Live report: Enslaved / Hidden Trails – Tivoli de Helling Utrecht, 13-11-2017

Spread the love

Live report: Enslaved / Hidden Trails – Tivoli de Helling Utrecht, 13-11-2017.

De Helling in Utrecht staat vanavond in het teken van de Viking Metal. Oudgedienden van de Viking Metal, Enslaved staat hier vanavond op de planken. Onlangs hebben ze nog hun album “E” uitgebracht, dus uiteraard logisch dat zij dan weer een rondje Europa gaan doen. Vanavond hebben ze Hidden Trails meegebracht.

Er is op zich niks mis met Hidden Trails. Deze Belgische band maakt solide prog gerichte rock en het klinkt allemaal best oké. De mannen doen een enthousiaste show. Echter staan ze als rockband voor een meer metalgericht publiek te spelen. Er wordt nog wel geapplaudiseerd voor de band, maar de voetjes gaan niet van de vloer deze show.

Hidden Trails

Het voorprogramma vliegt voorbij en het lijkt er op dat Enslaved ons drie kwartier gaat laten staan. Gelukkig is dit niet het geval en iets eerder dan het tijdschema gaat Enslaved van start. Ze gaan van start met het epische ‘Storm Son’ afkomstig van hun laatste wapenfeit “E”. Conclusie is dat het nummer live meer uit de verf komt dan op het album. Er komt vanavond meer spul van “E” voorbij zoals ‘The Rivers Mouth’ en het is mooi om te zien dat het overeind blijft staan naast al het “oude” werk wat voorbij komt. De mannen zijn goed geluimd. Frontman Grutle ontvalt menigmaal het woord godverdomme, hij vraagt op een gegeven moment ook wat “one more song “ in het Nederlands is. En een paar mensen beginnen helaas “broek uit, op je hoofd” te scanderen. Laat dat gezever gewoon bij Sabaton!

Enslaved

Gelukkig was dat het enige smetje op deze briljante gig van de mannen. We worden tevens op het magistrale ‘Vetrarnótt’ getrakteerd, afkomstig van hun debuut uit 1994. Na al die jaren knalt het nog net zo episch! Het wonderschone ‘Sacred Horse’ wordt nog nog opgedragen aan Bidi van Drongelen, die helaas eerder deze jaar ons is ontvallen. De toegift wordt begonnen met een drumsolo die uitmondt in de laatste twee songs van vanavond: ‘Allfǫðr Oðinn’ en uiteraard ‘Isa’ mogen niet ontbreken.

Vanavond laat Emslaved zien hoe een concert hoort te wezen. Hun houding onstage zorgt dat de zaal omslaat in een prettige sfeer. Strak spel en een goede setlist, zorgen ervoor dat ik wellicht 1 van de betere shows van 2017 heb mogen aanschouwen. Mensen die vinden dat E wellicht te soft vinden moeten Enslaved gauw live gaan zien. Live maken ze een goede PUNCH!

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan