Live report: Dark Matter presents: Belphegor / Enthroned / Svart Crown / NervoChaos / Antropomorphia – Gigant Apeldoorn, 01-10-2017

Live report: Dark Matter presents: Belphegor / Enthroned / Svart Crown / NervoChaos / Antropomorphia – Gigant Apeldoorn, 01-10-2017.

Eindelijk weer eens metal in Gigant Apeldoorn. De mannen van Dark Matter hebben weer een avond georganiseerd. Ditmaal komt Belphegor op de zondag een potje blasfemisten op de biblebelt in Apeldoorn. Zij nemen mee Antropomorphia, NervoChaos  Svart Crown en Enthroned. De mensen van Gigant komen ons al vrij snel buiten melden dat de band Antropomorphia al begonnen is aan de set en als wij het willen zien al wel naar binnen kunnen. Wellicht volgende keer handig eerst de zaal open en daarna de band laten aanvangen. Maar goed, Antropomorphia zet een goede set neer. De nummers zijn wellicht iets teveel onderhevig aan tempowisselingen, toch laten zij ondanks dit kleine puntje geheel onderhevig aan mijn smaak een prima indruk achter.

Antropomorphia – Gigant Apeldoorn

NervoChaos uit Brazilië heeft een behoorlijke cultstatus in de extreme metal. Al sinds 1996 timmeren zij aan de weg. Vanavond de eerste keer dat ik ze mag aanschouwen. Ze gaan lekker tekeer op het podium! Ze gaan duidelijk op in hun muziek en doen hun best de extreme kunsten over te brengen op het nu nog lauwe publiek. De vonk slaat echter nooit echt over. Iets wat jammer is want zowel Antropomorphia en NervoChaos hadden wel wat meer respons verdiend. Op Stonehenge 2018 krijgt NervoChaos hopelijk meer bijval!

NervoChaos – Gigant Apeldoorn

Svart Crown uit Frankrijk is stiekem toch wel de winnaar van deze avond. Wat een moddervette band en wat een sfeer ademt deze band uit. Belphegor heeft wellicht meer opsmuk, maar de mannen van Svart Crown zijn degene die mij muzikaal raakten. Ik kende de mannen al van eerder werk “Profane” en hun laatste werk  “Abreaction” die mij iets te soft was in vergelijking met “Profane”.  Live komt deze plaat wel goed uit de verf. Op CD pakte het mij niet, maar ik ga het nu zeker herbeluisteren en kijken of mijn mening over de plaat herzien mag worden.

Svart Crown – Gigant Apeldoorn

Een band die geen probleem had met respons krijgen was Enthroned. Deze band uit België behoort tot één van de pioneers van de 2nd wave. In 1993 begonnen zijn hun antikruistocht en duidelijk mag wezen dat de mannen fans hebben. Duidelijk mocht ook zijn dat hun podiumuitstraling net een stap hoger licht dan bij de vorige acts. Heerlijke straight in ya face black. Enthroned heeft mij echter nooit bij de strot gegrepen. Voor mijn gevoel is het allemaal al zo vaak gedaan, wellicht een verkeerde gedachte aangezien zij zelf ook een enorme bijdrage geleverd hebben aan het ontstaan van de 2nd wave!

Enthroned – Gigant Apeldoorn

Nu is het tijd voor main-act Belphegor, de band die met “Totenritual” weer een blasfemistisch meesterwerkje heeft neergezet. Een album dat ook veel behemothiaanse taferelen bevat. Ook live zijn die te bespeuren. Belphegor is echter een stuk agressiever en extremer in hun antichristelijke uitingen. Stageprops zoals een groot omgekeerd kruis sieren het podium. Een hoop Lucifer, Satan, Jesus en Hails zijn hoorbaar tijdens hun sfeervolle show. Het publiek vreet het als zoete koek. Bij sommigen werkte het ook op de lachspieren. Maar feit blijft dat Belphegor in topvorm is vanavond. Wellicht dat Helmuth wat beter bij strot had kunnen wezen, maar het theatrale fronten maakt dit meer dan goed. Leuk om weer eens gezien te hebben!

Belphegor – Gigant Apeldoorn

Ondanks de ietwat magere opkomst vanavond hoop ik dat Gigant door blijft programmeren met metal. De zaal heeft een goed geluid. En de belichting als je de juiste man aan de knoppen zet is meer dan goed te noemen. Vooral de show van Belphegor was zeer goed gedaan!

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan