Live-report: HAVENROCK 2013 @ DEVENTER

HAVENROCK 2013 @ DEVENTER

We hebben even een jaartje zonder gemoeten maar op 13 april was het dan zover. In Deventer mogen we weer genieten van een nieuwe editie van Havenrock. Dit kleine gezellige festival  groeit gestaagd per editie. Geen wonder ook gezien de bands die de organisatie heeft weten te strikken.

Dit jaar wordt de dag geopend door Overruled. Deze jonge gasten staan al vroeg klaar om flink te gaan beesten op het podium. Helaas zijn er wat monitor problemen, waardoor de show ietsjes later dan gepland van start gaat. Het wachten wordt wel beloond. Het publiek wat nu al aanwezig is wordt getrakteerd op een potje aanstekelijke oldschool Thrash. Het duurt even voordat de band losgaat. Maar ik moet zeggen muzikaal zit het zeker snor! Ik hoop van deze band in de toekomst nog wat meer te horen.

Profligate is de tweede band die we mogen gaan aanschouwen. De volumeknop wordt even goed opengedraaid en de death thrash in de stijl van o.a  Morbid Angel wordt met veel enthousiasme gebracht. Vooral de zanger gaat als een beest tekeer op het podium. De set wordt strak genoeg gespeeld en er wordt een flinke poging gedaan om het publiek in beweging te krijgen. Helaas op een paar bangers na staat het publiek behoorlijk tam te genieten.

De derde band vandaag Injura komt met hun grindcore even lekker blasten. Net als hun voorgangers hebben ze er duidelijk zin in. Grind is misschien niet de meest toegankelijke muziek ter wereld, maar de stijl die Injura hier speelt is goed te behappen zodat de gemiddelde metalhead hier op Havenrock ook van deze bak strakke herrie kan genieten.

Deluzion speelt hier in Deventer een thuiswedstrijd. Het publiek is dan nu ook meer vooraan te vinden en ze worden met een behoorlijk enthousiasme ontvangen. Wat volgt is een leuke set  die ondanks kleine mankementjes in de techniek zeer vermakelijk is. De melodieuze death metal met een flinke dosis thrash is een lekkere afwisseling op de twee wat hardere shows voor hun.

Na Deluzion is het de beurt aan deVikingen uit Twente/Overijssel. Skaldgrim staat hier vandaag  voor mij in een nieuwe bezetting te spelen. De laatste keer dat ik hen heb mogen aanschouwen was op het helaas overleden Elsrock. De band gaf mij toen de indruk dat er zeker wel talent in zat en met een beetje groei het helemaal goed met ze moest komen. Ik ben dus benieuwd hoe Skaldgrim het eraf gaat brengen. Ik word hier aangenaam verrast met een aangename pot Viking folk metal. Heerlijk melodieus met hier en daar blackachtige vibes in het gitaarwerk  Erik Nijkamp (voormalig arbuscula en burning hatred) op zang is uiteraard geen onbekende in metalland. Met zijn medewerking aan festivals zoals Elsrock en Hard & Heavy zorgt hij voor veel metalpracht in Nederland. Binnenkort moet je ook maar eens kijkje op zijn nieuwe festival Hell Indoor Fest in de Lantaarn in Hellendoorn.

Chiraw geen onbekende in festivalminnend Nederland heeft ook een plekje op de bill van Havenrock veroverd. Wie hen al eerder heeft mogen aanschouwen weet dat we mogen rekenen op een energieke show. Dit is vanavond ook weer het geval. De band staat geen momenteel stil terwijl hun set snel lijkt voorbij te vliegen. Snelle riffs worden afgewisseld met rustigere stukken met cleane zang. Metalcore van een aanstekelijk hoog niveau!

De dynamiek van de band slaat helaas niet over op het publiek. Wel is uiteraard de zaal wederom goed gevuld en mag Havenrock rekenen op een goede opkomst.

Nu is het de beurt aan de tukkers van Deathsquad. Deze band timmert sinds 1991 al aan de weg. Met hun meedogenloze doom death beukten zij zich al een weg naar onder meer EMM 2012. De band is in vorm vandaag. Heerlijk agressief vliegen de riffs je om de oren. Slayer-achtige trekjes zijn er in overvloed en met het volume op 11 zit de sfeer er goed in. Wederom een goed optreden op deze editie van Havenrock.

Na al het metalgeweld schroeven we het gas iets terug en is het tijd voor de drie rockers van Diggeth. Deze band heeft onder meer al bij Slayer en Megadeth in het voorprogramma gestaan en het moge duidelijk zijn dat hun aanstekelijke heavy metal met een flinke dosis blues en rock één van de favorieten bij het publiek is vandaag. De zaal staat propvol en voor bij het podium is er eindelijk wat meer beweging te vinden. Ze brengen vandaag ook nieuw werk ten gehore en ik moet zeggen dat ik nu al zeer uitkijk naar de opvolger van het zeer succesvolle debuut “21st Century Nomad” Geweldige sfeervolle show en één van de toppers van de dag.

Na al een goede line–up worden we bij Havenrock nog getrakteerd op een knaller van een headliner. Sinister komt hier in Deventer even flink de boel op stelten zetten. De band maakte in 1992 furore met één van Neerlandse beste death metal platen ooit “Cross The Styx” Nu vele jaren later en in een ander bezetting knallen de mannen harder dan ooit. Hun laatste release “The Carnage Ending” is er één om van te smullen en hoort bij iedere old school deathmetal head in de kast te staan. Het geluid bij Sinister is vanavond niet optimaal te noemen. Toch weten Aad en zijn mannen ondanks de kleine technische probleempjes hier moeiteloos de noemer headliner waardig te maken. Wat een heerlijke brutal set die eindelijk zorgt voor een pit in de voorste regionen. De nieuwe nummers glijden er net zo makkelijk in als de klassiekers die voorbijkomen. Door het tijdsgebrek knallen ze wat vlugger door de set heen dan gewoonlijk Zonde, maar goed  shit happens soms. Brute show en een mooie afsluiter van het reguliere programmering.

Havenrock heeft namelijk nog één troef om uit te spelen. De band Stormrider komt hier nog even een afterparty van jewelste geven. Het wordt met deze Duitsers een feest der herkenning. Covers van ondermeer Slayer, Megadeth, Testament en andere grootheden worden  keihard de zaal ingeknald. Het publiek feest nog even flink mee met de klassiekers. Wij besluiten na deze lange geweldige dag alvast ons nest op te gaan zoeken. Op naar hopelijk snel weer een editie van Havenrock!