Live report: Big Ass Metalfest # 18: Apophys / Paper Doll Decay / Materia / Shinigami – dB’s Utrecht, 30-09-2017

Live report: Big Ass Metalfest # 18: Apophys / Paper Doll Decay / Materia / Shinigami – dB’s Utrecht, 30-09-2017.

Concertzaal/oefenruimtestudiocomplex dB’s is op dreef. De 18de editie van het Big Ass Metalfest vond alweer plaats en dit keer kon je gerust het thema ‘opkomend talent’ aan het programma plakken. Oudgediende Electrocution liet toch verstek gaan (de bedoeling is wel dat ze alsnog een keer komen) dus bleven de frisse namen over. Geheel in lijn van de ‘promotie van talent’ functie van dB’s dus.

Iets na 19.30 doofden de zaallichten en klonk het het zen-intro van de celliste, waarmee lokale helden Shinigami het Fest openden. Deze band was enige maanden eerder al gelanceerd in dB’s als een headliner en mocht als snel voor optredens doorstomen naar Japan! Het gaat dus goed met deze band die ook deze keer een zeer vet optreden neerzette, vol stuwende ritmes, blastbeats, zware riffs en de krachtige presentatie van ervaren podiumbruldier George Oosthoek. Gaandeweg het optreden werd hij bijgestaan door tweede vocalist Michaël Huster die zijn zware grunts toevoegde en dan is de band wel op hun sterkst vind ikzelf. We kregen naast de nummers van de EP “The Arcane Order”, zelfs twee nieuwe nummers ‘Downfall’ en ‘Crushing Titans’ te horen, die vast ooit op een debuutplaat terecht gaan komen.
Het publiek dat al binnen was, zag deze kennismaking geamuseerd aan en volgens mij zijn er wel weer wat zieltjes gewonnen. Tijd dat deze band ook in eigen land gaat uitgroeien.

Iets later mocht het Poolse Materia aantreden. Bij mijn weten voor de eerste keer in Nederland. De voor mij totaal onbekende band maakte een vrij verpletterende indruk met de nummers van hun debuutplaat “Case of Noise”. Veel grooves die bij het publiek goed in de toon vielen, plus een zanger die zowel de schreeuw als cleane zang beheerste en af en toe zang dubbelde met de bassist. Ik hoorde bij de death metal zowel metalcore invloeden als lichte djent. Wat deze band goed deed was de vaart gedurende het hele concert hoog houden waardoor de aandachtsboog gespannen bleef. Deze band kan volgens mij een flink eind komen.

De derde band was weer een lokale waarde, nl Paper Doll Decay. Terwijl zangeres Janneke met Altar grotere podia heeft verkend, waaronder het onderscheiden Stonehenge fest, heeft ze double duty gedraaid, want het was tijd om de debuutplaat “March Against the Madness” te presenteren!
Hoewel Paper Doll Decay een eenvormigere benadering heeft dan de andere bands deze avond, is het een enorm goed geoliede machine. Zeer soepel rolde de vloeiende groovy death metal uit de speakers. Screamqueen Janneke was hierin onbetwist boegbeeld, waarbij zij het blikveld balanceerde door tijdens de instrumentale passages even van het podium te gaan. Ik neem aan ook om de keel te smeren, want met haar strot molesteerde ze zowat de microfoon. Goeie beurt dus en ik ben benieuwd hoe ver ze kunnen komen.

Hoofdact was de huidige Nederlandse vaandeldrager van de nieuwe generatie technische death metal Apophys. Deze band vol ervaren muzikanten van o.a. God Dethroned en Toxocara (RIP) werden na de demo meteen opgepikt door het prestigieuze Metal Blade records (!) en het is duidelijk waarom: te gekke technische edoch brute, groovende death metal kregen we opgediend, onderlegt met supersnel bassdrumwerk. Dat werd allemaal megastrak uitgevoerd, ook door de nieuwe bassist Sid van Kastel (o.a. White boy Wasted) alsof hij er altijd al bij heeft gezeten.

Dit alles werd expressief gepresenteerd door zanger Kevin Quilligan. Deze door de wol geverfde entertainer brengt zijn teksten met een vrij bezeten expressie die theatraal licht maniakaal overkomt. Het is in ieder geval een boeiende voordracht. Met nummers als ‘Requiem for the Absurd’, ‘Humanity’s Epilogue’, ‘The Red Planet’ en twee nieuwe nummers van de aankomende plaat ‘Xiux – The Parasite’ en ‘What we will be’ demonstreerden ze weer waarom ze tot de (sub?)top van de technische brute death metal horen. Mooi dat dit soort bands ook uit Nederland kunnen komen. Het publiek smulde er terecht van nu het nog kon, want het zal me niets verbazen als deze band over niet afzienbare tijd ver het buitenland in blijft toeren.

Zo sloten zij een mooi programma af, waarbij vermeld mag worden dat elke band een moddervet, doch zuiver geluid had en de belichting vanuit dB’s mooi intuïtief op de optredens aansloot. dB’s flikte het weer!
En op 9 december staat Big Ass Metalfest # 19 alweer gepland!

Tekst en video’s: Maurice Egbers