Live report: Bleeding Gods ( Album Release Show ) – Fluor Amersfoort, 02-0-2018

Live report: Bleeding Gods ( album Release show ) – Fluor Amersfoort, 02-02-2018.

Nederland heeft er weer een band bij op het rooster van Nuclear Blast. Bleeding Gods onder de bezielende leiding van gitarist Ramon Ploeg, maakt momenteel furore in metal land met hun album “Dodekathlon” die onlangs op 12 januari is verschenen. De tweede langspeler van de band laat een flinke omschakeling in sound en image zien. De schijf heeft mijn interesse gewekt voor wat dit live zal gaan doen. De heren gaven hun album release show in Fluor Amersfoort en nam maar liefst drie bands mee op hun feestje. Lokaal vertegenwoordigt zijn Death March en Weltzschmerz. Apophys is de derde act die mag aantreden.

Weltzschmerz maakt een ferme indruk met hun black metal. Ondersteund met een meer dan prima geluid, weet de band te overtuigen. Podiumpresentatie en strak spel maakt het een genot om naar te kijken. Prima band waar ik zeker meer van wil horen en zien.

Als tweede act staat death metal gezelschap Death March. Quint Meerbeek ( Bodyfarm) zit nu niet achter de drumkit, maar staat zich in de picture te spelen op gitaar. De vrij logge death metal komt niet altijd even goed uit de verf. Ik moet vooral wennen aan de vocal style die gehanteerd wordt door Dirk Willems. Het duurt een paar nummers voordat ik gewend raak aan zijn stijl en dat neemt de aandacht voor het geheel eigenlijk weg. Death March kan met een paar aanpassingen wellicht in de toekomst nog veelbelovend worden. Vanavond vond ik het persoonlijk niet de sterkste van de drie bands.

Death March

Apophys is een bekende naam die meerdere malen al mijn pad heeft gekruist. De band heeft een flinke ontwikkeling meegemaakt. Waar ik de eerste paar keer dacht van mwoah.. weten ze vanavond hier wel te overtuigen. Elke keer als ik de mannen aanschouw is er duidelijk vooruitgang in spel en uitstraling. Vooral Kevin Quillan speelt zich in de kijker. Godverdomme, wat een enthousiasme straalt er van die gozer af. De technische death metal smaakt naar meer. “Devoratis” is onlangs verschenen en voor liefhebbers van bruut en techniek, kan ik niet anders dan aanraden deze plaat een kans te geven!

Apophys – Kevin

De avond is nu al geslaagd en dan moet Bleeding Gods nog spelen. De enige smet van deze avond is de veel te late aanvang van de hoofd-act. De heren staan pas na 22:30 op het podium en dat is niet tof als je afhankelijk bent van openbaar vervoer! Maar goed, wat Bleeding Gods er vanavond voor teruggeeft maakt dit weer gedeeltelijk goed! Zoals eerder vermeld hebben de mannen ( en dame ) een flinke transformatie doorgaan. Na hun debuut “Sheperd of Souls” zijn de bloedende goden een weg in geslagen die hun geen windeieren heeft opgeleverd. Muzikaal zijn ze meer richting symfonische black gegaan en ook in uiterlijk zijn ze ontpopt tot een heus black/death gezelschap.

Bleeding Gods Album Release show – Fluor Amersfoort

Dat de band de “next step” heeft genomen en door wil, is aan alles te merken. Over alles is nagedacht: de aankleding, presentatie en muziek. Het staat als een huis. Zoals het bij een album release show hoort knalt zo beetje het hele album voorbij. Gaaf om te zien hoe een Rutger van Noordenburg als een maniak zijn axe loopt te wielden. Hoe Gea Mulder er staat als een heuse metalqueen, samen met Daan Klemann dragen zij zorg voor een sterke basis. Ramon Ploeg dirigeert alles bij elkaar en frontman Mark Huisman staat als een rots in de branding. Wat een groei heeft deze band ingeslagen. Dit is de visie die Ramon Ploeg had toen hij deze band begon. Mooi om te zien dat het harde werken van de band beloond is. 23 februari staan de bloedende goden nog in de Gigant en worden vergezelt door The Lucifer Principle en Apophys. Mocht je deze wervelende show nog zien voordat Bleeding Gods een rondje wereld gaan doen is dit nog je kans! Bleeding Gods heeft vanavond laten horen en zien dat ze klaar zijn om internationaal ook furore te gaan maken.

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan