Live report: Immolation / Ragnarok / Monument of Misanthropy / Embryo – Metropool Enschede, 10-11-2019

Live report: Immolation / Ragnarok / Monument of Misanthropy / Embryo – Metropool Enschede, 10-11-2019.

Ik loop de Saxionzaal binnen alwaar vanavond een hoop death- en black metal geweld plaats vind. Ongeveer driehonderd man, zoveel kan er dacht ik in de zaal, zijn deze zondag naar Enschede afgereisd.

Hoewel er in eerste instantie bij mij wel wat verwarring ontstaat omdat de backdrop van Monument of Misantrophy al achter de drumkit hangt is het toch echt het Italiaanse Embryo die deze avond mag aftrappen. De band staat bekend om de melodische en symfonische invloeden, maar dat symfonische blijft vandaag achterwege omdat keyboardspeler Simone Solla de grote afwezige is. Als dat deel ook op band niet aanwezig is wordt het wel een kale bedoening als je de nummers kent. Ondanks dat doet de band wel haar uiterste best om er een goed optreden van te maken. Het laatste album “A Step Beyond Divinity” stamt uit 2017 en daar worden de meeste nummers van gespeeld zoals onder andere ‘Solitaira 1519’, ‘Leonardo’ en ‘The Horror Carved’. In het half uurtje dat ze toebedeeld is worden ook nog het oudje ‘No God Slave’ gepropt en ‘Misguided Legacy’, een nummer dat ik niet kan terug vinden in hun discography en blijkbaar een nieuw nummer is. (MK)

De tweede band van vanavond is het uit Oostenrijk en Frankrijk afkomstige Monument of Misanthropy. De heren hebben er zin in en gaan als een malle tekeer. George Wilfinger, de zanger, vraagt wel continu (en tevergeefs) om een circlepit, maar dit mag de pret niet drukken. Energiek, dat is het toverwoord tijdens dit optreden. De band bestaat uit begenadigde artiesten die hun vak zeer kundig zijn. De drummer drumt elk gaatje dicht, de gitarist soleert er als een ware Trey Azagtoth op los en de bassist schudt de ene naar de andere riff uit z’n pols. De zanger gromt, bromt, gilt en krijst het geheel aan elkaar. Er worden veel nummers van het laatste album “Anger Mismanagement” (dat uit 2014 stamt) gespeeld. Ik ken het album niet en kan alleen aankondigen dat er weer een nummer van dat album gespeeld wordt volgen. Wat er daarna precies aangekondigd wordt klinkt doorgaans als ‘sgrreeewooordaach’ of iets dergelijks. Na de aankondiging knalt de band er vol gas tegenaan en er is vrijwel geen enkel rustpuntje in de setlist. Ik zou het omschrijven als brutal slamming death metal, de zanger vindt dat het hier en daar ook best wel old school death metal is. Ehm….meningen verschillen. Het nummer waarvan ik de aankondiging wel begreep én dat ik ook herkende was dan ook meteen de begrijpelijke link naar osdm. Er werd namelijk een voortreffelijke versie van Morbid Angel’s ‘Fall From Grace’ gespeelt en onze Trey Azagtoth imitator kon z’n geluk niet op. Wel jammer dat George ook in dit nummer steeds CIRCLEPIT moest gillen. Ze hadden een goed geluid, speelden de sterren van de hemel en hadden er zichtbaar veel plezier in. Dit was een hele goede opwarmer. (FJ)

Een poosje later stonden de zwaargewichten(letterlijk en figuurlijk) van Ragnarok op het podium. Deze Noorse black metal band tapt uit een zeer zwartgallig vaatje. Het was voor mij de eerste keer dat ik de heren in actie zag en was ook zeer benieuwd naar hun optreden. Ik werd niet teleurgesteld. Wat een super geluid hadden ze. Ze speelden weliswaar vrijwel continu in rood licht waardoor foto’s maken moeilijker werd, dit gaf wel weer een extra duistere sfeer. Begonnen wordt met ‘Dominance and Submission’ en ‘In Nomine Satanas’, beiden klasse nummers. Op 15 november komt hun nieuwe album “Non Debellicata” uit en daarvan werden ‘Chapel of Shadows’ en ‘The Great Destroyer’ gespeeld. Deze nummers waren uitmuntend en ik ben dan ook zeer benieuwd naar de volledige schijf. Een poos geleden zag ik Norddjevel live, die band kon me niet echt bekoren met hun blikkerige geluid en hun over the top podium presentatie, waar opeens een nep lam werd geslacht. Ragnarok deed niet aan die poespas, corpsepaint, kettingen en omgekeerde kruizen, that’s it! En een goed geluid, ook beter dan Marduk nog weer een poosje voor Norddjevel. Zo zie je maar weer, black metal kán gewoon wel goed klinken live! Afgesloten werd met het magistrale ‘Blackdoor Miracle’ van het gelijknamige album uit 2004 en de Noren kwamen, zagen en overwonnen. (FJ)

De oudgedienden van Immolation uit New York sloten de avond af. Er kwamen velen speciaal voor hen naar de Metropool. Onder de aanwezigen waren leden van Putrefied Corpse, Anarchos en Entangled in Despair, maar ook de deathmetal helden Alwin Zuur en Martin van Drunen van Asphyx en deathmetal legende Bob Bagchus liepen door de zaal. Voor de laatste speelde Immolation speciaal het nummer ‘Into Everlasting Fire’. Dat is voor mij toch eigenlijk wel hét nummer van Immolation! Zo ontzettend vet en geweldig. Ross Dolan was ontzettend goed bij stem, goed geluimd en headbangde als een malle. Robert Vigna speelt gitaar zoals niemand anders dat doet, wat een artiest. Een paar andere krakers die de revue passeerden waren ‘The Distorting Light’ en ‘Rise the Heretics’ van het uit 2017 afkomstige ”Atonement”. De heren hadden er voor gekozen om onder normaal licht te spelen waardoor foto´s maken een stuk makkelijker ging dan bij Ragnarok, al blijft het natuurlijk moeilijk om Vigna fatsoenlijk op de gevoelige plaat vast te leggen. Om kwart over elf was de koek op en kon men, moe maar voldaan, naar huis toe gaan. (FJ)

Dit was, wederom, een geweldige metalavond in Metropool! Binnenkort kun je je zwartgeblakerde metalhart weer ophalen bij optredens van Life of Agony/Doyle (16 november Hengelo, uitverkocht), POD/Alien Ant Farm (23 november Enschede), IGGYFEST (30 november Enschede), Vandenberg’s Moonkings (13 december Enschede), 1914 (13 december Hengelo) en X-mas Core (21 december Innocent Hengelo) .

Tekst: Frank Joustra, Marcel Klaster
Foto’s: Marcel Klaster