Live report: Heavy Metal Maniacs Festival – P60 Amstelveen, 23/24-09-2016

Live report: Heavy Metal Maniacs Festival – P60 Amstelveen, 23/24-09-2016.

Afgelopen weekend was de 19de editie van het Heavy Metal Maniacs Festival. In de P60 in Amstelveen waar het altijd goed vertoeven is kwamen elf bands op het podium, verdeeld over de vrijdagavond en de zaterdag. Een aantal bands kwam verrassend goed voor de dag maar er waren er ook een paar die minder goed wisten te overtuigen.

maverickOp vrijdagavond opent het jonge Spaanse Maverick het festival. Aangezien zanger David Requejado er niet bij kan zijn hebben de Spanjaarden niemand minder dan Ronnie Romero meegebracht als invaller. Romero stond enkele maanden geleden bij Ritchie Blackmore op het podium als de nieuwe zanger van Rainbow. Romero was de grote verrassing bij de concerten die de band deed in Duitsland en Engeland. Hij is ook de zanger van Lords of Black die net een tournee als support-act van Axel Rudi Pell er op hebben zitten. Nu opent hij met Maverick het Heavy Metal Maniacs Festival. De Spaanse band blijkt meteen de verrassing van de vrijdagavond te zijn. Met hun old school hardrock weten ze de zaal uitstekend te vermaken. Naast eigen materiaal doen ze ook covers van Gary Moore en Rainbow.

troyenHet draait dit weekend vooral om old school hardrock waarbij veel bands hun oorsprong hebben gekend in de NWOBHM (New Wave of British heavy Metal) begin jaren 80. De volgende band Troyen is een typisch voorbeeld daarvan. Ontstaan in 1981 en slechts kort bestaan. In 2014 kwamen de heren weer samen en sindsdien timmeren ze weer aan de weg. Helaas komt de band erg gedateerd over en de vonken springen er niet echt af.

Het Nederlandse Jackal werd rond 1984 opgericht. Ook zij stopten er na een aantal jaren mee om vervolgens in 2007 weer verder te gaan. De band draait al jaren weer lekker in het Nederlandse circuit mee en is goed ingespeeld. Hun strakke, melodieuze powermetal is prima te pruimen. Ze komen uit de buurt en hebben gelukkig ook wat aanhang weten mee te nemen zodat de zaal redelijk gevuld is. Er zijn ook enkele nummers te horen van de nieuwe cd “God of War” die binnenkort zal gaan uitkomen.

iron_angelDe laatste band op de vrijdagavond is Iron Angel. De speedmetal band uit Hamburg wordt gezien als een cultband. Ook deze band bestond slechts enkele jaren in de 80’s om na het millennium een come back te maken. Ze produceren de nodige decibels met hun old school speedmetal. De snelle metal raast als een trein, maar het overtuigt toch niet helemaal.

Op zaterdagmiddag is de opening voor het Duitse Iron Kobra. De zanger/gitarist is net hersteld van een flinke griep en ze hebben ook nog eens een invaldrummer meegenomen. Toch komen ze sterk voor de dag met energieke speedmetal, zelfs de typisch Duitse zang is niet storend. Ze hebben zelfs de ondersteuning van een clubje Duitse fans die op dit festival zijn afgekomen. En zo begint de zaterdag meteen goed.

Frenzy is net als Maverick een nieuwe, jonge Spaanse band. Ángel Muñóz, gitarist bij Maverick, is de bassist in deze formatie. Deze band is behoorlijk op Judas Priest georiënteerd en ze maken flink indruk. Vol energie rocken deze jonge honden er heerlijk op los. Ze brachten pas één EP uit, “Lethal Protector”, dus laten ze naast het eigen materiaal ook een paar covers horen.

