Live report: Detonation / Shinigami / Godenbloed – dB’s Utrecht, 18-01-2020

Live report: Detonation / Shinigami / Godenbloed – dB’s Utrecht, 18-01-2020.

Godenbloed, de opener van de avond, combineert doom metal, sludge en black metal. Daarnaast zijn de teksten van deze band in het Nederlands. Een band als deze heeft veel voordeel van de juiste sfeer. Hoewel de zaal al helpt, dB’s heeft een lekker lowtech uitstraling zonder fancy aankleding en zwarte muren, heeft Godenbloed op dit vlak het heft in eigen hand genomen. Voordat de band begint, staan de rookmachines al een tijdje te blazen. Daarnaast zijn de spots voorzien van een blauwfilter en wordt er vooraf een flinke hoeveelheid wierook aangestoken. Met al deze voorbereidingen is het niet moeilijk om de zaal al vanaf de eerste trage, zware tonen mee te krijgen. Na een paar lange sludgy songs, die me een beetje aan Cult of Luna doen denken, begin ik me af te vragen of, behalve de vocals, er überhaupt black metal invloeden in de muziek zitten. Prompt wordt deze vraag beantwoordt doordat de derde song, ‘Dystopie’, wordt ingezet. Hoewel het zeker geen slechte song is en goed valt in de zaal, vind ik het persoonlijk een verkeerde keuze, aangezien de band hiermee volledig van genres switcht en de songs niets met elkaar te maken hebben. Dit wordt nog versterkt, doordat de volgende song de black metal elementen weer mist. Als dan eenmaal het afsluitende ‘Het Dodenwoud’ wordt ingezet, blijkt uiteindelijk dat Godenbloed toch weet hoe genres te mixen. Dit klinkt als echte sludge black metal, als zoiets bestaat. Al met al is het een set met goede muziek. Godenbloed doet er echter goed aan Dystopie naar een zijproject te schuiven en zich op de overige songs te storten.

Shinigami bestaat uit een aantal oudgedienden uit de Nederlandse metal scene, zoals Rutger van Noordenburg (.oa. Pestilence), Jory Hogeveen (o.a. Ancient Rites), George Oosthoek (o.a. Orphanage, After Forever, Mayan). Zoals je van een band met zulke ervaren muzikanten kunt verwachten, zetten ze een strakke set death metal neer. Daarnaast kun je haast geen betere frontman dan George Oosthoek treffen, ontspannen en grapjes makend tussen de songs, intens, energiek en agressief tijdens het grunten. Het verborgen geheim van deze band zijn echter de riffs. Of ze nu snel of traag zijn, ze zijn precies en gevarieerd. De band heeft het old school death/thrash geluid van de oude Nederlandse death metal scene opgepakt en er een modern, hedendaags tintje aan gegeven. Hoewel de band pas één EP uit heeft gebracht en een tweede deze lente uit gaat brengen, hoop ik dat ze aan de wieg staan van een opgeleefde, bruisende scene in Nederland. Als je een song van deze band moet luisteren, luister naar ‘The Way of the Dragon’. De kans bestaat dat je overtuigd bent, net als ik.

Melodische death metal band Detonation heeft begin 21ste eeuw vier albums uitgebracht en is vervolgens acht jaar met hiaat gegaan. In dB’s zijn ze terug, met een setlist bestaande uit songs van de eerste drie albums. De band heeft duidelijk vooraf flink geoefend en zetten de ene na de andere song strak neer. Omdat de muziek geen pure kopie van de grote melodeath namen is, maar ook invloeden uit andere genres herbergt, is het een leuke setlist. De band stoomt in een flink tempo door de uptempo songs heen. De songs hebben lekkere vette riffs met veel melodie en zanger Koen Romeijn heeft krachtige grunts. De uitstraling van de band is ook nog eens net zo krachtig als de muziek. Dit is gewoon een avondje genieten van Nederlands kwaliteitsproduct. Detonation doet zowel qua live performance als qua songs niet onder voor de grote namen in het melodische death metal genre. Het enige jammere is dat er geen songs van het laatste album “Reprisal”, dat een wat technischer geluid heeft, worden gespeeld. Aan de andere kant is dat wel een reden voor mij om ze nog een keer te gaan bekijken, om ook die songs mee te krijgen. Niet dat ik een reden nodig heb, dit klinkt gewoon lekker.

Tekst : Marcel Bergervoet