Live Report: Heavy on Sunday – Neushoorn Leeuwarden, 28-11-2017

Spread the love

Live Report: Heavy on Sunday – Neushoorn Leeuwarden, 28-11-2017.

Het Duitse Destruction deed een mini-tour door Nederland. Op zondag 28 november deed het drietal Neushoorn te Leeuwarden aan. De boekers hebben er meteen een minifestival van gemaakt en zo kwam het dat ik al vroeg op de zondag richting Leeuwarden afdwaalde. De eerste band deze dag is het uit Heerenveen afkomstige death metal gezelschap Cold Blooded. Geen onbekende voor mij en ook vandaag maken ze er weer een dampende set van. De lichtshow ging even flink mis: de mannen speelden oftewel in het pikkedonker of de hele zaal werd verlicht. Gelukkig werd het redelijk snel opgelost, wat de sfeer ten goede kwam. Hopelijk hebben de mannen met hun old school death metal wat zieltjes gewonnen deze middag, want die hebben zij zeker verdiend.

Dead Head uut Kampen staat als volgende op het lijstje. Met wellicht één van de beste Neerlandse releases van dit jaar “Swine Plague” op zak, brengen zij de Friezen hier een strakke thrash set. Ondanks dat drummer Hans Spijker een griepje onder de leden heeft, zet deze bikkel gewoon een strak optreden neer. Een goede vermakelijke set en iets anders had ik ook niet van deze topband verwacht!

Er is weer gedonder rondom de naam van de volgende band. Er zijn ineens weer twee Altar’s opgedoken. Nadat Marcel besloot Altar weer nieuw leven in te blazen, riep de originele bezetting “Ho wacht eens even, dat willen wij niet” en besloot zelf ook weer te gaan spelen als tegengas. Verdomme geen zin in dat geouwehoer! Vanavond staat de versie van Marcel op het podium met als fronter Janneke. Eigenlijk maakt het geen donder uit wat voor naampje dit beest heeft, het is een feest der herkenning, maar moet toch wel melden dat je aan de stem van Janneke moet wennen als je Edwin gewend bent. Ik denk dat de band pas goed tot zijn recht komt als het met nieuw werk op de proppen komt. Ondanks alle geneuzel heb ik genoten van deze versie van Altar en laten we eerlijk wezen, daar gaat het uiteindelijk om!

Een vreemde maar lekkere eend in den bijt is het heavy metal gezelschap Hell. Het musicalgehoogte is hoog bij deze band. Wat is frontman David toch een theatrale entertainer. Als geen ander weet hij het publiek voor zich te winnen en ook te laten deelnemen in zijn act. Dit is zoals interactie met een band hoort te wezen! Met alleen theater red je het uiteraard niet in de metalwereld. Gelukkig is het muzikaal ook een waar feest. Toch moet ik stiekem wel lachen om de stoere mannen vooraan die obsessief staan te juichen als David zichzelf met een zweepje staat te slaan.

Afsluiter Destruction komt weer doen waar ze goed in zijn. Gehuld in een rode waas beuken ze steevast vanaf de eerste noot. Als ‘Nail To The Cross’ wordt ingezet knalt het publiek los en veranderd de Neushoorn in de voorste regionen weer in een slagveld. Met zelf ook een griepje onder de leden verlaat ik vroegtijdig het strijdtoneel, maar ben ervan overtuigd dat Schmier en zijn mannen nog even flink doorgeraust hebben!

Het was weer een prima avond in Neushoorn en met de vroege start kan de bezoeker op maandag wellicht ook nog fris op het werk verschijnen. Van mij mag Neushoorn vaker zo programmeren.

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan