Live report: Fu Manchu / Drive By Wire – Metropool Hengelo, 03-03-2018

Live report: Fu Manchu / Drive By Wire – Metropool Hengelo, 03-03-2018.

Vanavond een heerlijk avondje stoner/desert rock. Drive By Wire, de formatie uit Deventer, mag het spits vanavond afbijten. De band rondom zangeres/gitariste Simone Holsbeek, heeft net haar nieuwe album “Spellbound” uit. Veel nummers vanavond komen dan ook van deze nieuwe telg zoals ‘Mammoth’, ‘Blood Red Moon’ en ‘Super Overdrive’. De nieuwe nummers lijken wat toegankelijker dan die op de vorige albums. Live staat de band als een huis met de sterke ritmesectie Marcel Zerb en Jerome Miedendorp de Bie. Gitarist Alwin Wubben speelt zijn zware gitaarpartijen redelijk ingetogen, maar strak. Het extra sausje komt van frontvrouw Simone met haar krachtige stemgeluid, die de ene keer de gitaar ter hand neemt, maar daarnaast ook nummers alleen de zang doet, waarbij ze lekker los kan gaan. De tijd is zoals bij de meeste voorprogramma’s vrij kort, maar het publiek is in ieder geval goed warm voor de hoofdact.

En die hoofdact is de Amerikaanse formatie Fu Manchu. In de jaren negentig behoort Fu Manchu samen met onder andere Nebula, Kyuss en Monster Magnet tot de eerste generatie van stonerrockgroepen. De laatste twee heb ik in een ver verleden ooit live gezien, maar vanavond is de eerste live ervaring met Fu Manchu. De band heeft pas haar nieuwe album “Clone of the Universe” uit en daar worden vanavond uiteraard de nodige nummers van gespeeld zoals het titelnummer, ‘(I’ve Been) Hexed’ en het live wat ingekorte ‘Il Mostro Atomico’, die op de plaat 18 minuten duurt.

De nieuwe nummers zijn zoals we gewend zijn van de band, ook weer lekker uptempo en groovend en voorzien van een fuzzy geluid. Zanger/gitarist van het eerste uur Scott Hill is een echt podiumbeest, maar qua zang komt het toch allemaal behoorlijk relaxt over. Behalve een aantal mensen in de voorste regionen die lekker wild meedoen, staat de hoofdmoot van het publiek relaxt te genieten. Uiteraard mogen oudjes zoals ‘Evil Eye’ en ‘Hell on Wheels’ ook niet ontbreken. Na een korte break komt de band nog terug voor afsluiters ‘Boogie Van’ en ‘Saturn III’.
Verwacht geen groot visueel spektakel op het podium van Fu Manchu, maar muzikaal staat de band als een huis. Mij werd het op een bepaald moment wat te eentonig, maar de echte fan zal daar maling aan hebben. Die gaat naar huis met nog steeds dat zware geluid/gevoel in de onderbuik om onderweg nog even fijn na te genieten.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster