Live report: Complexity Fest – Patronaat Haarlem, 16-02-2019

Live report: Complexity Fest – Patronaat Haarlem, 16-02-2019.

Het nadeel van een festival met meerdere zalen is vaak dat je geheid leuke bands gaat missen. Zo ook bij Complexity, waarvan de kwaliteit van de programmering zo goed is dat ik inderdaad moeilijke keuzes moest maken. Dat is echter maar een kleine prijs om te betalen, ik kon vrijwel de hele dag door van goede band naar goede band doorwandelen. Complexity is wat mij betreft een van de beste progressieve festivals die Nederland te bieden heeft.

De openingsband van Complexity, Inferum, is een Nederlandse technische death metalband. Bij de eerste twee seconden dacht ik zelfs ’djent’? De gitaren hebben dan ook heel veel snaren. Het blijkt echter geen djent te zijn. Het is gelijk de vetste zware grunt van de avond, de zanger is geweldig. Voor een technische band kunnen ze heerlijk grooven, de muziek is meestal ook niet supersnel. Technisch kunnen ze allemaal ook goed en strak spelen en ondanks de nadruk op laag zitten er ook heel veel hoge lead melodietjes in die de muziek maken. Lekkere band en een heerlijke opener. Ze hebben ook goed contact met het publiek dat er zeker warm voor loopt.

De eerste band in de grote zaal is het Franse Piniol. Deze band wint met gemak de prijs voor meest complexe band van de avond. Daarvoor hebben ze dan ook twee drummers, twee bassisten en twee gitaristen. Alleen de keyboardspeler is in zijn eentje, maar die heeft voor de zekerheid maar een extra set hersens op het keyboard geplaatst. De muziek die ze spelen is experimentele heavy prog, die zo goed als instrumentaal is en vermoedelijk al jammend in elkaar is gezet. Normaal gesproken gaan instrumentale bands me al vrij snel vervelen, maar van Piniol kreeg ik geen genoeg. Daar bovenop was het ook nog eens zo dat de band zelf ook regelmatig helemaal los ging. Enthousiasme is aanstekelijk, niet dat de band dat nodig had.

De band 22 maakt vrij vrolijke en drukke progrock met heldere meerstemmige zang en gelukkig voor het publiek ook meer dan voldoende gitaar. De band heeft de kledingkast van ‘Sergeant Pepper’ geplunderd, maar dat is de band niet aan te rekenen, dat doet iedereen. Ze zijn op het podium in ieder geval energiek en vol zelfvertrouwen. Ook muzikaal weten ze wat ze doen, de muziek is goed gespeeld en goed gezongen. Ondanks alles echter pakt het mij niet. Misschien is het te vrolijk of bevallen de zangmelodieën me niet, dit is wat mij betreft een goede band voor een ander.

Four Stroke Baron bevalt me muzikaal een stuk beter. De band, bestaande uit drie leden, heeft lekkere metal drums. De muziek bestaat uit een mix van prog metal met nineties alt-metal/grunge en de zanger heeft een heldere klaagzang waar veel eighties new wave in doorklinkt. Daarnaast heeft de bassist zijn vetplantje van huis meegenomen. Muzikanten die de moeite nemen om hun plant zelfs tijdens hun tour te verzorgen moeten wel sympathiek zijn. Aan de andere kant heeft de band nog wel wat te leren op het gebied van stage presence. Muzikaal zijn ze echter zeker de moeite waard. Bekijk zeker ook eens hun nieuwe video, het is stop motion en best leuk.

Na een totaal mislukte poging Lotus Eater in de derde zaal te bereiken, wist Irreversible Mechanisme me al snel te overtuigen dat dit helemaal niet erg was. Deze jonge progressieve death metal band uit Wit-Rusland werkt zich uit de naad en de nummers zelf zijn ook heerlijk. Zware grunts, strakke, complexe drums, chromatische riffs en voortdurende sfeervolle tussenstukjes. Dit is precies het soort muziek waar de gemiddelde Complexity-gast van gaat watertanden. Daarnaast gaat de zanger zo ontzettend op in zijn performance, dat het me niet zou verbazen als hij achteraf beademd moet worden. Een volgende kans om deze band te bekijken, daar zeg ik geen nee tegen.

