Live report: Complexity Festival – Patronaat Haarlem, 25-02-2017

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Live report: Complexity Festival – Patronaat Haarlem, 25-02-2017.

Zaterdag was er de tweede editie van het Complexity Festival in Haarlem. 22 bands speelden verschillende muziekstijlen: deathmetal, prog metal, postcore, nu metal etcetera en als verrassing de kregen de eerste 50 bezoekers een goodie bag met o.a. een exclusief Complexity Festival shirt.
In de eerste instantie zouden ook Suffocation en Cryptopsy spelen, maar door een fout in de boeking werd dit op een latere tijdstip teruggedraaid. Jammer, maar voor de fans die zeer teleurgesteld waren werden de kaartjes netjes vergoed.

Hoewel de eerste band al begint te spelen om 14:30, start mijn avond om 18:15 met de Franse technische death metal band Gorod, die het zonder de vaste bassist Claus moet doen, omdat hij op dit moment toert met Nader Sadek. Gorod speelt strak en sleept het publiek mee in hun tempo en stijlwisselingen. Sommige nummers blijven meer hangen dan andere, maar de zaal is vol en het publiek geniet zichtbaar. Julien zet zijn beste beentje voor en presteert het om een paar zinnetjes in knap Nederlands uit te spreken! We krijgen klassiekers te horen zoals ‘Disavow Your God’ en ‘Programmers Of Decline’, maar ook nieuwe nummers van het laatste album “A Maze Of Recycled Creeds” komen voorbij.

Na Gorod gaan we naar de Britse post-metal band Bossk kijken in de tweede zaal. Als eerste spelen ze ‘Heliopause’ van hun eerste studio-album “Audio Noir”. De muziek is zeker leuk en wisselt tussen wat rustige stukjes en het stevigere gitaarwerk. Fijne muziek maken deze jongens! Zo ook het nummer ‘Kobe’ dat lekker stevig wisselt met sfeervol. Maar dan komt de zang: te schel en scherp naar mijn smaak, het was prima geweest zonder!

En dan gaan we weer naar de eerste zaal voor de Duitse progressieve/technische death metalband Obscura, die ons weer eens trakteren op het echte vakwerk! Ze spelen weer ontzettend strak en knap met fantastische gitaarwerk en super fijne en ingewikkelde riffs! Terecht de beste band van de avond en een waardig vervanger voor Suffocation en Cryptopsy. Natuurlijk komt ‘Akroasis’ van hun laatste album aan de beurt en nog andere juweeltjes zoals ‘The Anticosmic Overload’ en ‘Ten Sepiroth’.

Na Obscura gaan we naar het café waar de Londense metalcore/experimentele band Exist Immortal gaat spelen. Voor mij de verrassing van de avond! De vier jongens spelen strak en enthousiast en het publiek geniet mee! Ik kan werkelijk geen foutjes horen en de zang is erg goed. Alleen best wel jammer dat ze in zo’n kleine zaal moeten spelen. We horen o.a. het knappe ‘Saviour’ en ‘In Hindsight’ van het fantastische album “Breathe”. Ze spelen een mix van metalcore met iets van thrash, afgewisseld met electronica en knappe riffs zoals in het nummer ‘Invisible Lines’. De zang wisselt ook van clean naar stevige grunt. De hele zaal is zichtbaar aan het genieten en de band ook!

Na Exist Immortal nog even naar de grote zaal voor Ihsahn maar eerlijk is eerlijk, dat was niets voor mij en na amper twee nummers heb ik de zaal verlaten.
Al met al het was een fijne en gezellige avond; te weinig gezien, maar genoten van de bands die ik wel gezien heb!

Tekst: Dora Verde