Live report: Iced Earth / Martyr – Metropool Hengelo, 27-06-2018

Live report: Iced Earth / Martyr – Metropool Hengelo, 27-06-2018.

Opwarmer vanavond is het Nederlandse Martyr, de band die opgericht is in 1982 en wel gezien mag worden als één van de eerste Nederlandse metalbands. Nu had de band een hiaat van 1987 tot 2001, maar sindsdien timmert de band weer aardig aan de weg. De band opent al een tijdje theatraal met ‘Into the Darkest of all Realms’, waarbij een klein, geschminkt meisje, met een pop onder haar arm, zachtjes begint te zingen wanneer de band opkomt. Frontman Rop probeert haar tijdens het nummer op allerlei manieren als een soort van boogyman te intimideren, maar zonder enkel gevolg. Wat de band speelt is heavy metal met sterke melodieën en snelle riffs. Rop is een energieke frontman die regelmatig contact zoekt met zijn bandleden , maar ook met het publiek. Die wisselwerking werkt mooi en al snel gaat het publiek headbangend mee in het opzwepende tempo van de muziek. Bijna alle nummers komen van hun laatste telg “You Are Next”. Drummer Wilfried Broekman speelt hier vanavond zijn laatste gig voor Martyr, maar een opvolger is al gevonden in de persoon van Rick Valcon.

Dan is het de beurt aan headliner Iced Earth, de Amerikaanse band van oprichter en nog enig origineel bandlid Jon Schaffer. De band is altijd al onderhevig geweest aan wisselingen en zo is het de laatste tien jaar ook niet anders. Oud drummer Brent Smedley zit sinds 2015 weer op de kruk, Luke Appleton is de bassist sinds 2012, Jake Dreyer gitarist sinds 2016 en zanger Stu Block neemt al weer sinds 2011 de honeurs op zang waar.

Wat de meeste fans het meeste betreuren, is het feit dat voormalig zanger Matthew Barlow de groep verliet. Barlow was een uitmuntend zanger die zowel agressiviteit, gevoeligheid als melancholie in zijn stem kon leggen. Het bereik van Stu is niet zo breed en nu zit het hem vanavond ook niet mee qua geluid. Zijn stem valt regelmatig weg, wat weer opgevangen wordt door Jon, maar storend is het wel, net als de basdrum die overheerst in het begin. Het merendeel van het publiek schijnt erg maling aan te hebben en zingt de nummers uit volle borst mee.

Het gros van de nummers komt van het laatste album “Incorruptible” uit 2017, waaronder opener ‘Great Heathen Army’, ‘Black Flag’, ‘Seven Headed Whore’ en ‘Raven Wing’. ‘Brothers’ van datzelfde album wordt ingezet na het cliché praatje van Stu over dat Iced Earth fans de trouwste fans zijn en alles meezingen bla bla bla, je kent het wel. Ook de oudere nummers worden niet vergeten zoals ‘I Died For You’ en ‘Vengeance is Mine’ van “The Dark Saga”. ‘Angels Holocaust’ van “Night of the Stormrider” uit 1991 is het oudste nummer dat gespeeld wordt. Afgesloten wordt er met de Iced Earth anthem ‘Watching over Me’.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster