Live report: Delain – Patronaat Haarlem, 12-10-2018

Live report: Delain – Patronaat Haarlem, 12-10-2018.

Hoewel Delain optrad op een (bizar) zomerse dag in oktober, was het Patronaat volledig uitverkocht. Iedereen wilde ook tegelijk de zaal in, waarschijnlijk omdat er geen voorprogramma was, waardoor er een gigantische rij voor de deur stond. Helaas waren de temperaturen binnen ook zomers. Het publiek liet zich daar niet door weerhouden om uitgebreid van Delain te genieten.

Bij bands als Delain is een optreden niet alleen muzikaal goed verzorgd. De band had ervoor gekozen zich volledig in rood en zwart te kleden. Daarnaast hadden ze ook diverse bellenmachines en confettikanonnen mee, ondanks de ongelukkige aanvaring die bassist Otto Schimmelpenninck van der Oye ooit met zo’n apparaat had. Zonder muziek en beleving echter, slaat alles volledig dood. Gelukkig is het overduidelijk dat Delain plezier beleeft in wat ze doen en daarnaast ook gewoon goede muzikanten zijn. Het maakt in ieder geval goed dat in het begin van het concert de songs, zoals bijvoorbeeld ‘Suckerpunch’ en ‘The Hurricane’, wel heel erg poppy zijn voor mijn smaak en de gitaren en bas te laag gemixt staan. De rest van het publiek heeft daar duidelijk geen last van. Die kan de teksten volledig meezingen, voor hen is het een feest der herkenning.

Na een tijdje haalt Delain gasten op het podium, celliste Elianne Anemaat en grunter George Oosthoek van onder meer MaYaN. Omdat tegelijkertijd ook de wat steviger songs (zoals ‘Pristine’) gebracht worden en de mix wat beter wordt, spettert het geheel vanaf dit moment een stuk meer. Gitarist Timo Somers krijgt dan ook na het begin meer ruimte om te laten zien en horen dat hij heel behoorlijk kan solo-en, al snap ik niet dat Merel Bechtold hier geen ruimte voor krijgt, aangezien zij ook een heel goede gitariste is. Naarmate het concert vordert wordt, ondanks de hitte, de complete massa aan het springen gebracht. Aan het eind van de hoofdset weet het goede spel van de band het publiek zo enthousiast te maken dat Charlotte Wessels er zelfs wat emotioneel van wordt. De band neemt dan ook niet meer de moeite om te vertrekken voorafgaand aan de toegift, zodat het feestje gelijk af werd gemaakt met onder meer publieksfavoriet ‘We are the Others’, waarna iedereen, die niet naar de afterparty ging, de zwoele nacht in mocht.

Tekst : Marcel Bergervoet