Live report: Epic Mind / Armed Cloud / IDEK. – dB’s Utrecht, 22-03-2018

Live report: Epic Mind / Armed Cloud / IDEK. – dB’s Utrecht, 22-03-2018.

Aan dB’s kan je het wel overlaten om variatie in muziek te brengen. Na de heavy/thrash/death en sludge-achtige metal had ik wel weer zin om weer eens te nerden bij progmetal. Ik wil de kans om progtalent Epic Mind, die al eerder in het Tilburgse Little Devil als support van het geniale Sacral Rage waren geboekt, weer te zien, niet missen. De twee support bands zijn, voor mij althans, vooralsnog onbekend.

Opener IDEK. (afkorting van I Don’t Even Know) heeft in ieder geval al hun originele naam mee. En ook een schare supporters. Wat we zien is een band die me heel jong overkomt, al bestaan ze alweer vijf jaar. Dat zal voornamelijk aan de presentatie liggen, die hoewel vermakelijk ontwapenend, nog geen professionele indruk maakt die grote zalen bespeelt. Muzikaal zit de band in de bekende progmetal hoek met hardere en zachtere passages afgewisseld, waarbij de zang afwisselend clean en met grunt is.

Achter het bandgeluid speelt een backing track met keyboards die dit prettig aanvult. Ook staan er op de backing track extra grunts, die ik liever door een mede bandlid live uitgevoerd zie worden. Ook de cleane zang komt nog wel zoekende over, zowel in strakke zuiverheid als het boven de instrumenten uitkomen. Muzikaal komt het netjes over en de intermezzo’s met trance-achtige muziek tussen de nummers door is goed gevonden. Dit zouden ze gerust ook in de muziek zelf mogen incorporeren. Een band met potentie dus.

Tweede band Armed Cloud uit Nijmegen, heeft de zaken al weer wat verder gevorderd voor elkaar. Met name de zang klinkt prominenter. De zanger geeft zich helemaal met zijn cleane zang en maakt er met zijn constante dansachtige bewegingen een aardig showtje van. Bij vlagen doet hij me denken aan Warrel Dane (RIP) van Sanctuary/Nevermore) inclusief hoge uithalen. Leuk is hoe hij bijvoorbeeld een solerende gitarist door zijn bewegingen extra accentueert. Hoewel de gitarist hier een wat ingetogener rol speelt ten faveure van de zang speelt ook deze een prima potje en ook de keyboardspeler krijgt zijn soleertijd. En de drummer heeft er, hoewel vooral ondersteunend, ook flink zin in. Ook in deze band zit potentie.

Tot slot is het tijd voor het Utrechtse Epic Mind en is de zaal leuk gevuld voor een package met nog vrij onbekende namen. Deze band weet hoe je professioneel symfometal opdient.
Zo is er het heerlijke, atmosferische gitaargeluid, samen met een heldere zessnarige bas en een drummer die zeer gedreven overkomt, die mijn oren bekoren.

De band trapt af met een instrumentaal nummer. De zanger bekijkt dit dan nog vanuit de achterhoede van de zaal zelf. Dan loopt hij naar voren en eist als vanzelfsprekend op het podium de hoofdrol op met zijn krachtige stem. Hij zingt voornamelijk clean, en haalt uit tot aan een ruwe rand, wat de muziek ten goede komt. Wanneer er een instrumentale passage komt, loopt hij even van het podium af zodat de muzikant in kwestie in het spotlicht staat.

Wat de zang hier nog beter uit laat komen zijn de backing vocals van de drummer, die al drummende, het tot een harmonieus geheel laat klinken. Ik ben gek op gedubbelde melodielijnen en geniet hier wel van.
In het midden van de set komt er een ballad, waarbij de gitaristen van het podium lopen. De drummer komt naar voren en begeleidt de zanger niet alleen met zang, maar ook op een keyboard. Ook dit nummer klinkt goed. Daarna komt de voltallige band weer spelen en wordt het laatste nummer van de set alweer aangekondigd. Dat nummer duurt gelukkig wel 20 minuten in drie hoofdstukken. Dat kan alleen in prog en in de zaal hoor je opluchting dat het nog niet zomaar voorbij is. Daarmee wordt de gehele debuutplaat live voltooid en de zaal beloont dit met een daverend applaus en gejoel.

Ik vond het een mooi optreden van een goeie band die op basis hiervan veel meer bekendheid verdient. Mijns inziens is het van het niveau voor op bijvoorbeeld een preparty of als opener van het prestigieuze progmetal festival ‘Progpower’.

Tekst en video’s: Maurice Egbers