iron_thorIron Thor is de derde band dit weekend met het woord “Iron” in hun bandnaam. Deze band heeft echter het meeste recht om dat te doen. Iron Thor is de band van Ikon, zoon van voormalig bodybuilding kampioen Jon Mikl Thor die het kunstje uitvond en overigens zelf ook nog steeds optreedt. Jon Mikl Thor baarde opzien in de jaren 80 met wat door de pers werd betiteld als het slechtste metal album ooit gemaakt. Bij Thor draaide het vooral om het visuele aspect met stunts en krachtpatserij. Zoonlief Ikon aapt de kunstjes van zijn vader heel goed na. Zelfs het repertoire blijkt te bestaan uit de simpele hardrock uit het verleden die Thor ons al een dikke dertig jaar geleden voorschotelde. Ikon gaat iets minder ver dan zijn vader vroeger deed en zingt ook nog eens beroerder. Neemt niet weg dat de visuele show het hoogtepunt van de dag wordt. Hij loopt rond te zwaaien met een grote hamer, buigt een dikke stalen staaf met zijn tanden en gaat het gevecht aan met een paar Vikingen. Top amusement!

salemSalem komt verrassend goed voor de dag. Echt weer zo’n typische NWOBHM band. Het verhaal dat opgaat voor zoveel van dit soort bands. Na een paar jaar opgedoekt en vervolgens na vele jaren toch weer nieuw leven ingeblazen. Deze heren uit Hull in Engeland rocken er een lekker potje op los. De zanger heeft een goede uitstraling en de twin gitaarsolo’s klinken erg lekker.

Savage knalt er ook flink op los. Ze staan er bekend om dat Metallica hen ooit als één van hun invloeden noemden. Ze speelden ooit samen met Metallica en Venom op het Aardschok Festival. Toch raak ik niet echt onder de indruk van deze Engelsen. Net iets teveel eentonig. Maar heavy is het zeker wel.

ramHet Zweedse RAM stamt uit 1999 en is daarmee een uitzondering op de meeste bands vandaag. Het vijftal ademt vooral Judas Priest uit. Lekkere snelle heavy metal waarmee ze het publiek in hun macht houden. Drie jaar geleden kon de show van het Zweedse RAM op dit festival helaas niet door gaan. Gelukkig zijn de ijzeren titanen uit Zweden er nu wel en laten ze zien dat de toekomst van heavy metal er nog steeds goed uitziet.

Mean Man van Chris Holmes is qua naam duidelijk de headliner van het festival. De oud gitarist van WASP staat bekend als een echt drankorgel. Dat heeft een zware stempel op zijn carrière gedrukt. De mean man van WASP probeert het publiek te overtuigen met werk van zijn solo-albums die door de pers niet bijster positief werden ontvangen. In nummers als ‘Shitting Bricks’, ‘Let It Roar’, ‘They All Lie And Cheat’ en ‘Born Work Die’ laat hij vooral zijn grote onvrede horen. Het lijkt wel of hij met iedereen overhoop ligt. Als dan ook nog eens zijn geluid niet naar meneer zijn zin is ontploft hij bijna. Uit frustratie draait hij daarom maar het volume van zijn versterker helemaal open. Gelukkig reageert hij zich niet op het publiek af. Maar het geeft wel het beeld weer zoals hij in de pers wordt afgeschilderd.

mean_manHij moet het vooral van de WASP songs hebben die hij op de setlist heeft gezet. Het enthousiasme bij de metalheads wordt pas echt aangewakkerd als deze oude WASP successen worden voorgeschoteld. ‘L.O.V.E. Machine’ en ‘Sleeping in the Fire’ komen in het begin van het optreden voorbij. Het gaat echter pas aan het eind goed los als ‘Wild Child’ en ‘Animal Fuck Like A Beast’ worden gespeeld. Neil Young’s ‘Rockin’ in the Free World’ is het laatste nummer op de setlist. Maar Holmes heeft er nog geen genoeg van en nodigt alle bands die eerder speelden en nog aanwezig zijn uit op het podium. Met een rommelige versie van AC/DC’s ‘Highway To Hell’ eindigt zo het Heavy Metal Maniacs Festival met een lekkere ongecontroleerde chaos op het podium.

Alles bij elkaar is het dit weekend een leuk festival geweest waar jammer genoeg te weinig publiek op af kwam. Volgend jaar vieren de Heavy Metal Maniacs hun twintigjarig bestaan. Ze zullen dan ongetwijfeld weer met een aantal illustere en verrassende namen uit het verre verleden tevoorschijn komen. Hopelijk weten ze dan ook een aansprekende headliner te strikken die wel voor een volle zaal kan zorgen.

Tekst en foto’s : Frans van Arkel