Live report: Gorgoroth / Melechesh / Earth Rot / Incite – Iduna Drachten, 10-03-2017

Spread the love

Live report: Gorgoroth / Melechesh / Earth Rot / Incite – Iduna Drachten, 10-03-2017.

Gorgoroth is weer op oorlogspad. De band doet in één week tijd maar liefst vier shows in Nederland. Volgens mij is dat een beetje overkill. Vooral nadat deze band over een hoogtepunt was na het eruit gooien van Gaahl en main songwriter King ov Hell. Ten tijde van Pest op zang was het dramatisch te noemen, maar Gorgoroth herpakte zich met een goede release afgelopen jaar. Ditmaal nemen ze Hoest van Taake mee op oorlogspad voor de vocalen. Dit was voor mij genoeg reden om een kijkje te nemen in Drachten.

Voordat Gorgoroth het strijdtoneel mag betreden is het eerst aan het Amerikaanse Incite om de avond af te trappen. Leuk bandje met de zoon van Max Cavalera op zang. Muzikaal past het wellicht totaal niet bij Gorgoroth, maar als je de Trve Blekkies in beweging krijgt dan doe je toch iets goed. Earth Roth gaat qua sound al wat meer de kant op van Gorgoroth. Deze black/death band uit Australië doet het niet onaardig hier in Drachten. De band staat passioneel op het podium en ik mag de inzet die zij tonen wel. Melechesh is natuurlijk geen onbekende in metalland. Deze mannen maken al een tijdje furore met hun met Oosterse melodieën doordrenkte black metal. De band is goed op dreef en krijgt zelfs nog een moshpitje op gang. Veel nieuw werk wordt netjes afgewisseld met het oudere werk. Prima show van een band die eigenlijk nooit teleur stelt live.

Met Gorgoroth is het wel anders en na al geruchten te hebben gehoord over het uitstapje van Hoest met Gorgoroth met nogal wat drank achter de kiezen, vrees ik voor het ergste. Gelukkig is de eentonigheid aan show (rood en mist) het enige minpuntje vanavond bij Gorgoroth. De black metal band heeft een verrassend behapbaar geluid. En Hoest, weliswaar dronken, staat zijn mannetje prima op het podium. De songs worden keihard het publiek ingeramd. En ditmaal komen de krakers zoals ‘Forces of Satan’s Storm’ live ook goed uit de verf. Hoest schrijdt als een ware duivel over het podium en Infernus en co staan statisch hun gewelddadige muziek ten gehore te brengen. De voorste regionen trekken al bangend keihard mee ten strijde. Ondanks de extremiteit en hardheid van Gorgoroth blijft de show prima boeien.

Gorgoroth heeft in Iduna laten zien eindelijk weer eens wat bestaansrecht te hebben na hun breuk met King en Gaahl. Nu graag nog een studioalbum met Hoest en ik word zeker fan.

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan