Live report: Elvenking / Frozen Crown / Desert – Metropool Hengelo, 25-04-2019

Live report: Elvenking / Frozen Crown / Desert – Metropool Hengelo, 25-04-2019.

Vanavond drie bands in Metropool Hengelo. De Italiaanse bands Elvenking en Frozen Crown nemen het Israelische Desert mee op sleeptouw op deze “3 Ways to Magick European Tour 2019”.

Desert mag deze avond aftrappen en dat is voor een band nooit een pretje gezien het geringe aantal bezoekers dat er op dat moment vaak aanwezig is. In Metropool is dat vanavond helaas ook niet anders, maar dat mag de pret niet drukken. De band speelt alsof het voor een volle zaal speelt en zo hoort dat ook. De melodische metal is lekker bombastisch en de band maakt op mij, anders dan op de plaat, nu wel gelijk indruk. Mede ook door de interactie met het publiek, van met name zanger Alexei. De rest van de band moet even op gang komen, maar na een paar nummers gaan ook die heerlijk los. De meeste nummers komen van hun laatste album “Never Regret”, die al weer van 2015 is. De band is bezig met hun derde album en van die plaat wordt ‘Fix Bayonets’ uitgevoerd. Bij ‘My Black Flag’ wordt een Nederlandse dame het podium opgeroepen om het nummer mee te zingen, wat een soort van traditie is als de band in Nederland is. Aan het publiek de taak om de titel in het Nederlands mee te schreeuwen, wat uiteraard gevolg krijgt. Na een kleine drie kwartier is het optreden helaas al weer voorbij.

Frozen Crown mag het opgewarmde publiek verder gaan vermaken. In tegenstelling tot Desert komt de band vanavond niet echt uit de verf. Dat is mede te danken aan het toch wel mindere geluid, waarin vooral de getriggerde drums erg overheersen en dat is jammer als de gitaristen, waaronder een nog jonge Thalia Bellazecca, best wel een groot aandeel in de muziek hebben. Geopend wordt er met de eerste twee nummers van de nieuwe plaat “Crown in Frost” te weten ‘Arctic Gales en ‘Neverending’. Opvallend dat zangeres Giada live wel een wat grotere rol toegedeeld is dan op de plaat waar je voornamelijk bandleider en zanger/gitarist Federico Mondelli hoort. Drummer Alberto zit lekker in zijn eigen wereldje te headbangen dat het een lieve lust is, waarschijnlijk wel blij met zijn “hoofdrol” deze avond.

Elvenking mag deze avond afsluiten. De band die opgericht is in 1997 heeft inmiddels negen full lengths uitgebracht en kan dus kiezen uit een behoorlijk repertoire voor hun live shows. Hun laatste telg “Secrets of the Magick Grimoire” stamt al weer uit 2017. Hun pagan/power metal heeft veel andere invloeden waarvan folk toch wel een van de grootste is en daarom dat de band ook een violist in de gelederen heeft, die gelukkig niet overheerst, maar wel vaak het vrolijke tintje aan de muziek meegeeft. Dat en de heerlijk meezingbare refreinen maken dat het publiek al snel mee wordt gezogen in de muziek. Wat we krijgen voorgeschoteld is een mix van oud en nieuw. ‘Draugens Maelstrom’ en ‘3 Ways to Magick’ komen van de laatste plaat. ‘Swallowtail’ komt van “The Winter’s Wake” uit 2006 en ‘Pagan Purity’ van “Heathenreel” uit 2001, om er zo maar een paar te noemen.

Op driekwart van de show gaat behalve de violist en drummer iedereen van het podium en krijgen we een gecombineerde drum/viool-solo. De drummer is trouwens een invaller, maar geen onbekende, want Symohn speelde eerder bij de band. Ook gitarist Raffaello is niet aanwezig, die wordt vanavond vervangen door de jonge Headmat. Zanger Davide is vanaf het begin de aanjager van de band en zweept het publiek tot het einde toe flink op. Na een praatje over hoe er tegen metalheads wordt aangekeken en dat je altijd geloof in jezelf moet houden krijgen we afsluiter ‘The Loser’ van “Era”(2012). Net als de vorige bands gaat Elvenking nog even met het publiek op de foto en sluiten we de avond af.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster