Live report: FortaRock Dag 2 – Goffertpark Nijmegen, 05-06-2016

Live report: FortaRock Dag 2 – Goffertpark Nijmegen, 05-06-2016.

Na een mooie opwarmdag op de zaterdag barst op de zondag de storm pas echt los qua metalmuziek. Gelukkig niet zoals bij ons Oosterburen Rock Am Ring. Daar ging het helaas helemaal mis met het weer. Gelukkig bleef Nijmegen deze onheil bespaard en konden we ons opnieuw de hitte in wagen voor een tweede nogal gevarieerde dag!

FortaRock 2016- SundayVoor elk wat wils betekent ook helaas meerdere stages. Grotendeels van de dag staan de bands in de tent en op de kleinere buitenstage gelijktijdig te spelen. Gelukkig is het niveau van de stages zo hoog dat je eigenlijk altijd wel goed zat. De dag begint voor mij in ieder geval in de tent met HAVOK. Godsamme wat beuken die mannen meteen een lekker eind weg. De brakheid van de vorige dag is spontaan als sneeuw voor de zon verdwenen. Een heerlijke pot agressieve thrash dat met een zeer plezant enthousiasme gebracht wordt. De dag had me niet beter kunnen wakkerschudden.

Op dag 1 was de mainstage nog afgesloten van het terrein. Nu staat het immense podium klaar om het publiek te crushen. De aftrap is hier voor de mannen van The Architects die met hun metalcore hoge ogen in de scene hebben gegooid. De energie spat er vanaf . En ondanks  het nog tamelijk korte bestaan (vergeleken bij een Megadeth , Amon Amarth etc.)  doen ze qua passie er niet voor onder en staan ze terecht op de mainstage hun kunsten te vertonen.

FortaRock 2016- SundayMooi hoe eraan iedereen gedacht wordt door de organisator. De programmeur houdt rekening met hoe de stages ingedeeld worden. De liefhebbers van een mooi potje blues gerichte metal kunnen hun nek losgooien bij de buitenstage met Monster Truck. De liefhebbers van theatrale death metal konden van Fleshgod Apocalypse genieten in de tent. Laatstgenoemde pakte alles uit de kast. Het was niet de sterkste show die ik van hen gezien heb. Maar met deze hitte een lading schmink op je harses en mooie dikke pakkies aan helpt dan niet echt mee. De fans zal het in ieder geval worst wezen. Er wordt zichtbaar flink genoten van deze theatrale show.

FortaRock 2016- Sunday

De oudgedienden van Suicidal Tendencies laten zien dat  ze nog een stevige hardcore set neer kunnen zetten. Ongelooflijk hoe deze grondleggers nog met zoveel blijheid en passie staan rond te springen. Je zou verwachten dat er na zoveel jaar de sleur er een beetje in zou slijten, maar nee die vlieger gaat niet op voor Suicidal Tendencies. Dat geldt wel voor een andere band op de mainstage, maar daar later meer over.

Dark Funeral - FortaRock 2016Eerst weer terug naar de tentstage. Het zou in Satans naam toch eens tijd worden dat we de volgende band weer eens mochten gaan aanschouwen. Tijd voor wat kilte in de zinderende hitte.  Jawel de heerschappen van Dark Funeral zijn terug met een nieuwspeler en eindelijk dus ook weer met een tour. Gelukkig heeft FortaRock ze binnen gehengeld. Wat is dit genieten geblazen. De nieuwe zanger doet Emperor niet vergeten, maar hij maakt een solide indruk genoeg om de band weer toekomst te geven. De band boeit mij genoeg om doom gezelschap Swallow the Sun in zijn geheel te missen. Op zich jammer want deze mannen staan ook bekend om nimmer teleur te stellen. Gelukkig komen zij vast snel nog een keer voorbij.

De drinkhoorns mogen nu gevuld worden. Het liefst met ijsblokjes lijkt me als je in de loopgraven staat bij Amon Amarth.  De zon begint nu een beetje akelig te doen voor de metalheads upfront. Gelukkig speelt de organisatie hier op in door emmers met water en sponsjes neer te zetten. Amon Amarth staat ondertussen als ware Vikingen te strijden als gekken. Het stage design bevat weer twee drakenkoppen; een Amon Amarth show met alles er op en eraan. Alsof het allemaal niks kost wisselen de heren ook nog een keer hun backdrop. De Vikingen in het publiek genieten hoorbaar. Een goede show en één van de toppers van de dag.

Abbath - Fortarock 2016In de tent hadden we eerst nog Dark Funeral die ons een flinke pot black metal voorschotelde. Nu is het tijd voor de king/clown van dit genre. Met Abbath weet ik nooit goed in welke hoek ik het moet gooien. Muzikaal gezien een waar duister genot en Abbath zelf is de pose koning van dit festival. Zelfs als een roadie wat gear moet aanpassen maakt die nog een pose richting de fotografen. Hij flipt nog even naar zijn eigen crew over zijn monitoren. Ach het zal wel bij het imago horen. Zo groots als Immortal is het niet meer. Maar Abbath laat vandaag wel zien nog zeker relevant te zijn in de scene.