De Franse band Klone speelt een heel leuke mix van alt metal, alt rock prog en een beetje grunge. Er is hier en daar zelfs een breakdown te bespeuren. De zanger is rauw maar melodieus en heeft een heel goede stem. Muzikaal weet de band goed om te gaan met dynamiek en spanningsopbouw. Dan heeft Klone ook nog eens uitstraling. Ik weet niet waarom deze band niet heel groot is, want ze blijven dicht genoeg bij de mainstream rock en metal om voor veel fans interessant te kunnen zijn en hebben tegelijk voldoende eigen stijl. Ik weet dat daar voor een band die al twintig jaar bestaat weinig kans meer op is, maar ik ga ze zeker vaker beluisteren.

Conjurer is een band die misschien klinkt als The Ocean zonder de cleane vocalen of rustigste stukken, maar met extra deathcore en sludge elementen en een tweede grunter. Dit zal echter geen bewuste keuze zijn, het is overduidelijk dat de band de muziek leeft die ze brengt, en gewoon de inspiratie overal vandaan haalt waar ze van houden. Dit is een van de vele (jonge) bands deze avond die indruk weet te wekken. De band is misschien niet een van de meest progressieve bands vanavond, dat gaat ze misschien juist wel helpen om het wat kleine progressieve wereldje te ontstijgen. Er is ruimte voor intense bands die hun weg kennen in progressieve avonturen zonder de minder avontuurlijke fans weg te jagen. Ze knallen simpelweg een lekker heftige set weg.

The Algorithm is een instrumentale band met een drummer, gitarist en synthesizerspeler. Het resultaat is een progressieve metal/electronische muziek hybride zonder zang en duidelijk dansbaar, wat duidelijk zichtbaar is aan die bezoekers die blijkbaar ook iets met dance hebben. Persoonlijk heeft deze muziek voor mij daarmee twee nadelen, het gebrek aan vocalen en de hoeveelheid dance. Het is verre van slecht, het is gewoon echt niet mijn ding.

The Ocean had helaas behoorlijk last van materiaalpech. Het duurde een half uur extra voordat hun materiaal was vervangen en de band kon beginnen. Omdat het een sympathieke band is en daarnaast hun optredens meestal spetteren, was dit ze snel vergeven door het publiek. Hun set, voornamelijk gevuld met songs van het laatste album “Phanerozoic I: Palaeozoic”, klonk weer erg lekker. Ik moet echter wel constateren dat een paar jaar terug de stem van zanger Loic beter was. Misschien moet hij iets aan zijn zangtechniek doen. Desondanks heb ik volop genoten van het half uur dat ik nog mee kon krijgen voordat Shining begon.

Dit is niet de eerste keer dat ik Shining zie, dus ik wist al dat hun intense, energieke optreden een belevenis is. Inmiddels hebben ze daar ook nog een onvervalste rockstar attitude aan toe gevoegd, inclusief bijbehorende kleding. Helaas hebben ze dat ook met hun meest recente album gedaan. Waar hun eerdere albums vol staan met experimentele mengsels van metal en jazz, zijn ze met hun laatste album behoorlijk mainstream gegaan. De meeste van de recentere songs vind ik dan ook minder dan de oudere. Wat ik in de nieuwe songs misschien nog het meeste mis, zijn de saxofoonsolo’s. Gelukkig spelen ze best wel wat van de oudere songs. Daarnaast, welke songs ze ook spelen, hun manier van optreden en hoe ze het publiek daarin betrekken, is zo gaaf, dat dit gewoon het beste optreden van de avond is.

Ik weet niet of Zeal & Ardor wel een progressieve band is. Volgens mij hebben ze gewoon wat van hun interesses vermengd en zijn ze per ongeluk tegen een heel nieuwe stijl aangelopen. De manier waarop ze die stijl uitdragen geeft echter wel aan dat het pure klasse muzikanten zijn. Het maakt ook helemaal niet uit of hun muziek experimenteel of progressief bedoeld is of niet. Het is gewoon verrassende en vernieuwende muziek die zo goed gebracht wordt dat Zeal & Ardor gewoon een terechte headliner is. Ik had nooit vermoed dat een mix van Spirituals en Black Metal kon werken. Ik kan alleen maar aanraden deze band een keer live te beleven. Het is een dag geweest vol goede muziek, gebracht door bands die echte live uitstraling hebben en hier is Zeal & Ardor echt niet de minste in.