Live-report: Into the grave 2012

Vandaag beloofd het een schitterende dag te worden! Buienradar doet eindelijk deze zomer eens lief. Dat komt goed uit met een dagje zwaar metaalwerk in de open lucht in Leeuwarden.
Niet alleen het weer werkt mee, maar de gruwelijke goede line-up van deze editie van Into The Grave doet mijn bloed al sneller pompen! Aangekomen op het terrein, zie je meteen dat Into The Grave het goed voor elkaar heeft. Een mooi terrein en alles ruim opgezet, is iets wat je niet vaak meemaakt op een festival!De catering was goed voor elkaar en genoeg stands om tussen de bands door eens flink te neuzen naar leuke merchandise en CD’s.

Uiteraard het belangrijkste op zo’n festival blijft de muziek en gezelligheid. Meteen vanaf de start is het al redelijk druk op het terrein en zo begint Non de Plume niet te spelen voor een handje vol mensen! De bezoekers worden getrakteerd op een leuk potje metalcore. Vooral de afwisseling tussen grunt/scream en cleane zang ligt lekker in het gehoor. Ze krijgen nog net niet de mensen aan het beuken. Maar gezien het tijdstip van spelen en het openen van een festival valt deze show me echt niet tegen.

De mannen van Dew-Scented die onlangs nog met het schitterende album “Icarus” op de proppen kwamen weten wel de massa in beweging te krijgen. Geen wonder want Leif en zijn mannen staan hier een potje aanstekelijk te beuken. Bij band nummer twee is het feest al meteen losgebarsten en beloofd Into the Grave een heel erg goed dagje te worden!

Op adem komen is er niet bij  Corrosion of Confirmity is de volgende band die het langharige tuig mag gaan voorzien van wat nekblessures. Deze Amerikaanse Cross-Over band weet hier een set neer te zetten die lekker afwisselend in het gehoor ligt. Het knalt wat minder hard uit de speakers als Dew-Scented, maar de sfeer is vooral in de eerste regionen zeer goed te noemen. Het is genieten blazen hoe Woody Weatherman hier energiek zijn gitaar staat bespelen. Leuke band met een flinke lading lekkere cross–over in het repertoire!

Obscura komt het publiek trakteren op een paar loodzware riffs. Deze Duitsers zetten hier een lekker potje technische death metal neer. Zonnetje erbij en uiteraard het nodige bier maakt het feestje hier compleet. Ik moet zeggen tot nu toe nog geen slecht optreden te bespeuren op deze editie van Into The Grave. Top!

Nu 1 van de bands waar ik naar uitkeek op deze dag. Niemand minder dan de Engelse NWOBHM Hell staat klaar om te beginnen aan hun set. Hell uiteraard bekend om hun controversiële act. Waren eigenlijk in de jaren 80 hun tijd al ver vooruit. Ondanks de kwaliteit van de band zijn ze nooit doorgebroken naar het grote publiek. Maar in de underground scene zijn het ware cult helden. Gelukkig is besloten om jaren na de tragische zelfmoord van Dave Halliday toch weer leven in Hell te steken.  Hell doet precies wat ik hier van hun verwacht. Een duivels heerlijke potje metal die heerlijk over the top gaat met show elementjes. Getooid met een krans van prikkeldraad gilt David Bower de teksten aan elkaar en met zijn excentrieke trekjes maakt dit de show compleet. De rest van de band staat te spelen alsof ze door de duivel bezeten zijn. Ik had wel even medelijden met de pit waarin David zijn zweepje gooide die hij daarvoor eerst nog even gebot viert heeft op zichzelf. Dronken metalheads en een zweep lijkt me toch niet altijd een fijne combinatie.

Na de prima show van Hell gaan we door met de originele bandnamen en is het tijd voor Zweedse oudgedienden Grave. Grave heeft uiteraard een prima reputatie en paar mooie klassieke dood metaal op hun naam staan. Iets wat mij telkens opvalt aan de band, is dat ze nog steeds met hetzelfde enthousiasme staan te knallen als de beginjaren. Het geluid was helaas wel wat minder bij deze brute show. Maar het publiek trekt zich er allemaal geen mallemoer van aan en het is gewoon een klein uurtje moshen en headbangen!

Met een entree van 6,66 euro verwacht je eigenlijk dat de namen niet meer groter kunnen voor een 1 daagsfestival. Gelukkig weet de organisatie van Into The Grave hier zich niks van aan te trekken en staat niemand anders als Enslaved als volgende op de line–up. Deze van origine black metal veteranen, staan tegenwoordig bekend als extreme progressive metal band. Binnenkort komt Rittir uit en het album is wat mij betreft 1 van de hoogtepunten uit hun carrière tot nu toe. Het geluid staat gelukkig goed afgesteld voor deze stijl. Enslaved staat hier de sterren van de hemel te spelen. Ze laten weer eens zien en horen met kop en schouders in hun genre boven de rest uit te torenen. Geweldige setlist waar zowel het hardere werk als de zachte kant van Enslaved goed uit de verf komt! Wat mij betreft is deze show de hoogtepunt van de dag!

Bolt Thrower , je weet als zij komen is het feest! De band blijft in Nederlands mateloos populair. De hele dag zie je dan ook best veel Bolt Thrower shirts in het publiek en het moge duidelijk zijn dat Death Metal zonder poespas er in gaat als zoete koek.  Ook vandaag maakt Bolt Thrower hun status waar. Het publiek word hier getrakteerd op een dik uur dood metaal waar je U tegen mag zeggen. Wat een feest is het op het ondertussen volgelopen terrein!

Wij besluiten iets eerder al te vertrekken om een bezoekje te brengen aan de Gloppe, hier word namelijk een after-party gegeven. Niemand minder dan Thrashers “ Izegrim “ gaan hier nog even flink knallen. In een overvolle bloedhete zaal is het nog even losgaan op brute nummers zoals “ Point of No Return. Izegrim maakt er hier ondanks de barre omstandigheden om te spelen, ( een podium kun je het nauwelijks noemen) er nog even een mooi metaalfeestje van.

Totaal brak na een dag feesten met 3500 mede bangers is Into The Grave 2012 een editie waar ik nog vaak met plezier aan terug zal denken! Tot volgend jaar!

Verslag: Ronald van de Baan
Foto’s: Peter van Rijsbergen