Live-report: Cryptex @de Stier , Eibergen

Cryptex
Locatie: De Stier, Eibergen
Datum: Zondag 28 april 2013

Het mag best genoemd worden dat een klein café verstopt in de Achterhoek een programmeur heeft die weet waar hij het neusje van de zalm vandaan moet halen. De Stier mag dan klein zijn, maar een grootse line-up hebben ze zeker. Neerlandsch betere bands, maar ook pareltjes uit het buitenland waagde zich er aan. Enkele voorbeelden uit de lijst: Shaking Godspeed, Birth of Joy en Marc Scarescone Meesters. Aan veelzijdigheid ontbreekt het hier ook niet: Rock tot Jazz komt voorbij. Je kunt dus duidelijk niet om hem heen: deze stier heeft zijn edele delen zeker niet verloren, en heeft lef.  Bij dit café staan ze open voor vernieuwing.

Ook vanavond blijkt een schot in de roos; met het uit Hannover afkomstige Cryptex.  Dit is de tweede show tijdens deze tour in Nederland. Vanavond is het optreden door de kleine setting veel intiemer. Het publiek staat dicht op de band. Tijdens de eerste nummers lijkt dit wat onwennig voor de toeschouwer.

Dit drietal noemt zichzelf gekscherend de lachende gekheid. Wil het niet dat de heren hun werk als muzikant uiterst serieus nemen. Zelden zie je een frontman met zoveel energie en perfectionisme om een show succesvol te maken. De gitarist en drummer spelen in diepe concentratie. Maar ook een glimlach en ontspanning straalt van de drie af. En dit veert vanavond in vele aspecten ook door in de muziek.  Simon Moskon jut het publiek op actief mee te doen aan de set. Door middel van zangkoortjes of ritmisch meeklappen wordt men meegetrokken in de wondere wereld van dit kleine circus.  Hoe verder de set vordert, hoe meer het ijs is gebroken. Eindelijk komen er mensen los, tot genoegen van Moskon, die alles op alles zet om een reactie te krijgen.

Cryptex is geen band zoals zo velen. Zij maken wellicht Progressieve Rock met een toch al eigenzinnig folk tintje. Maar weten daarin hun eigenheid sterk neer te zetten. Door middel van aparte instrumenten, weten ze het muzikale niveau eveneens omhoog te trekken. De prachtige dromerige klank van de sansula die bijvoorbeeld bij het nummer “It’s Mine” over de rest van de band heen zingt weet te intrigeren.  Daarnaast wisselt de drummer ook tussen een drumstel en cajón. De prachtige klank van deze akoestische drum weet meteen een warme sfeer te creëren.  Het pianospel weet daarnaast het geheel extra diepgang te geven. Maar zacht wordt afgewisseld met melodisch hard. Grappige gitaarrifs, ondersteunt door een denderende bas en strak drumwerk gaan de heren ook zeer goed af. Wat ze ook spelen, elk nummer klinkt even strak en professioneel uitgevoerd.

Ook enkele nieuwe nummers mogen niet ontbreken. Deze klinken verassend en weten vanaf de start te boeien. Zo zijn er originele drumslagen, die ritmisch gezien fascineren.  Ook mag het stemgeluid van Moskon zeker niet uitgewist worden. Zijn rauwe stem met een geweldig hees randje klinkt meer dan prettig in het gehoor.

En tja is er dan nog een minpuntje bij zoveel positiefs. Oke vooruit een kleintje. In zijn enthousiasme slaat frontman Moskon wat door in het motiveren van zijn publiek. Hij spreekt mensen (weliswaar met een grappig noot) aan actief mee te participeren. Deze vorm van motiveren is op zich erg positief. Maar je kan het ook te veel doen, waardoor het gaat irriteren.  Het randje van leuk vinden en irritatie is dan ook op enkele momenten flinterdun.

Tekst: Taggi Eenstroom
Foto’s: Sander Haafkes