Live report: Delain / Aeverium – Metropool Hengelo, 04-02-2017

Live report: Delain / Aeverium – Metropool Hengelo, 04-02-2017.

Delain is al lang niet meer het projectje van toetsenist Martijn Westerholt en zangeres Charlotte Wessels, want de band staat aan de vooravond van een Noord Amerikaanse co headliner tour met Hammerfall. Maar eerst worden er nog een aantal Nederlandse clubs aangedaan, waarvan Metropool de eerste is.

In het voorprogramma staat het Duitse Aeverium. Dit is nu de derde keer in redelijk korte tijd dat ik de band in het voorprogramma zie. De band laat zich wel een beetje leiden door wat er aan publiek in de zaal staat. In het voorprogramma van Moonspell in ditzelfde Metropool, voor een niet zo volle zaal, vond ik ze erg zwak. Een paar maanden later bij Kamelot, voor een goed gevulde zaal, was het optreden beduidend beter. Het publiek vanavond is ook al vroeg in groten getale aanwezig dus daar kan het niet aan liggen. De band laat zich vanavond gelukkig weer van hun beste kant zien. Het enthousiasme straalt er vanaf en met name toetsenist Andreas Delvos staat geen moment stil achter zijn keyboard. De band maakt een mix van nu-metal, alternative metal, gothic metal en nog een aantal subgenres van de metal. De band geeft zelf aan beïnvloed te zijn door onder andere Evanescence, Clawfinger, Killswitch Engage, Linkin Park, Depeche Mode, Korn en Type O Negative. De muziek met een sterke ritmesectie werkt wel heel aanstekelijk en het is moeilijk niet mee te bewegen op het ritme. De aandacht wordt natuurlijk opgeëist door het zangduo Aeva Maurelle en Marcel “Chubby” Römer. Aeva met haar geschoolde zoetgevooisde stem en Marcel met zijn afwisselend cleane en ruige zang. De nummers komen vooral van hun debuutalbum “Break Out” , maar ook het titelnummer van het nog te verschijnen nieuwe album wordt gespeeld.

Na een goed half uur spelen van Aeverium en een ruime ombouwtijd is het de beurt aan Delain. Het intro en tevens het outro is ’Monarch’ van de nieuwe plaat “Moonbathers”. De nadruk in de setlist ligt ook wel op nummers van deze plaat. Met het tweede nummer ‘Suckerpunch’, de stadionrocker bij uitstek, is gelijk de toon gezet en het publiek doet gelijk volop mee met het ‘whoa whoa’ in het refrein. Het nieuwe album klinkt over het geheel wat bombastischer en zwaarder dan de vorige albums en live kan de band daar ook goed mee uit de voeten. Het toetsenwerk en de zang zijn nog altijd bepalend voor de muzikale koers van de band, maar leadgitarist Timo krijgt ook de ruimte om zijn kunsten te vertonen zoals in de solo in ‘The Glory and the Scum’ (voorheen bekend onder de titel Clawfinger). Charlotte heeft haar topje met witte (bont)jas verruild voor een zwart jurkje met laarzen, wellicht was die jas in de zaal toch wat te warm. Ze is vanavond goed bij stem en het zingen lijkt haar geen enkele moeite te kosten.

Buiten veel nummers van de nieuwe plaat , krijgen we onder andere nog ‘Army of Dolls’ en ‘Here Come the Vultures’ van “The Human Contradiction” en nog een drietal nummers van het debuutalbum “Lucidity”, waarvan ‘Sleepwalkers Dream’ wel steevast op bijna elke setlist staat. Op het einde van ‘Fire With Fire’ worden er zoals gebruikelijk de zilverkleurige slierten het publiek ingeschoten, wat altijd bijdraagt aan de feestvreugde. Die vreugde begint natuurlijk bij de band op het podium en daar is nooit gebrek aan bij Delain. De bandleden zoeken elkaar regelmatig op en het plezier straalt er vanaf. In de encore krijgen we nog ‘Mother Machine’, ‘Don’t Let Go’ en ‘We Are the Others’.

Deze show en de andere Nederlandse shows zijn een leuke opwarmer voor de band voordat ze in april vertrekken richting de V.S. en Canada. De band komt over als een goed geoliede machine dus wat mij betreft zijn ze er klaar voor.

Tekst en foto’s : Marcel Klaster