Live report: Heavy uit Haarlem XXL – Het Patronaat, 15-03-2019

Live report: Heavy uit Haarlem XXL – Het Patronaat, 15-03-2019.

Ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van John Ruiter, al jaren lang heel belangrijk voor de metal scene in de region Haarlem, was er op vrijdag 15 Maart ‘Heavy uit Haarlem XXL’, ook wel bekend als ‘John’s birthday bash’ georganiseerd. De kleine zaal en het café van het Patronaat waren vol geprogrammeerd met allerlei metal bands uit Haarlem en omgeving. Uiteraard werd de avond afgesloten door John’s eigen band, ‘3rd Machine’.

De avond werd in het cafe geopend door ‘Sabotage’ een lekkere mengelmoes op een basis van eighties metal, met heldere krachtige zang. Aangevuld met wat punk en alternative metal invloeden, is dit een lekker levendige band om de avond mee te openen. Songs als ‘silence no more’ doen denken aan de begindagen van Anthrax of Armored Saint, toen power metal, speed metal en thrash metal nog in elkaar overliepen. De ongecompliceerde liefde voor metal die de muziek uit die tijd uitstraalde is bij deze band aanwezig en dat helpt zeker om het publiek aan de gang te krijgen. De band speelt een leuke set, geholpen door goed geluid, wat ook de hele avond goed blijft.

Sabotage

Vrij vroeg geprogrammeerd maar daarom niet minder welkom mocht vervolgens ‘Bring on the Bloodshed’ hun kunsten laten zien. Zij bestookten vanaf de allereerste seconde de zaal met lekker lompe metalcore met death metal grunts. Daarnaast was er ook nog eens tijd voor een geintje, ze hadden voor de zekerheid een abraham pop voor de jarige John meegenomen, die ook nog eens aan een stevige partij crowdsurfen werd blootgesteld. Muzikaal bleven ze bij de les en kregen we zelfs wat nieuwe werk te horen. Uiteraard kunnen ze goed spelen, anders waag je je niet aan metal, wat deze band echter voor zich heeft spreken zijn de extra grunts van de gitarist en de bassiste. Alsof je een mokerslag verwacht maar je krijgt er drie in je smoel. Haarlem heeft duidelijk het nodige talent rondlopen en Bring on the Bloodshed is wat mij betreft onvervalst festival materiaal.

Bring On The Bloodshed

Breath of Betrayal brengt deathcore met extra melodielijnen op de gitaar toegevoegd. Alles bij deze band is strak en goed verzorgd. De drummer is heel snel en gevarieerd., De bassist een rots in de ritmische branding, de gitarist echt heel goed en de zanger heeft zowel hele krachtige hoge screams als hele diepe grunts. Wat we jammer is, is dat de band heel duidelijk songs schrijft en wil schrijven met meervoudige gitaarpartijen terwijl ze maar een gitarist hebben. Dit betekent dat ze heel erg afhankelijk zijn van de backing tracks. Muzikaal echter heeft deze band echter een eigen geluid en zoveel dat voor ze spreekt, dat het goed zou zijn als ze een goede tweede gitarist zouden vinden. Als hun gevoel voor drama en melodie minder in het keurslijf van de backing track zou worden geperst, zou deze band nog ver kunnen komen.

Breath of Betrayal

Spartan is een melodic death metal band, of power\death metal, zoals ze het zelf omschrijven. Power is in ieder geval wat ze zeker hebben, net zoals uitstraling. Ook deze band is de studio in geweest en komt binnenkort met een album uit. Van dit album spelen ze zelfs een song (King of the Pantheon). Het heeft de band blijkbaar een stukje gedrevenheid en enthousiasme gegeven, want ze brengen een top set. Ook is de zanger, Jeffrey Rademakers iemand met een goede, krachtige stem en charisma. De songs zijn ook goed. Dit is een band die niet onderdoet voor de internationale grote bands op het gebied van melodic death metal. Hun muziek is gevarieerd, strak, soms heel snel en bovenal episch. Op een avond met verrassend goede lokale bands, is dit wat mij betreft de verassing van de avond.

Spartan

Luca Torelli is een tweemansband die desondanks een stevig en vol geluid weet te brengen. Ze spelen stevige moderne hardrock op een hoog tempo met gevarieerde drums en riffs. De zang is wat grungy, maar lekker om aan te horen. Vooral als de gitarist\zanger zijn gitaar verruilt voor en bas klinkt de band als een donderstorm met ADHD. Aan het uitbundige publiek te merken is dit duidelijk een feel good band die goed overkomt, ook bij de leden van ‘Sabotage’, die enthousiast meedoen. Voeg daar een beetje spontane interactie met het publiek aan toe dan kom je op een uurtje lekker vermaak.

Luca torelli

3rd Machine, de band van de jarige job, was de laatste band in de kleine zaal. De band was duidelijk geïnspireerd door de gelegenheid een keertje te kunnen headlinen en speelden zuiver en strak. De combinatie van progressive metal met wat industrial en rock invloeden hier en daar van deze band resulteert in goed geschreven songs, die live ook erg goed overkomen. John heeft een goede krachtige stem en weet veel overtuiging in de muziek te leggen, gecombineerd met een goede stage presentatie. De leadgitarist is echter met zijn precieze en toch emotionele leadpartijen een gelijkwaardige partner. Helaas vertrekt hij uit de band. Ik moet de rest van de band, met nieuwe drummer, echter niet te kort doen. Zij nemen een meer dienende rol, maar zonder hun bijdrage zou het niet kunnen werken. Als extraatje heeft de band vandaag ook nog een aantal muzikanten uit de Haarlemse scene uitgenodigd mee te doen. Dit geeft hun de mogelijkheid tot songs die ze normaal gesproken niet zouden spelen. Het geeft de band als headliner nog wat extra cachet. De band doet het al niet slecht, aangezien ze regelmatig gevestigde namen mogen vergezellen, maar ik gun ze zeker nog meer succes.

3rd Machine

Als afsluiter staat in het cafe nog ‘None Shall Fall’ geprogrammeerd. Zoals ik misschien wel eens vaker heb laten blijken, klinken hardcore bands voor mij alsof ze voortdurend dezelfde song spelen. Ik moet toegeven dat deze band die song wel behoorlijk goed speelt. Zolang het goed klinkt en het publiek vermaakt zich, geen probleem. Dat maakt het dan gewoon een afsluitend feestje voor een feestelijke avond.

Tekst : Marcel Bergervoet; Foto’s: Jeroen Gest