Live report: Feuerengel – Metropool Hengelo, 13 en 14-04-2018

Live report: Feuerengel – Metropool Hengelo, 13 en 14-04-2018.

Feuerengel staat voor het eerst twee avonden achter elkaar in de grote zaal van Metropool te Hengelo. De band noemt zich dé Rammstein tributeband en naar mijn mening terecht. Naast Feuerengel bestaan er natuurlijk ook nog o.a. Stahlzeit en Herzeleid en allemaal proberen ze hun grote voorbeeld zo perfect mogelijk te imiteren. Feuerengel speelt de nummers niet alleen klakkeloos na, maar ze hebben ook hun eigen spectaculaire show met vuur, rookpluimen en andere visuele effecten.

Dit is al zeker wel de zesde keer dat ze in Metropool staan en elke keer is het steevast uitverkocht en zo ook deze beide avonden. De broeierige warmte komt dan ook niet alleen van het vuur af, het publiek heeft er duidelijk ook veel zin in. Voor de show is nog een groot gedeelte van het podium verborgen achter een megadoek, maar wat er al wel te zien is laat weinig aan de verbeelding over: een aantal grote CO2-cylinders en een flink aantal apparaten waar aardig wat vuur uit kan komen. Om half negen moet de band beginnen, maar dat wordt beide avonden iets later.

De zaal wordt donker en er wordt een klok geprojecteerd op het doek die aftelt naar nul. Het doek valt en het moment dat de band opkomt gaat de zaal los en aan het enthousiasme van het publiek te zien lijkt het wel alsof Rammstein zelf op het podium staat. Ze komen op met het nummer ‘Ramm 4’ waarmee ze meteen duidelijk maken wat voor een spektakel er te verwachten valt. Zanger Boris komt tapdansend op, waarna hij zijn hoge hoed in de lucht gooit die een soort van explodeert. Op vrijdag gaat na een paar minuten het brandalarm af en moet het pand volgens procedure ontruimd worden. Geen tof begin, maar een dikke 20 minuten later staat iedereen weer binnen en kan de show voortgezet worden.

Vooraan staan bij het podium heeft het voordeel dat alles goed zichtbaar is, maar het is er ook flink warm door de vuurpluimen die met regelmaat de lucht ingeschoten werden. Dit is voor mij inmiddels de achtste en negende keer dat ik ze zie en ze worden elke keer beter, zowel muzikaal als visueel. Feuerengel kopieert het hele scala aan visuele effecten, die je bij een Rammsteinshow ziet, nagenoeg perfect. Van de roze jas bij ‘Pussy’ tot de brandende microfoonstandaards bij ‘Asche Zu Asche’ en van de vlammenwerper en ketel bij ‘Mein Teil’ tot de rubberboot die het publiek over gaat bij ‘Haifisch’, alles komt voorbij.

Opvallend is de interactie met het publiek en het plezier dat de heren uitstralen op het podium. Regelmatig komt er een brede grijns op de gezichten van de heren als de overvolle zaal de nummers uit volle borst meezingt. De setlist bestaat voornamelijk uit nummers van de eerste drie albums van Rammstein en naast de al genoemde nummers komen ook nog klassiekers zoals ‘Rammstein’ (inclusief brandende mantel), ’Links 2-3-4’ en ‘Du Riechst So Gut’ (met vuurboog) voorbij. Bij ‘Ich Tu Dir Weh’ wordt de toetsenist, die toch al het mikpunt is van de rest van de band, in een badkuip gestopt waarna zanger Boris hem overgiet met vuur uit een melkbus. Later wordt hij bij ‘Mein Teil’ in een ketel gestopt, waarna de vlammenwerper er opgaat. Altijd leuk om te zien!

De setlist van zaterdag ten opzichte van vrijdag verschilt niet heel erg veel. Helemaal precies weet ik het niet meer, maar in ieder geval worden zaterdag ‘Bück Dich’ en ‘Mein Herz Brennt’ gespeeld, die vrijdag niet in de setlist zaten. Bij ‘Bück Dich’ haalt zanger Boris een kunstlul uit zijn broek waarmee hij het publiek met een behoorlijke lading water nat spuit, wat natuurlijk zorgt voor een hoop hilariteit. ‘Mein Herz Brennt’ was voor mij wel een verrassing. Die heb ik meerdere malen live gezien in de piano versie, maar ditmaal krijgen we een normale versie, waarbij zanger Boris opkomt in een outfit dat lijkt op een kraai. De band geeft hiermee ook een eigen aanvulling aan dit nummer want, voor zover ik weet, doet Rammstein dit niet.

Na voor de tweede keer terug gekomen te zijn wordt er afgesloten met ‘Engel’, dat door het publiek uit volle borst wordt meegezongen, waarna de ruim twee uur durende show ten einde is. Het publiek blijft maar vragen om een toegift, maar laten we eerlijk zijn, twee uur is gewoon een lange set. Voor de mensen die dit jaar nog een keer willen, staan ze 17 juli nog op de Zwarte Cross en 2 november in Iduna Leeuwarden.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster