Live report: FortaRock Dag 1 – Goffertpark Nijmegen, 04-06-2016

Live report: FortaRock Dag 1 – Goffertpark Nijmegen, 04-06-2016.

Dit jaar is het voor eerst dat FortaRock een tweedaags festival is. In samenwerking met Buma Rocks is nu een extra dag op touw gezet. De eerste dag wordt er maar van twee podia gebruik gemaakt. Op de buitenstage staat voornamelijk jong talent op de planken en oudgedienden van eigen bodem zoals Heidevolk en Legion Of The Damned. In de tent komen er namen voorbij zoals Gojira en Within Temptation. Een gevarieerd programma dus. Een goede reden om al vroeg richting Nijmegen te gaan voor dag 1.

Fortarock 2016- Saturday - Goffertpark NijmegenDe Buma Rocks Stage mag de dag openen. Helaas is EVRA, de band die mag openen, nog verre van klaar voor het echte werk. Duidelijk mag wezen dat potentie er wel is. Maar samenspel, eigen sound en podiumpresentatie laat helaas iets te vaak te wensen over. De jongens en twee halfnaakte dames van EVRA krijgen in ieder geval een pluspunt voor het zichtbaar genieten van dit optreden. Maar goed, bijna elke band droomt er ook van op een festival te staan van dit kaliber.

Fortarock 2016- Saturday - Goffertpark Nijmegen

Tremonti is de eerste “grote” naam op FortaRock dit jaar. Dit maakt hij dan ook met verve waar. Dat de Alter Bridge gitarist solo ook steeds populairder wordt, is wel te merken aan hoe druk het al in de tent is. Het publiek reageert goed op Tremonti. Geen wonder want de man is eigenlijk zoals altijd goed bezig. Prima show die wel wat hoger op de bill had gemogen.

Hibakusha is het volgend aanstormend jong talen op de Buma Rockstage. Gelukkig weten dezen mannen een wat betere set neer te zetten dan hun voorgangers. Aangenaam verrast geniet ik van de energieke set. Leuke aanvulling op het programma en zeker een band om in de gaten te houden.

Fortarock 2016- Saturday - Goffertpark NijmegenAvatar ken ik nog uit een verleden dat ze de “gimmick” nog niet nodig hadden. De mannen hebben een enorme evolutie en een 180 graden dansje gemaakt. Het nieuwe album “Feathers and Flesh” laat geen spatje meer over van hun death metal sound. Gelukkig maar, want de mannen tonen dat ze qua show en muziek hun sound en image gevonden te hebben. Vooral de manikale vertoning van frontman Johannes is wat in het oog springt. Zijn olijke corpse paint gaat gepaard met markante koppen. Avatar heeft geleerd hoe ze het publiek moeten opzwepen en een dijk van een show neer te zetten. Mooi om te zien hoe een band in de loop der jaren zich zo sterk ontwikkeld heeft tot een grootspeler in hun genre.

FortaRock day 1- 2016Op BumaRock stage mogen de mannen van Heidevolk hun pagan loslaten op het inmiddels doorbakken publiek. De zon hakt er flink in. Het is dat een zonnebril niet bij hun imago past, maar als je de dichtgeknepen oogjes ziet, hadden ze het goed kunnen gebruiken. Ze laten zich er niet door kisten en gaan de strijd weer met volle overgave aan. De laatste tijden veranderd er nogal wat aan de bezetting van Heidevolk en helaas merk je dat wel aan de show. Koen Romein doet het helemaal prachtig hoor en doet qua enthousiasme op het podium niet onder voor zijn voorganger. Het is vooral op vocaal gebied dat ik vandaag de tweestemmigheid minder voel overkomen dan voorheen. Maar okay, raise de drinkhoorn en heerlijk meewiegen op de paganwoede van Heidevolk. Dat er een klein beetje van de magie gestorven is, nemen we maar voor lief. Proost!

Gojira’s aankomende release wordt in de wandelgangen al één van de beste platen van 2016 genoemd. Met dit gegeven in de achterhoofd heb ik alleen nog maar meer zin in hun show. Gojira laat horen en zien over een zeer professionele set te beschikken. De mannen barsten van energie en stralen dit ook uit naar het publiek. Geen ongein, en vooral weinig conversatie met het publiek. Gewoon heerlijk knallen en zo hoort het bij een show van Gojira. Topshow van een topband! Het aanwezige publiek is duidelijk in zijn sas met deze wat hardere band op de bill van vanavond. Dit staat eigenlijk best wel in schril contrast met een band zoals Within Temptation, die straks gaat headlinen op hetzelfde podium.

Maar voordat Within Temptation hun gouden formule mag loslaten op het publiek gaan we nog eerst even flink thrashen met de mannen van Legion of The Damned. De band, ontsproten uit de band Occult, viert dit jaar alweer hun tienjarige bestaan. De mannen hebben in die tien jaar al op menig groot podium/festival gestaan wereldwijd.Vooral bij onze oosterburen zijn ze mateloos populair. Dat merk je nu ook aan de vele Duitsers die staan te bangen bij hun show. Legion levert een strakke set en de mannen hebben, ondanks de zinderende hitte, er duidelijk zin in. Godsamme wat weten ze met hun typische rechttoe rechtaan thrash weer te overtuigen. Wat mij qua smaak betreft de headliner van vandaag.

Fortarock 2016- Saturday - Goffertpark NijmegenUiteraard valt die eer aan Within Tempation die dit jaar veel te laat eindelijk de Export prijs gewonnen heeft. Als je over Within Tempation praat dan praat je over kwaliteit. Qua muziek vind ik het persoonlijk al lang niet interessant meer. Het neigt mij iets teveel naar de rockkant. Maar goed zoals eerder gezegd ze zijn wel erg bedreven en goed in wat ze neerzetten. Het geluid staat optimaal en er is weer een mooie show neergezet. Sharon zingt weer de sterren van de hemel. Het publiek zingt gezellig met haar mee en voor mij is het een mooie reden om vlug huiswaarts te keren om rust te pakken voor weer een dagje hitte en metal.

Dag 1 van FortaRock is achteraf gezien een leuke aanvulling op de maindag. Wat mij betreft houdt de organisatie dit in stand.

Tekst en foto’s : Ronald van de Baan