Live report: Beyond the Black / Mister Misery – Metropool Enschede, 01-11-2019

Live report: Beyond the Black / Mister Misery – Metropool Enschede, 01-11-2019.

Er stond een flinke rij voor de ingang van Metropool Enschede. Dit was te verwachten, aangezien de kaartverkoop destijds zo goed verliep voor Beyond the Black, dat het concert uitverkocht was. Beyond the Black werd hierdoor van de Saxion zaal naar de grotere Hertog Jan zaal verplaatst, zodat er weer kaarten beschikbaar waren. Op de dag van het optreden zelf plaatste de band nog een bericht op Facebook met de aankondiging dat ook de grote zaal uitverkocht was! In de rij werd al gauw duidelijk dat het publiek uit diverse delen van het land kwam, maar ook uit Duitsland.

Het voorprogramma werd verzorgd door het Zweedse Mister Misery, een band die ik nog niet kende. De band bestaat ook nog maar 1,5 jaar en heeft tot nu toe één album “Unalive”. Dit debuutalbum kwam onlangs uit op 4 oktober 2019. Toen zij het podium betraden werd al gauw duidelijk dat ze niet zouden misstaan op een Halloween-feest. Twee bandleden hebben puntige slipjasjes aan die me doen denken aan Tim Burton’s Jack Skellington van ‘Nightmare Before Christmas’. De zanger heeft wat weg van een vogelverschrikker door zijn hoed. Daarnaast nog schmink en kleurlenzen. De band heeft er zin in en was gelijk bij het eerste nummer al energiek. Stevige muziek met melodische toevoegingen. Eén van de nummers ‘My Ghost’ bevat creepy circusachtige deuntjes wat het nummer gelijk een sfeer meegeeft. Deuntjes die makkelijk mee te dreinen zijn en potentie hebben om in je hoofd te blijven hangen (la-la-la-la-la-la-la, la-la-la-laaaa!).

Mister Misery @ Metropool Enschede 01-11-19

De zanger, Harley Vendetta, speelt tevens gitaar en heeft een rauwe stem wat een mooie toevoeging is aan de algehele sfeer van de muziek en band. Hij gebruikt zijn stem op diverse manieren. Van schreeuwachtig, clean tot laag. De lead-gitarist Alex Nine en bassist Eddie Crow vallen bij qua zang. De drummer Rizzy valt niet weg bij de andere bandleden. Hij speelt vol overgave op de drums. Het lukt hem zelfs om tijdens het drummen gekke en enge blikken het publiek in te werpen. Mister Misery was zeker geen standaard voorprogramma van deze avond. Ze waren wel een prima opwarmer. Duidelijk een eigen stijl en look. Stevige muziek met melodische toevoegingen. Hopelijk kunnen de bezoekers vanavond naar huis zonder nachtmerries in het vooruitzicht. In februari start voor deze band hun eigen ‘The Unalive Tour’. Helaas geen optreden in Nederland, maar er zijn wel optredens in Duitsland redelijk dichtbij de Nederlandse grens.

Beyond the Black begint met een opbouwend intro die overloopt in ‘Hysteria’. Totdat de zangeres Jennifer Haben in ging zetten staat de band met name in het donker en blauw licht. Jennifer jut bij opkomst direct het publiek op. Veel metalhanden gaan de lucht in. Christian Hermsdörfer krijgt bij Hysteria gelijk al ruimte met zijn gitaar, waar Tobi Lodes (gitarist) later bijspringt. Met ‘Hysteria’ heeft Beyond the Black een sterke aftrap van het optreden. Het publiek zit er gelijk goed in. Hierna is het de beurt aan het nummer ‘When Angels Fall’. Een nummer met veel afwisseling. Het is duidelijk te merken dat Beyond the Black eigen licht heeft meegebracht. Jennifer werd hierdoor vaak mooi in de spotlights gezet. Jennifer klinkt live uitstekend.

Bij ‘Written In Blood’ komt er even iets meer rust in de set. Fans zingen volop mee met het nummer. Jennifer vertelde bij ‘Spiderweb of Eyes’ dat ze het nummer samen met Stefan Herkenhoff (bassist) had geschreven. De titel was ontstaan door een misverstand. Ze hadden eerst de melodieën geschreven van het nummer en later de tekst. Stefan stelde ‘Spiderweb of Ice’ voor, maar Jennifer verstond het als Spiderweb of Eyes. Dit vond ze ontzettend gaaf en zo is de tekst ontstaan voor het nummer. Het nummer ‘Million Lightyears’ ontbreekt niet in de set. Net als bij ‘When Angels Fall’ zingt Christian mee in dit nummer. Wat fijn dat we bij Beyond the Black naast Jennifer’s prachtige zang ook van Christians stem mogen genieten (grunts en clean). Christian kennen we namelijk ook van de band ‘Serenity’, waar hij een kleinere rol heeft qua zang. Serenity heeft overigens de laatste tijd wel meer nummers waar Christian en Fabio qua zang meer een rol in zijn gaan spelen. Dus wie weet wat het nieuwe album van Serenity nog gaat brengen.

