Live report: Dream Theater – 013 Tilburg, 08-02-2017

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Live report: Dream Theater – 013 Tilburg, 08-02-2017.

Dream Theater is al sinds jaren het vlaggenschip van de Progressive Metal, eigenlijk sinds het uitbrengen van hun tweede album, Images and Words. Nu is deze plaat dit jaar 25 jaar oud, wat de band een reden vond voor een feestje in de vorm van een tour: Images and Words and Beyond.

Deze avond is er geen voorprogramma ingepland, want de band heeft een dubbele setlist gepland, gescheiden door een pauze. Het volle 013 is massaal gevuld met mensen die op de belofte van veel old school Dream Theater zijn afgekomen. Met ‘The Dark Eternal Night’ begint de band stevig en de sfeer zit er in de zaal dan ook gelijk goed in. Vanaf het derde nummer ‘Hell’s Kitchen’ is duidelijk te merken dat de band in de flow raakt en vanaf dat moment spettert het concert van de spelvreugde. Niet dat de twee eerste nummers ook maar iets minder dan goed waren, de bandleden zijn immers fantastische muzikanten. Helaas is James Labrie deze avond niet goed bij stem. Hij heeft duidelijk moeite met de hoge tonen, zeker als hij krachtig moet zingen. Waar hij gevoeliger mag zingen gaat het beter.

De band heeft ook een aantal extra’s tussen hun eigen materiaal verstopt zitten, Zoals een instrumental van baslegende Jaco Pastorius, ‘Portrait of Tracy’ en een gedeelte van ‘Enter Sandman’, midden in ‘As I Am’. Het is weliswaar van te voren ingestudeerd, maar het publiek stelt het zeker op prijs. De band sluit de eerste setlist af met ‘Breaking all Illusions’ geschreven door Myung, die deze avond veel ruimte krijgt om zijn geweldige spel en songs te laten zien.

Na de pauze komt hetgeen de meeste bezoekers voor komen, het volledige “Images and Words”. In de geest van de jaren negentig, waarin John Petrucci regelmatig met lelijke gitaren werd gezien, heeft hij voor de gelegenheid een paarse glittergitaar die niet zou misstaan in Barbie’s Dreamhouse.
Vanaf de eerste tonen is de tweede set een feestje. De zaal kan duidelijk het album woord voor woord meezingen. Aan de lachende gezichten en de onderlinge interactie te zien is de band zelf ook heel enthousiast en ze geven elkaar de ruimte om een beetje met de songs te spelen. het is overduidelijk dat Dream Theater zelf nog steeds het album, zonder zwakke nummers, graag speelt. “Images and Words” is zijn status als iconische plaat meer dan waard.

Als toegift wordt het drieëntwintig minuten durende ‘A Change of Seasons’ gespeeld, welke song oorspronkelijk tegelijk met de songs van ‘Images and words’ is geschreven. De band blijft strak en geïnspireerd spelen tot de laatste noot. Het publiek, dat gekregen heeft waar ze voor kwamen, mag voldaan weer naar huis.

Met dank aan Tonnie Westerbeke van Metalfan voor de foto’s!

Foto’s: Tonnie Westerbeke