Live report: Baroeg Open Air – Baroeg Rotterdam, 09-09-2016

Live report: Baroeg Open Air – Baroeg Rotterdam, 09-09-2016.

Al sedert 9 jaar is het begin september bijna verplichte kost om richting het Zuiderpark in Rotterdam af te reizen. Baroeg Rotterdam houdt dan zijn jaarlijkse event Baroeg Open Air. Een mooi gratis initiatief. Het is een uniek festival mede door de samensmelting van een electronic en metal/rock programmering. Dit geeft een vrij divers publiek en het festival ademt een gemoedelijk sfeer. Zo laat Baroeg Open Air zien dat electronic en metal gewoon goed samen kunnen op één event. Aangezien wij een metal/rock georiënteerd medium zijn en ik van electronic totaal geen kaas gegeten heb gaat mijn reportage enkel over de metal/rock georiënteerde acts.

Helaas door wat oponthoud hoor ik van de parkeerplaats Thomas het publiek bedanken. Erg jammer want had graag Bodyfarm live willen aanschouwen. Aangezien ik de respons van het publiek luid en duidelijk op de nabijgelegen parkeerplaats kan horen zal het inderdaad weer een goede show geweest zijn.
Het terrein heeft de vertrouwde opzet die we gewend zijn van BOA, nieuw dit jaar is de mogelijkheid om gebruik te maken van kluisjes. Iets wat het publiek dankbaar gebruik van maakt. De horeca gedeelte is meer dan oke. Er zijn verschillende versnaperingen te krijgen tegen een fatsoenlijke prijs. Dit wat helaas bij veel festivals nog aan schort. Even vlug een rondje over de kleine merchandise markt en dan is het tijd om de eerste band te gaan aanschouwen.

BaroegThe Deaf met Spike ( Di-rect) is de eerste van vandaag. En heel eerlijk voor mij brengt het weinig sensationeels. De charisma van Spike doet de band hier en daar sprankelen. Muzikaal zit het prima in elkaar. Maar mijn smaak is het gewoon weg niet. De band lukt het niet om mijn aandacht vast te houden. Gelukkig voor The Deaf stonden er genoeg fans om wel te genieten van de enthousiaste act. Ach het zonnetje schijnt en genoeg gras om heerlijk even op te zitten en bij te kletsen met wat vrienden. De programmering zorgt dat er genoeg tijd voor me is om lekker relaxed dagje van te maken.

Baroeg Open Air 2016 - Zuiderpark Rotterdam - Livereviewer.comDe oudgedienden van Angel Witch is andere koek. Deze veteranen van NWBHM hebben aan power nog niet ingeboet. Heerlijk om te zien hoe een band met zo een staat van dienst hier op Baroeg Open Air even laat zien hoe een show hoort te wezen. Heerlijke gitaarduels en strakgespeelde riffs uit het rijke repertoire van Angel Witch maken het een set die vooral werkt op het sentiment. Gewoon tof om Angel Witch weer te mogen aanschouwen en vooral tof om te zien dat ze nog steeds relevant zijn. Prima show van deze veteranen en van mij hadden ze wel een paar stapjes hoger op de bill gemogen.

Baroeg Open Air 2016 - Zuiderpark Rotterdam - Livereviewer.comUit het verre Rusland komt Arkona. Deze folk muzikanten draaien al weer wat jaartjes mee. Ze worden aangekondigt als feestband. Dat vind ik ietwat vreemd. Niet iedere folkband speelt in een stijl zoals bijvoorbeeld een Korpiklaani. Arkona heeft genoeg melancholiek in hun sound zitten om het een frisse bries te geven op de warme dag. Frontvrouw Masha huilt er weer lustig op los. Ditmaal zonder vossebontje want daar is het toch echt te warm voor. Het publiek zal de hitte worst wezen en deint lekker op de folkdeuntjes mee.

Baroeg Open Air 2016 - Zuiderpark Rotterdam - Livereviewer.comDe ombouwtijd tussen de bands wordt nu wat groter, gelukkig dat het buiten de twee tenten om ook gezellig genoeg is en daardoor de verveling niet toeslaat. Na 40 minuten wachten is het dan tijd voor de punk/hardcore legendes van Discharge om het podium te betreden. Tja wat kun je nog vertellen over deze band wat eigenlijk al niet jaren gezegd wordt. Energiek, Punk, Motorhead riffs en een flinke pit in de voorste regionen. Alle ingrediënten voor een ouderwetse Discharge show zijn aanwezig.

Baroeg Open Air 2016 - Zuiderpark Rotterdam - Livereviewer.comCaliban sluit de mainstage af. Dit metalcore gezelschap draait al flink wat jaartjes mee. Ik heb zelf niet veel met de band. Toch is het leuk om de band los te zien gaan met hun energiekheid. Het optreden is passievol en expressief en het publiek vreet dan ook gretig uit hun hand. Circlepits, Wall of Death alles kan worden aangevinkt. De melodieuze metalcore dreunt nog even flink door als ik richting huis afreis na wederom een leuk dagje Baroeg.

Volgend jaar viert Baroeg Open Air zijn jubileum. Ik ben nu al benieuwd met welke bands zij ditmaal op de proppen komen.

Tekst en foto’s : Ronald van de Baan