Beyond the Black @ Metropool Enschede 01-11-19

Op een gegeven moment is het erg donker in de zaal. Ook op het podium. We horen Jennifer zingen, maar zien haar niet! Na even rondkijken ontdek ik Jennifer en Christian bij de mengtafel. Jennifer heeft plaatsgenomen achter de toetsen bij het nummer ‘Trough the Mirror’. Christian zorgt voor gitaarbegeleiding. Jennifer’s stem staat door de akoestische setting nog wat meer in the picture. Wat deed ze dit goed! Het klonk prachtig en met kracht. Deze set bestaat uit drie nummers. Het publiek staat rondom dit duo. Jennifer zet ook nu weer het publiek aan het werk. Voordat ze doorgaan met het volgende nummer moet het publiek een melodie oefenen. Tijdens ‘Song for the Godless’ spoort Jennifer het publiek aan om de geoefende melodie mee te doen. Het publiek heeft hier geen aansporing voor nodig en zingt luidkeels mee. Bij het laatste nummer van deze set verzoekt Jennifer het publiek om het zaklampje aan te doen op mobiel. Een paar mensen uit het publiek belichten het bier en houden deze in de lucht. Alle zaklampen geven een mooie aanblik.

Aan het einde van de set verdwijnt Jennifer. Christian neemt nog een deel voor zijn rekening met een solo. Degene die nog geen solo heeft gehad was Kai Tschierschky, de drummer. Daar komt direct verandering in. Kai trekt de aandacht naar zich toe met zijn drumsolo. Ook nu is het licht goed ingezet en staat Kai in de spotlight. Het is wel duidelijk dat Beyond the Black graag interactie heeft met het publiek. Ook Kai laat het publiek meeklappen en gaat steeds sneller met het ritme. Hierna volgt ‘Heart of the Hurricane’. Jennifer heeft in de tussentijd nog een kledingwissel gedaan. De band sluit de avond af met ‘Hallelujah’. Jennifer begint alleen maar algauw komen de gitaristen bij haar staan, wat een leuk plaatje opleverde. De band doet niet aan een cooling-down voor het publiek (ze hebben al zo hard meegewerkt vanavond). Het publiek moet nóg een tandje bijzetten bij dit afsluitende nummer. Vuist in de lucht, meeschreeuwen en zingen (SING!…Hallelujah!). Hiermee kwam een eind aan het optreden.

Beyond the Black had een mooie afwisselende set. Er was ruimte voor solo’s, die sowieso al aanwezig zijn in de nummers zelf, maar ook de drummer kreeg nu ruimte. De lichtshow vulde het optreden goed aan. Kwam je als bezoeker om alleen naar de muziek te luisteren, dan zou het je wel moeite kosten om stil te blijven staan. Beyond the Black leek er wel een fitness-sessie van te maken, want het publiek moest ook flink aan het werk. Meezingen, klappen, schreeuwen, vuisten in de lucht en springen. Dit lukt natuurlijk alleen als het publiek enthousiast is. Dit hebben ze zonder teveel moeite voor elkaar gekregen.

De band zorgde voor een verrassend element door een akoestische set bij het mengpaneel neer te zetten. Dit hebben ze op een leuke manier gedaan. Waardoor de mensen achter in de zaal ineens dichtbij Jennifer en Christian stonden. Er kwamen veel positieve geluiden vanuit de bezoekers. Ze waren zeker niet teleurgesteld en konden, weliswaar vermoeid, naar huis met leuke herinneringen en positieve energie van zo’n mooie avond. Beyond the Black leverde een tot in de puntjes verzorgde en uitgedachte show.

Ik had al gezegd dat Jennifer’s stem het live ontzettend goed deed. Zij, maar ook zeker de rest van de band, stonden vol energie op het podium. Ik was ook verrast dat ik de volgende dag op Facebook las dat Beyond the Black het optreden in Parijs moest annuleren, omdat Jennifer zich al een aantal dagen niet goed voelde! En zich al door drie optredens heen moest zien te worstelen. Waaronder dus het optreden in Metropool Enschede. Nu was ze zo dusdanig ziek dat ze het optreden in Parijs moesten annuleren. Knap dat ze dan deze avond zo op het podium heeft gestaan!

Foto’s en tekst: Renée