Live report: DeWolff / Walden – Patronaat Haarlem, 26-01-2019

Live report: DeWolff / Walden – Patronaat Haarlem, 26-01-2019.

Op vrijdag 26 januari 2019 stond de grote zaal van het Patronaat in het teken van Nederlandse rock. De vrijwel uitverkochte zaal was geboekt door de vrij jonge band DeWolff, die toch al weer zes albums hebben weten uit te brengen in de tien jaar van hun bestaan. De avond begint echter met de alt rockband Walden en met dj ‘Platendraaier Wim Behre’. Laatstgenoemde heeft een voorliefde voor vinyl en sixties en seventies rockmuziek en is daarmee een perfecte keuze voor DeWolff als vaste muzikale omlijsting van hun tour.

Openingsact Walden is een alternatieve rockband uit Limburg met een vrij introverte uitstraling. Het is duidelijk dat ze liever de muziek voor zich laten spreken. Dat laatste is op zich dik in orde en draait om veel atmosfeer. Tegelijkertijd is het gedurende het optreden ook duidelijk dat de band met het grootste gemak van ritme en sfeer verandert of psychedelische uitstapjes maakt en dit tegelijkertijd heel vloeiend onderdeel van hun songs laat zijn. Ook naadloos is de overgang tussen de songs, waarbij ze bijvoorbeeld het moment waarin van apparatuur wordt gewisseld opvanget doordat de rest van de band alvast een verlengde intro inzet. Aangezien de band echt nog heel nieuw is en alleen nog maar een EP en een Single hebben uitgebracht is het des te indrukwekkender dat ze al zo’n vloeiende live set kunnen brengen. Als ze ook nog leren meer interactie met hun publiek te zoeken, hebben ze zeker een mooie toekomst.

Hoofdact DeWolff heeft heel wat meer ervaring en weet een relaxte houding, gretigheid en de juiste hoeveelheid rockstar bravoure in te zetten. De ervaring hebben ze echter al op een heel jonge leeftijd opgedaan, het is letterlijk een band van jonge honden die dol zijn op het spelen van muziek, ouder dan henzelf. Van kleding tot Hammond orgel tot attitude, is het echter duidelijk dat het geen act is maar echte liefde. Dit power trio (zonder basgitaar!) zet een pot stevige seventies bluesrock met de nodige psychedelische invloed neer waarbij ze veel improviseren, wat tegenwoordig een zeldzaamheid is. Dit geeft de muziek echter tegelijk veel spontaniteit die in de totaal geplande live muziek van tegenwoordig soms wat ondergesneeuwd wordt. Ze hebben ook niet veel nodig, een Hammond orgel, een gitaar een basic drumset en een paar pedalen en spelen maar. Desondanks, of misschien wel door die set up, ronkt, zweeft, en swingt de band van riff tot lick en van de ene song naar de andere. Voeg daar een geintje hier en daar en wat publieksparticipatie vanuit de enthousiaste zaal aan toe en je hebt een avondje ouderwets plezier voor publiek en band. DeWolff heeft geen boodschap, geen pretenties en niets vernieuwends, maar als je dat loslaat en gewoon gaat genieten, dan krijg je top entertainment van een band die echt goed is in wat ze doet.