Live report: Devin Townsend – St. Bavo kerk Haarlem, 11-04-2019

Live report: Devin Townsend – St. Bavo kerk Haarlem, 11-04-2019.

Op 11 April kwam Devin Townsend in Haarlem met zijn akoestische tour. Dit al vrij bijzondere concept, waarbij Devin in zijn eentje diverse songs speelt en uitgebreid vragen van het publiek beantwoordt, werd door het patronaat in de St. Bavo Kerk geplaatst, wat het allemaal nog een stuk interessanter maakt. De betreffende dag was wel ontzettend koud, wat natuurlijk in een grote, onverwarmde kerk betekent dat het even afzien wordt. Voor de muziek van Devin Townsend, op studio opnames heel gelaagd en vol effecten, is de akoestiek en galm van een kerk natuurlijk een godsgeschenk. Daarnaast was Devin ook nog gecharmeerd van de graven direct onder zijn voeten.

Ondanks de grootte van de kerk voelde de setting een stuk intiemer dan een normale zaal met een groot podium en heel veel geluid van zowel de muziekinstallatie als het publiek. Na wat gerommel met de gitaar, omdat de kou instrumenten ontstemt, begon Devin met ‘Heart Baby’, gevolgd door ‘Let it Roll’. De setting, waarbij in plaats van tientallen instrumenten in de mix en zware effecten op de stem, we het met een stem en een gitaar moeten doen, liet gelijk horen wat Devin Townsend in zijn mars heeft. Ik wist al dat hij een ontzettend goede zanger is, maar in de St. Bavo wordt duidelijk hoe geweldig veel hij met zijn stem kan. Van zacht naar hard, van clean naar rauw naar grunts en moeiteloos naar kopstem. Devin doet het allemaal maar even en heeft nog tijd voor wat grapjes ook. Uiteraard heeft hij effect op zijn optreden zitten, maar als je niet goed bent, dan redden effecten je ook niet meer.

Naast de muziek is er ook ruime tijd ingeruimd voor vragen uit het publiek. Ik zal er geen uitgebreid verslag van geven, het is immers op youtube te vinden. Uiteraard bestaat dit voor een groot deel uit zelfreflectie over emotionele problemen en neurotisch gedrag gecombineerd met grappen. Dit is niet nieuw voor Devin Townsend. Toch zitten er wel verrassingen in zijn verhaal. Zo blijkt hij van Enya en Slade te houden, wat bepaalde stukken van zijn laatste album (Empath) een stuk duidelijker maakt. Daarnaast is het nieuwe album zo gevarieerd en schijnbaar tegenstrijdig omdat Devin uiting wilde geven aan het volle spectrum aan menselijke emoties. Ten derde is hij behoorlijk jaloers op volle bossen haar en een stevig tapijt op de borst.

Aan het eind van de avond is er nog ruimte voor een paar pogingen op ongeoefende songs waar fans om gevraagd hadden en de song ‘Life’ van Ocean Machine. Ook vanavond is weer gebleken dat Devin Townsend niet alleen een artiest met een geweldige stem en charisma is, maar ook heel bereikbaar en kwetsbaar kan zijn. Ik had persoonlijk wel liever gehad dat hij een paar vragen minder en een paar songs meer had gedaan. Ook is het jammer dat hij van het orgel is afgebleven, natuurlijk.

Tekst : Marcel Bergervoet