Megadeth - FortaRock 2016Aan Megadeth behoef ik weinig woorden vuil te maken. Mustaine mag dan een rare zijn op z’n tijd, maar de band die momenteel met hem op het podium staat flikt het wel even om een strakke set neer te flikkeren. De nieuwkomer op gitaar Kiko steelt de show met zijn jeugdige enthousiasme. Wat een genot om die kerel de snaren te zien beroeren. Vooral na het degelijke nieuwe album en deze show ben ik overtuigd dat Megadeth nog wel een paar rondes mee kan.
Nu de band waar iedereen het over had: Babymetal. Er blijkt veel haat te wezen tegen kleine meisjes met een sterke band achter zich die in Japan bij een show voor meer mensen staan te spelen dan alle festivals bij elkaar opgeteld in Nederland.  Waanzinnig commercieel, het zou verboden moeten worden. Pedometal… alles kwam voorbij. De dames kwamen op, de band was strak. De meiden deden een ingewikkelde choreografie. Of het mooi is, is een kwestie van smaak. Dat het tering populair is en een volle tent aan het swingen krijgt.. Wel dat is een feit. Ligt het je niet mensen, loop dan vooral door! In ieder geval van wat ik meekreeg hebben de meiden een prima job gedaan.

Fortarock 2016 - Sunday

Uiteraard niet al teveel gekeken naar Babymetal want persoonlijk was ik wel toe aan potje oerdegelijke swamp metal. En verdomme wat was Obituary weer goed vandaag. Vanaf de eerste noot had ik moeite om mij camera gericht te houden op hen in de foto pit. Mijn nek nam het automatisch over op het ritme van de lompe riffs. Obituary kwam zag en overwon. Ze bewijzen maar weer dat niet alle oudere bands uitgerangeerd zijn.
FortaRock 2016- SundayDisturbed laat helaas zien dat het tegenovergestelde ook waar is. De laatste show die ik van hen zag in Nederland was echt nog wel tof te noemen. Wat de band vandaag laat zien is een ongeïnteresseerde zanger en een band die op zich wel wil, maar niet meer de magie van vroeger heeft.  Ik had best wat meer verwacht van Disturbed. Maar als je ‘Sound of Silence’ zo weet te verkrachten hoor je eigenlijk niet op dit podium thuis. Disturbed was het enige smet op het affiche dit jaar. Ze hadden beter een goede coverband neer kunnen zetten. Want de score aan covers was veel te veel. De organisatie kon ook niet verwachten dat ze deze show zouden krijgen.

Fortarock 2016 - Sunday
Maar goed niet te lang getreurd. Tijd voor The King. Er was even een wisseling in de programmering voor nodig. Want King Diamond wou namelijk een volledige set spelen. Even opwarmen met wat nummers en dan het magistrale “Abigail” integraal. King Diamond had in het verleden nog wel eens stemproblemen. Daar is vanavond niks van terug horen. Zijn falsetto ging weer heerlijk door merg en been en zijn band draaide op volle toeren mee. Gelukkig is King Diamond zijn trucjes nog niet verleerd. Het is een showman pur sang. In de voorste rijen worden de nummers woord voor woord meegebruld.

Toch nog even bij Eluveitie langs geweest. De afgelopen jaren kon je bijna niet meer om de band heen. Dit pagan gezelschap staat nog eenmalig vanavond  op de planken. De band als zowel hun fans gooien dus er wat extra energie in bij dit optreden. Helaas heb ik weinig met Pagan, dus snel even de koelte opgezocht voordat het tijd wordt voor de laatste band van vanavond.

Volbeat was ook al een punt ter discussie voor veel metalheads. Niet dat er iets mis is met Volbeat maar de twijfel was vooral of de heren simpelweg wel headliner waardig waren op een metalfestival. Eigenlijk heel simpel. De mannen hebben bewezen hier prima mee uit de voeten te kunnen. De band speelt strak. Ze hebben easy in het gehoor liggende nummers en ze hebben vooral ook veel plezier op het podium. Daar waar bij andere bands de passie soms ontbreekt, daar breekt Volbeat de tent af.  Vanaf de eerste noten is het een feestje. Als extraatje vanavond nog een mooie videowall met een leuke filter eroverheen als achtergrond. Zodat het visueel toch ook iets extra’s geeft. Een mooi feestje waar weinig woorden aan vuil gemaakt hoeven te worden.
Deze editie van FortaRock had een roerige voorgeschiedenis. Met onder meer het cancellen van Down, het programmeren van Babymetal en Volbeat als headliner. Achteraf komt FortaRock maar vooral het publiek als winnaar uit de bus met deze wederom schitterende editie.. C-ya next year.

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan