Live report: Feuerengel – Metropool Hengelo, 07-04-2017

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Live report: Feuerengel – Metropool Hengelo, 07-04-2017.

Vanavond staat Feuerengel in de grote zaal van Metropool te Hengelo. De band noemt zich DE Rammstein tributeband en naar mijn mening terecht. Naast Feuerengel bestaan er natuurlijk ook nog o.a. Stahlzeit en Herzeleid en allemaal proberen ze hun grote voorbeeld zo perfect mogelijk te imiteren. Feuerengel speelt de nummers niet alleen klakkeloos na, maar ze hebben ook hun eigen vuurwerkshow.

Dit is de vierde of misschien zelfs wel de vijfde keer dat ze in Metropool staan en elke keer is het steevast uitverkocht en zo ook vanavond. De broeierige warmte komt dan ook niet alleen van het vuur af, het publiek heeft er duidelijk ook veel zin in. Ondanks dat we niet heel vroeg zijn hebben we toch nog een plekje redelijk vooraan bij het hek. Voor de show is nog een groot gedeelte van het podium verborgen achter een megadoek, maar wat er al wel te zien is laat weinig aan de verbeelding over: een aantal grote CO2-cylinders en een flink aantal apparaten waar aardig wat vuur uit kan komen. Om half negen moet de band beginnen, maar dat wordt een half uur later.

De zaal wordt donker en er wordt een klok geprojecteerd op het doek die aftelt naar nul. Het doek valt en het moment dat de band opkomt gaat de zaal los en aan het enthousiasme van het publiek te zien lijkt het wel alsof Rammstein zelf op het podium staat. Ze komen op met het nummer ‘Ramm 4’ waarmee ze meteen duidelijk maken wat voor een spektakel er te verwachten valt. Vooraan staan bij het podium heeft het voordeel dat alles goed zichtbaar is, maar het is er ook flink warm door de vuurpluimen die met regelmaat de lucht ingeschoten werden. Dit is voor mij inmiddels de zevende keer dat ik ze zie en ze worden elke keer beter, zowel muzikaal als visueel. Feuerengel kopieert het hele scala aan visuele effecten, die je bij een Rammsteinshow ziet, nagenoeg perfect. Van de roze jas bij ‘Pussy’ tot de brandende microfoonstandaards bij ‘Asche Zu Asche’ en van de vlammenwerper en ketel bij ‘Mein Teil’ tot de rubberboot die het publiek over gaat bij ‘Haifisch’, alles komt voorbij.

Opvallend is de interactie met het publiek en het plezier dat de heren uitstralen op het podium. Regelmatig komt er een brede grijns op de gezichten van de heren als de overvolle zaal de nummers uit volle borst meezingt. De setlist bestaat voornamelijk uit nummers van de eerste drie albums en naast de al genoemde nummers komen ook nog klassiekers zoals ‘Rammstein’ (inclusief brandende mantel), ’Links 2-3-4’ en ‘Du Riechst So Gut’ ( met vuurboog) voorbij. Nieuw in de setlist, in ieder geval door mij nog nooit live gezien, zijn de nummers ‘Halleluja’ en ‘Adios’.

Na voor de tweede keer terug gekomen te zijn wordt er afgesloten met ‘Engel’, dat nog één keer door het publiek uit volle borst wordt meegezongen, waarna de ruim twee uur durende show ten einde is. Het publiek blijft maar vragen om een toegift, maar laten we eerlijk zijn, twee uur is gewoon een lange set. Voor de mensen die dit jaar nog een keer willen, ze staan 17 november in Hedon te Zwolle.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster