Live report: Hammerfall / Gloryhammer / Lancer – Tivoli Vredenburg, 16-01-2017

Live report: Hammerfall / Gloryhammer / Lancer – Tivoli Vredenburg, 16-01-2017.

Vanavond een primeur voor ondergetekende want ik ben voor het eerst in het nieuwe Tivoli Vredenburg. En dat geldt niet alleen voor mij want de drie bands van vanavond zijn hier ook nog nooit geweest.

20170116_mk_hsmmerfall00001Het Zweedse Lancer mag aftrappen voor een al goed gevulde zaal. Blijkbaar vindt het publiek de band interessant genoeg om al vroeg aanwezig te zijn. De leden van de band kennen elkaar van de Music Academy of Ingesund in Arvika. Allemaal goed geschoolde muzikanten en dat is te horen want muzikaal zit het goed in elkaar. Zanger Isak Stenvall neemt het voortouw en krijgt het publiek zonder al te veel problemen mee. Zoals bij veel power metal bands is het meezinggehalte hoog ,maar komt het bij Lancer niet zo cheesy over zoals bij veel andere bands in het genre De setlist bestaat behalve afsluiter ‘Purple Sky’ geheel uit nummers van het nieuwe album “Mastery”.

20170116_mk_hsmmerfall00002Na een half uur speeltijd van Lancer en een bliksemombouw is het de beurt aan de ‘heroic fantasy power metal’ van Gloryhammer. Aan de t-shirts in de zaal te zien zijn er ook veel mensen speciaal voor deze band gekomen. Elk bandlid heeft een eigen personage en bijbehorend kostuum. Zanger Thomas Winkler aka Angus McFife heeft zijn monsterlijk groene ridderkostuum verruild voor een bruine met ‘bijpassende’ gouden legging. Hij is super bij stem en ook hij krijgt het publiek moeiteloos mee in de meezingrefreinen. Het optreden is theatraal zoals je van een band als deze mag verwachten. Een show van Gloryhammer zou je het beste kunnen omschrijven als een science fiction/fantasy verhaal op power metal muziek. Het publiek weet ook precies wat er komen gaat en gaat volledig mee in het verhaal. Het optreden is dan wellicht theatraal en vaak lachwekkend , maar de muziek staat als een huis. Afgesloten wordt er met ‘The Unicorn Invasion of Dundee’ en het publiek zingt voor een laatste keer nog even massaal mee.

20170116_mk_hsmmerfall00003Na wederom een snelle ombouw is het de beurt aan Hammerfall. Waar het jarenlang ‘Patient Zero’ was als opener is het nu al een tijdje ‘Hector’s Hymn’. Met dit nummer wordt meteen de toon gezet voor de rest van het concert. Ik heb de band al vaak gezien en eigenlijk nog nooit op een slechte show kunnen betrappen. Hammerfall stelt nooit teleur. De band heeft er duidelijk zin in en dat heeft uiteraard zijn wisselwerking met het publiek. Nummers van de nieuwe plaat zoals ‘Bring It’, ‘Dethrone And Defy’, ‘Built To Last’ en ‘Hammer High’ worden afgewisseld met klassiekers zoals ‘Riders of the Storm’, ‘Renegade’ en ‘Last Man Standing’.

Joacim Cans vertelt dat er vaak de vraag is geweest of ze hun debuut “Glory to the Brave” niet integraal willen gaan spelen. Dat wil de band voor nu nog niet, maar er wordt wel een medley gespeeld van nummers van dit album met daarop volgend een verkorte versie van ‘The Dragon Lies Bleeding’ en een akoestische versie van ‘Glory to the Brave’. Joacim peilt ook even wie er voor het eerst bij een concert van Hammerfall is en wie de band al vaker geeft gezien. Zo aan de handen de te zien is het half om half en wint de band blijkbaar nog steeds nieuwe zieltjes. In de encore krijgen we ‘Hammer High’ een nieuwe publieksmeezinger bij uitstek en het onvermijdelijke ‘Hearts on Fire’.

Al met al een toffe avond met voor mij een leuke nieuwe ontdekking in de vorm van Lancer, de theatrale power metal van Gloryhammer en wederom een strakke set van de Zweedse power metalgoden van Hammerfall.

Tekst en foto’s : Marcel Klaster