstek laten gaan en haar vervangster is Linn Liv van de band Cyanide Paradise. Die heeft de songteksten voor haar neus liggen maar mist zo af en toe wel een stuk tekst, omdat ze zo enorm hyper is, maar dat mag de pret niet drukken. De jonge garde vooraan bij het podium is duidelijk voor de band gekomen want menig nummertje wordt door hen meegezongen. De gitaar van Simone staat wat te licht in de mix en komt daardoor vaak niet lekker naar voren wanneer het juist wel moet. ‘Tales of a Martyr’ en ‘Host of a Dead Fetus’ komen van de eerste EP “Brutal Queen” , de rest van de nummers van de twee full lenghts “Anthology of Curiosities” uit 2015 en “Humans are Broken” uit 2019.

Het Belgische 30.000 Monkies heeft duidelijk wat opstartproblemen. De bassist krijgt de boel niet aan de praat en er moet eerst een kabel vervangen worden. Na een nummertje ingespeeld te hebben zijn de zanger en drummer nog wat aan het bakkeleien en verlaat de band het podium voor even. Noiserock staat er om bekend dat het vaak niet te volgen is door leken omdat de normale muziek richtlijnen niet gevolgd worden. Nu ben ik niet echt een muziekleek maar vind ik de muziek soms ook niet te volgen maar daar gaat het blijkbaar ook niet om maar meer om een soort van aparte sfeer te creëren. Dat gebeurt door de vreemd gestemde gitaren en allerlei bijgeluiden. Vaak wordt er ook een dikke muur van geluid opgetrokken waardoor ik eigenlijk al wel snel afhaak bij dit soort muziek. Bij de fans zal dit er ingaan als koek maar deze jongen houdt het al snel voor gezien mede ook omdat de laatste trein gehaald moet worden.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster