Live report: Danko Jones / Audrey Horne – Melkweg Amsterdam, 19-03-2017

Live report: Danko Jones / Audrey Horne – Melkweg Amsterdam, 19-03-2017.

“Rock N’ Roll and nothing less than that”

“Wild Cat”, het nieuwe album van Danko Jones is nog maar net uit, maar dat houdt de rockformatie niet tegen en dat betekent: een Europese tour! Het rocktrio speelde zondag 19 maart in de Amsterdamse Melkweg. Het is algemeen bekend dat Danko Jones groot fan is van ons land en dit is sterk te merken tijdens de optredens. Zondag stonden ze in de grote zaal van de Melkweg en wij waren er voor je bij!

Danko Jones speelt al jaren in zalen ter grootte van de Melkweg. Met hier en daar wat shows op festivals natuurlijk. Voor deze tour nam Danko een Noorse supportact mee, genaamd Audrey Horne. Een vijfkoppige band bestaande uit een bassist, drummer, leadzanger en twee gitaristen. De band uit Noorwegen heeft de classic rock hoog in het vaandel staan. Dit uit zich voornamelijk in het gitaarwerk en de aanvullende gitaarsolo’s. De band trapt af met ‘Redemption Blues’ en bewijst het publiek al gauw dat zij veel in huis hebben. De band rockt en het publiek blijkt goed mee te doen. Menig persoon in de zaal valt stil wanneer de band aan het gitaarspel begint. Men bewondert de snelle vingers van de twee gitaristen. Het samenspel tussen de heren is vlekkeloos. Ook de leadzanger genaamd “Toschie” weet hoe het publiek bespeeld moet worden. Nummers zoals ‘This Ends Here’ en ‘Youngblood’ volgen. Toschie vertelt: “We gonna play this brand new song, it’s so new, we even don’t know the song ourselves”. ‘Out of The City’, de single en nieuwe hit, valt goed in de smaak. Tegen het einde van de set duikt de zanger het publiek in en vervolgt het nummer ‘Straight Into Your Grave’. De duik in het publiek past bij de titel en de sfeer. Het publiek is warmgedraaid voor de rest van de avond en mooie dames dansen maar al te graag met de zanger in de zaal. Audrey Horne eindigt het optreden met twee solo’s midden in de zaal. De band verlaat de zaal en laat een publiek vol blije gezichten achter.

Dan is het tijd voor de hoofdact. Het optreden begint door een intro die de band al jaar en dag gebruikt. Danko Jones is van het aanpakken en het aftrappen met harde klanken. De zaal wordt al gauw overdonderd met ‘I Gotta Rock’, het nieuwe nummer van het album “Wild Cat”. Wordt het een avond volop nieuw werk? Het antwoord hierop is al snel met “nee” te beantwoorden. Danko Jones speelt al gauw klassiekers zoals “First Date” en “Play the Blues”. Het publiek stond duidelijk te wachten op deze ‘gouwe ouwe’ en zingt uit volle borst mee. Danko, zoals hij dit vaker doet, houdt na elke drie of vier nummers een klein praatje. De show neigt naar aanleiding hiervan erg voorspelbaar te worden. Daar merkt de band zelf niks van en continueert de avond in goede sas. Elke seconde wordt gevuld door agressie en rock n’ roll. Zoals Danko, de zanger, dit vaker doet, trekt hij graag alle aandacht naar zich toe en zet graag een statement. Danko Jones en het publiek zijn “the perfect match”. De bassist en drummer volgen de zanger trouw. Daardoor straalt de band eenheid uit!

Het rocktrio speelt al jaren in Nederland voor groot en klein publiek. De band vindt het daarom ook erg belangrijk om regelmatig te benadrukken hoe tof ze hun fans vinden. Want wie komt er nou op een zondagavond naar een show? Juist, de ‘diehard fans’. De zanger geeft aan dat de planning eerst was om op een vrijdag of zaterdag de show te geven. Maar tegen alle geluiden in kozen ze voor een zondagavond. Want de zaal werd toch wel gevuld. En het bewijs was er, honderden mensen die de band kwamen bewonderen.

De avond vervolgde met enkele nieuwe nummers en ook deze vielen in de smaak bij het publiek. ‘Going Out Tonight’ wordt uit volle borst meegezongen. Maar de setlist wordt natuurlijk ook aangevuld met klassiekers zoals ‘Lovercall’.

Het laatste gedeelte van de set wordt gevuld met The Clash-cover ‘I’m So Bored With The USA’ en de band eindigt de avond met “Mountain”, waarin de zanger de namen opsomt van artiesten die ons zijn ontvallen. Het nummer wordt dan ook al jaren door de band gespeeld, en dat wordt hard toegejuicht! Danko Jones eert de rocknamen en zette, zoals wij het van Danko kennen, een ouderwets avondje rocken op het menu.

Conclusie: De show die Danko gaf was een dessert voor de trouwe fans! Voor wie net on de hoek kwam kijken, of nog even moest in komen: deze mensen werden met beide armen ontvangen. De show bevatte echter geen verrassingselementen. De band zorgde eerder voor een avond zoals we hem kennen van de Canadese formatie: een oud en vertrouwd avondje vol Rock N’ Roll!

Tekst: Kelly Papa