Live report: Ecclesia Diabolica Evropa: Behemoth / At The Gates /WITTR – Tivoli Vredenburg Utrecht, 02-02-2019

Live report: Ecclesia Diabolica Evropa: Behemoth / At The Gates /WITTR – Tivoli Vredenburg Utrecht, 02-02-2019.

Onder de banner “Ecclesia Diabolica Evropa” doet Behemoth een kruisvaart tegen religie. Dit alles uiteraard om hun laatste blasfemische telg “I Loved You At Your Darkest” te promoten. Behemoth legt de lat hoog ditmaal door de bands At The Gates en Wolves in the Throne Room in hun kielzog mee te nemen.

Laatstgenoemde krijgt de eer een uitverkocht Tivoli op te warmen. De heren en dame van Wolves in the Throne Room spelen een relatief korte setlist. Er passeren slechts drie nummers de revue. Gelukkig is Wolves in the Throne Room een band met lang uitgerekte atmosferische nummers. Badend in een oranje gloed, ondersteund met een rookmachine die overuren draait, weet de Amerikaanse band het meeste publiek tot zich te winnen.

WITTR- Tivoli Vredenburg

De pit komt pas los bij het Zweeds gezelschap At The Gates. De mannen hebben nog een redelijk vers album op zak “ To Drink From The Night Itself” Zij hebben met dit album weer mijn aandacht getrokken. Hun show op het Into The Grave festival te Leeuwarden deed blijken dat de band weer vol op dreef is. Vanavond is dit ook geen andere koek. Fronter Lindbergh haalt al zijn karakteristieke moves weer van stal, de microfoonstandaard zwaait weer menigmaal richting publiek. Hij is goed interactief met het publiek, de band werkt zich in het zweet! Echter bespeur ik uit de reacties vanuit het publiek dat bij de nummers van de eerste twee albums het feestje pas echt goed losbarst.

At the Gates – Tivoli Vredenburg

Behemoth timmert al weer wat jaartjes aan de weg. Hun doorbraak bij een wat breder publiek was bij het magistrale “The Satanist”. Hun doorbraak naar een groter publiek zorgde ook voor steeds grotere shows. Tegenwoordig lijkt het allemaal wat meer te draaien rondom de illustere frontman Nergal. De beste man weet met zijn mimiek en artistieke skills steeds meer mensen richting hun duistere sferen te trekken. Niet iedereen is blij met de ontwikkeling die de band doormaakt. Hun laatste wapenfeit “I Loved You At Your Darkest “ zou teveel van de traditionele black afwijken. Persoonlijk vind ik de plaat wel goed te behappen. Vanavond maakt Behemoth ook duidelijk dat die nummers live ook uitblinken. Alles wordt weer theatraal neergezet. Het publiek zit er warmpjes bij met alle pyro’s die met regelmaat afgaan. Nergal is letterlijk en figuurlijk goed gemutst vanavond. De katholieke muts staat hem goed. Nergal laat het publiek uit zijn hand vreten, de gehele band weet vanavond te overtuigen. Orion doet op het einde nog een gigantische verentooi op zijn kop om het circus compleet te maken. Behomoth maakt er een mooi feest van, echter is het einde best abrupt en lijkt zelfs een beetje ingekort. Het publiek zal het worst zijn, zij hebben zojuist één van de beste metal-acts van dit moment voor hun kiezen gehad. Ik ben wel benieuwd of dit festijn muzikaal overeind blijft zonder alle opsmuk! Dit is dan ook echter de enige kanttekening die ik bij Behemoth anno 2019 heb.

Tekst en fotografie: Ronald van de Baan