Live report: Death Angel / Annihilator / Testament – Patronaat Haarlem, 10-12-2017

Live report: Death Angel / Annihilator / Testament – Patronaat Haarlem, 10-12-2017.

Als er een term is waarmee ik de avond van zondag 10 december kan omschrijven, dan is het ‘lol hebben’. Het publiek had lol, de bands hadden lol, zelfs de roadies hadden lol. Helaas begon de lol met een kwartiertje afzien in de sneeuw, eenmaal binnen was de kou echter snel vergeten.

De eerste band, Death Angel, is misschien de minst bekende band van de avond, qua intensiteit en muzikaliteit doen ze niet onder voor de andere bands. De setlist bestond voornamelijk uit songs uit de 21ste eeuw, met alleen ‘The Ultra-violence’ voor de oudjes in de zaal. Gelukkig produceert Death Angel de laatste jaren goede albums, zodat de oude songs niet echt gemist worden. Het is altijd even lastig voor de eerste band van de avond om het publiek op gang te krijgen, de combinatie van songs, strak spel en de opzwepende zanger krijgt de zaal echter goed op gang. De band heeft inmiddels al een hele tijd dezelfde samenstelling, en spelen zichtbaar graag samen. Het enige minpuntje is het geluid van de zang, die vooraan vrijwel niet hoorbaar is.

De tweede band, Annihilator, draait volledig om de lead gitarist, Jeff Waters. De rest van de band zit gemiddeld ongeveer een jaar in de band, wat wel te merken is. De bandleden spelen hun partij goed, zijn qua onderlinge chemie echter nog zoekende. Gelukkig heeft Waters charisma en bravoure genoeg voor de hele band. Via de combinatie van bewegelijkheid, goed gitaarspel en voortdurend contact met het publiek (“I need your help, I can’t sing for shit”) zet hij een hele leuke set neer. Wat helpt is de songkeuze, in tegenstelling tot Death Angel zijn de nummers vrijwel volledig afkomstig van de eerste vier albums. Waters en de zaal vermaken zich in ieder geval en ook de roadies hebben zich vermaakt, de banner is verknipt tot ‘anal eator’.

De hoofdact, Testament, viert dit jaar hun 30 jarige jubileum (geteld vanaf hun eerste album) en brengt daarom (muzikaal) vuurwerk. De bandleden staan stuk voor stuk bekend om hun virtuositeit. Dat willen ze echter weten ook, alle muzikanten krijgen ruimte voor een eigen solo. Ze vergeten daarbij niet om de songs met de nodige agressie de zaal in te slingeren. Het is wel jammer dat ook bij Testament de zanger vooraan slecht hoorbaar is. Het geluid van de instrumenten is gelukkig wel goed. Testament heeft er voor gekozen om een iets andere set dan gemiddeld te spelen deze tour, er staan diverse verrassende songs op de setlist. Dat betekent wel dat er een aantal klassiekers missen. Het moshende publiek vindt dat duidelijk niet erg en ik vind het wel leuk dat songs als ‘Low’, ‘First Strike is Deadly’ en ‘Eyes of Wrath’ gespeeld worden. De set is toch al netjes verdeeld over hun volledige geschiedenis met veel ruimte veer meer recente albums, wat logisch is aangezien deze heel sterk zijn. De band speelt in ieder geval heel goed en wordt beloond door een enthousiast publiek.