Live report: Cradle of Filth / Moonspell – Patronaat Haarlem, 02-02-2018

Live report: Cradle of Filth / Moonspell – Patronaat Haarlem, 02-02-2018.

Cradle of Filth en Moonspell hadden, behalve de gotische invloeden die ze delen, vanavond nog een overeenkomst. Het stemgeluid van de zangers verdeelde het publiek behoorlijk, met bij beide bands publiek die het geweldig vonden en publiek die er behoorlijk op afknapten. Persoonlijk vond ik ze beide goed presteren.

Moonspell had een set voorbereid die voornamelijk was gebaseerd op hun volledig in het Portugees gezongen conceptalbum ‘1755’. Moonspell is een band die het visuele aspect van een optreden aandacht geeft, maar voor dit optreden hadden ze er een schepje bovenop gedaan. Zowel de kleding, de grote backdrop als de diverse attributen waren afgestemd op de setlist. Jammer genoeg was het geluid niet goed afgestemd aan het begin, met name de gitaar was slecht hoorbaar. Gedurende het concert werd dit gelukkig opgelost. De songs van het nieuwe album zijn bombastisch met veel gebruik van koren en orkest. Dat betekent dat ze aan de ene kant indrukwekkend klinken, maar aan de andere kant is de band wel afhankelijk van het gebruik van muziekbestanden. Desondanks, aangezien de band zo veel nieuw materiaal speelden, reageerde het publiek net even wat enthousiaster of de oudere songs. Nu zijn ‘Opium’,’Alma Mater’ en ‘Full Moon Madness’ absoluut klassiekers die de meesten volledig kunnen meezingen. De combinatie van een goed spelende en zingende band met een goed opgebouwde set, maakt het een heel geslaagd concert.

Het hoofdprogramma, Cradle of Filth, is qua over the top vermaak de overtreffende trap ten opzichte van Moonspell. De band zet een strakke set neer, waarbij ze naast een hoop theater niet vergeten hun nummers strak te spelen. Vooral de drums van Martin Skaroupka en de gitaar van Richard Shaw waren indrukwekkend. Bij de laatste krijg je er ook nog als bonus een marionetten act bij. Dit zette zijn kunde nog extra in het zicht, als je je ene hand nodig hebt voor een act en dus je partij maar tappend met je andere hand speelt, dan kun je wel wat. De setlist is vooral een verzameling van hits, wat de fans natuurlijk niet erg vinden. Songs als ‘Blackest Magic in Practice’ en ‘Nymphetamine Fix’ komen live natuurlijk ook erg goed over. Ook de songs van het nieuwe album vallen heel erg goed, vooral ‘You will know the Lion by his Claw’. De band geeft ook nog extra aandacht aan het twintigjarige ‘Dusk and her Embrace’ met drie songs, waaronder het elf minuten durende ‘Bathory Aria’. Ondertussen eigent Dani zich het podium ontspannen toe en vindt tijd om wat geintjes met bandleden uit te halen. Na een vrij lange toegift hoopt het publiek toch nog op meer, waar helaas geen tijd meer voor is.

Tekst : Marcel Bergervoet