Live report: Entrails / Aeon of Disease – Metropool Enschede, 21-02-2020

Live report: Entrails / Aeon of Disease – Metropool Enschede, 21-02-2020.

Aeon Of Disease is een Duitse band die sinds 2015 bestaat, maar het zijn mannen die de sporen al hebben verdiend in andere bands. Bassist Thomas en zanger Stephan onder andere in Dead Memories en gitarist Holger in Working Class Children. De muziek die deze heren spelen is death metal met een hoog gehalte aan melodie. Om de band nu in de categorie melodische death metal te drukken is daarentegen weer wat te ver gegrepen. Daar zijn de meeste nummers nou weer net iets te bruut voor. Zanger Stephan kondigt de nummers tussendoor aan en verontschuldigd zich voor zijn duidelijk hoorbare Duitse accent, alsof het publiek dat ook maar een moment boeit. Als hij tijdens de nummers zijn strot opentrekt is dat accent namelijk ook gelijk weer verdwenen. De band laat zich ook niet van de wijs brengen door het niet in groten getale aanwezige publiek en de bandleden headbangen er op los alsof het een lieve lust is. Aangezien de band nog maar twee full lengths uit heeft krijgen we een setlist die bestaat uit vijf nummers van “Of Death and Sin” (2019),waaronder ‘Omnious Signs’ en ‘Edge of Purgatory’, en drie nummers van “Veil of Oblivion” (2017), waaronder het titelnummer. Afsluiter is een ander nieuwe nummer, ‘A New Age of Terror’.

De geschiedenis van Entrails gaat terug naar 1990, maar gitarist Jimmy Lundqvist had nooit het vertrouwen dat de demo’s tot iets concreets zouden kunnen leiden, waarna de band in 1998 uit elkaar ging. Na de herformatie in 2008 moest de band de schade waarschijnlijk weer inhalen en bracht in negen jaar tijd zes albums uit. De band is ook altijd onderhevig geweest aan line up wisselingen. Zo heeft bassist/zanger Pontus Samuelsson, die gitaar speelde van 2014 tot 2018 het stokje overgenomen van voormalig bassist/zanger Tommy Carlsson en zijn drummer Arvid Borg en gitarist Markus Svensson sinds vorig jaar nieuw bij de band. De muziek is eigenlijk niet heel erg veranderd en is nog steeds een mix van bruutheid en melodie met uiteraard de voor de swedeath zo bekende hm-2 buzzsaw gitaarsound.

In tegenstelling tot Aeon of Disease doet Entrails het met een minimum aan podiumaankleding en siert er alleen achter de drummer een backdrop met bandlogo. De band laat de muziek voor zich spreken en doet dat met verve. Geen al te veel poespas behalve de nummers aankondigen en beuken met die handel. De eerste twee nummers die gespeeld worden zijn de eerste twee nummers van “The Tomb Awaits” te weten het titelnummer en ‘Unleashed Wrath’. De setlist bestaat verder uit een goeie doorsnee van de discografie van de band met ‘For Hell’, ‘The Pyre’ en ‘Gravekeeper’ van de laatste plaat “Rise of the Reaper”. ‘Crawl in your Guts’ van dezelfde plaat zit wat later in de set die qua tempo een soort van afbouwt. Dat nummer is mid tempo met een duidelijk hoorbare ronkende bas. Die bas en ook de vocalen zijn niet altijd even lekker hoorbaar gedurende het optreden, maar dat mag de pret niet drukken. Afgesloten wordt er met ‘Cemetary Horrors’.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster