Live report: Into The Grave ( vrijdag) – Oldehove Leeuwarden, 10-08-2018

Live report: Into The Grave ( vrijdag) – Oldehove Leeuwarden, 10-08-2018.

Het is weer het tweede weekend van augustus. Dan weten de metalheads waar ze naartoe moeten afreizen. In het hoge Noorden is het dan steevast het vaste metal-uitje Into The Grave. Begonnen als een eendaags festival is het inmiddels uitgegroeid tot een tweedaags metalfestijn. De begraafplaats hier in Leeuwarden aan de Oldehove wordt steeds meer bebouwd en anders ingericht door de gemeente. Deze editie gonst het van de geruchten of Loudnoise (organisatie) wellicht niet gaat uitwijken naar Drachten, waar de mogelijkheden tot uitbreiden groter zijn. Maar goed, dat zijn allemaal nog roddels .. de tijd zal het leren. Nu is het eerst nog even twee dagen genieten hier op het plein voor de scheve kerk!

De vrijdag wordt geopend door Toxic Shock. Sedert 2011 staan de Antwerpenaren al de podia onveilig te maken met hun crossover/thrash nummers. Het is nog niet druk op het plein maar de band zelf deert dat niet. Die stuiteren er met volle overgave in en hebben zichtbaar een goede tijd. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, was dit tevens meteen de laatste band die deze dag “droog” gespeeld heeft. Wat betreft de regenval die hierna op de vrijdag uit de lucht komt zetten was Into the Rain een toepasselijker naam geweest voor deze vrijdag!

Toxic Shock

Toxic is blijkbaar een populair woord in de scene want de volgende band die mag aantreden is Toxic Holocaust. Deze oudgedienden steken hun voorliefde voor onder meer Venom, Bathory niet onder stoelen en banken. Deze heerlijke punk gëorienteerde thrash is zeer welkom om het publiek wat in de pit te doen krijgen en de eerste crowdsurfers zijn al gauw een feit! Ik hoop wel dat binnenkort weer eens nieuw materiaal van de heren te beluisteren is. Zover ik het kan zien stamt hun laatste wapenfeit alweer uit 2013, namelijk “Chemistry of Consiousness”.

Toxic Holocaust

Decapitated is vandaag voor mij de uitblinker voor vandaag. De band stond helaas de laatste tijd vooral in de picture door het verkrachtingsschandaal, wat gelukkig grote onzin is gebleken. De mannen zijn gewoon allemaal op vrije voeten en komen weer doen waar ze goed in zijn. Ze zetten een enorme strakke set neer. De groove die heerst op hun laatste album “AntiKult” slaat live ook in als een mokerslag. Zeer aangenaam verrast ook door het goede geluid en strakheid die ze ten gehore brengen. Zeer geslaagd optreden! De organisatie heeft dit jaar weer wat meer “hardere” bands op het menu gezet. Je merkt ook aan de publieksreactie dat dit een zeer geslaagde zet is!

Decapitated

Diversiteit viert ook hoogtij deze dag! De organisatie heeft flink zijn best gedaan voor ieders wat aan te bieden. Mijn voorkeur/smaak ligt niet altijd in die richting. Maar op deze manier is er voor elke type metalhead wel wat te beleven dit weekend!

Orden Ogan is nou zo een band waar ik persoonlijk niks mee heb. Het weer wordt ondertussen ook steeds slechter en begint zelfs Stonehenge-taferelen aan te nemen! Orden Ogan gooit wel alles in de strijd. Kostuums, podium presentatie en kwalitatief hoog spel! Niks op aan te merken dus. Het publiek smult er ook van. Ik zelf wordt al snel een beetje kriegelig van de muziek en verplaats mij snel richting drogere oorden.

Orden Ogan

De organisatie geeft na de show ook aan dat poncho’s gratis afgehaald kunnen worden bij de merchandise. Hier werd gretig en dankbaar gebruik van gemaakt. En het was nodig. Wat een ongelooflijk schijtweer werd het vanaf nu! Zelfs met regenjas raakte ik nog doorweekt! Maar goed toch even doorbikkelen want er staan voor deze dag nog twee bands op het programma.

Voor Delain werd het een ware veldslag. Niet dat zij slecht speelden hoor. Het begon allemaal prachtig en de fans gingen ondanks de hoosbuien lekker uit hun dak. De hoosbui was helaas van dien aard dat als snel de show stilgezet moest worden vanwege technische problemen. Iets waar band en organisatie niks aan kunnen doen. Tegen al dit natuurgeweld kun je niet tegen beschermen. Al gauw werd het opgelost en Delain ging weer dapper door. Ze hebben helaas nog eenmaal even kort moeten onderbreken. Zelfs de mooie verschijning van Charlotte deed het mij niet meer warm houden! Geheel doorweekt, verkleumd en de gedachte morgen nog een dag.. ben ik afgetaaid richting slaapplek.

Merel en Charlotte – Delain

Hulde voor de diehards die Gojira onder deze omstandigheden hebben doen aanschouwen. Dit zegt ook zeker wat over hoe goed momenteel deze band het doet! Gojira zal zeker nog vaker Nederland gaan aantreden. Van mensen die er wel bij geweest zijn heb ik begrepen dat het een prima afsluiter was van dag 1!

Tekst en foto’s:  Ronald van de Baan