Live report: Into The Grave 2019 : zaterdag 10-08-2019

De tweede dag blijkt er zoveel wind te staan dat er besloten is uit veiligheid de signeersessietent van Metalfan.nl en merchandisetenten af te breken. Erg zonde want er waren denk ik wel zat gegadigden te vinden om een handtekening te scoren van een band zoals Lacuna Coil. Dit komt vast wel weer keer goed als Metalfan.nl op een ander festival de signeersessies faciliteert. Maar goed, veiligheid über alles. Gelukkig blijft het vandaag enkel bij een stevig briesje en kunnen de shows zoals gepland doorgaan. Ook een fikse hoos zoals bij Anthrax de avond ervoor heeft deze dag ook niet plaatsgevonden. Mooi weer dus om even te knallen met bands zoals Testament, Meshuggah, Powerwolf en vele anderen.

Ditmaal beginnen wij de bij de kleine stage met Crobot. Wat een leuke opener voor dag 2. De flamboyante frontman trekt al gauw het oog. Met zijn kekke jasjes en expressieve uitdrukkingen. Echter is het de muziek die echt doet overtuigen. Wat een heerlijke sound heeft Crobot. Dirty Groove Rock is het genre wat ze aanduiden. Ik kan ze er geen ongelijk in geven. Heerlijke rockmuziek om de dag mee te starten onder het genot van een bakje koffie ( Damn wat hebben ze toch altijd goede koffie cateraar bij ITG en DMF staan) of zoals de meesten doorgaan met het pils naar binnenwerken!

CROBOT

Gedaan met de rust. We gaan nu naar de mainstage en daar staat de band van Henri Sattler. Het brein achter SKG guitars, maar uiteraard kennen wij hem beter als illustere frontman van God Dethroned. Dit Nederlands black death gezelschap heeft furore gemaakt met platen zoals “The Grand Grimoire”. Maar ook met de laatste plaat “The World Ablaze” hebben ze laten horen nog steeds relevant te zijn in de metalscene. Met niemand minder dan Michiel van der Plicht, Jeroen Pomper en Mike Fergusson heb je dan ook een killer bezetting. Uiteraard schept dit verwachtingen en ja, ze maken dit ook waar. Het geluid is wel wat ieltjes. Even later knalt de versterker er even uit en hoor je pas hoe hard het podiumgeluid bij deze mannen staat. Gelukkig is dit meteen gefikst en kunnen wij genieten van een verder vlekkeloos optreden. Een brok in de keel momentje als Henri het nummer No Man’s Land aan de helaas veel te vroeg overleden Body Farm frontman Thomas Wouters opdraagt. Thomas wij gaan je missen kerel!

GOD DETHRONED

Het is nu weer tijd voor hardcore op de kleine stage. Helemaal uit Japan komt Crystal Lake. Godsamme de tering waar komt deze band vandaan en waarom hoor ik er nu pas van. Blijkbaar timmeren de mannen sinds 2002 al aan de weg. Maar alles klopt aan dit optreden. Kunstgebit in de broekzak, bril aan je buurvrouw en hup die pit in! Wat een explosiviteit zowel op als voor het podium. Al gauw kan het vangteam weer aan het werk ( topwerk dames en heren ). Ik word gewoon blij van dit soort bands die uit het niets lijken te komen. Als ze deze vorm van vandaag vast houden, gaan wij ze denk ik wel vaker tegenkomen!

CRYSTAL LAKE

Battle Beast had ik nog niet mogen aanschouwen met de nieuwe dame op zang. Ik ben geen power metal fan dus echt een gemis kan ik dat nog niet vinden. Wat een toffe dame op vocalen. Power heeft zij zeker. Haar hoorns en viking-achtige jurk maken het plaatje compleet. Ik ben al gauw van doe maar normaal dan doe je al gek genoeg en vreesde voor een poppenkastfestijn zonder echt muzikale hoogtepunten. Uiteraard zit er ondertussen al heel wat jaartjes ervaring en samenspel in de band. Als een geoliede machine denderen ze voort. En als ik de reacties uit publiek mag geloven is de inzet niet voor niks geweest. Er breekt een klein feestje voor het podium uit. Kwalitatief niks mis met dit optreden. Muzikaal echter niet mijn smaakje thee!

BATTLE BEAST

Tijd voor een burger en godsamme wat ben ik blij dat de GRILLHELDEN er tegenwoordig staan! Geen kleffe mora diepvriesburger met kleffe sla en wat saus. Maar gewoon echt vlees! Zo vers van de BBQ afgebakken…… zo dat moest ik ff kwijt!

eet smakelijk!

Nu de maag vol is gaan we verder met één van de metalhypes van dit moment Alien Weaponry. Ik had al veel lof over deze jonge jochies gehoord maar nog geen noot live gezien. Ik was dus razend benieuwd. Een paar vrienden stonden letterlijk te huilen achter het hek omdat het veld vol was! Gelukkig via een trap bij de directe buren hebben ze toch nog kunnen genieten van het volledige optreden. Ik moet zeggen dat ik de hype ansich wel begrijp. Leuke jonge gretige mannen op het podium die niet de meest gangbare muziek ten gehore brengen. Het grooved als een malle en ondanks de jeugdigheid straalt de ervarenheid er al vanaf! Het plein is bomvol en maar goed dat er het beleid was van vol is vol…. anders was het niet leuk meer geworden!

ALIEN WEAPONRY

Op de mainstage speelt Tesseract. En tja heel simpel. Mooie muziek wat ze maken. Maar het oogt verdomde saai. Als je net zoveel explosie heb mogen ervaren en je komt nu ineens in een kabbelende riviertje terecht. Dat is gewoon even wennen. Het is wel even lekker hoor iets rustigs aan de kop. Maar toch slaat bij mij de verveling al gauw toe!

TESSERACT

Een gedeelte van het veld voelt de bui al aankomen en vertrekt al snel richting kleine veld om de sensatie van dit moment Jinjer aan het werk te gaan zien. Deze band maakt momenteel veel furore en krijgt veel aandacht mede door de best wel knappe dame op zang. Ik hoor je al denken .. oh weer zo bandje net als Arch Enemy en dergelijke waar al gauw de fanbase komt doordat er een pretty Lady op het podium staat. Uiteraard heeft dit geen windeieren voor hun gelegd, Maar de beste dame kan ook gewoon goede vocale prestaties neerzetten. “There is more tthan meets the eye”. Het afgeladen plein staat knus vol. En terecht, want Jinjer heeft mischien wel één van de betere optredens van de dag gegeven! Deze band gaat met gemak een volgende keer op mainstage.

JINJER

Maar op mainstage staat al een band gepland om U tegen te zeggen. Queensryche is nu aan de beurt. Geen Tate op zang. En hoewel het uiteraard een gemis zal blijven, staat de band er wel en blijven ze ook fier overeind tijdens deze degelijke show. Qua uitspattingen van de persoonlijkheden van de band hoef je niet veel te verwachten. Er is weinig beweging in de bandleden te krijgen, maar de liedjes blijven mooi. Tijdloos vermaak van een meer dan prima band!

Queensryche

Over Ost+Front, die op de op de kleine stage speelt, was op voorhand al veel over te lezen in de comments bij ITG op Facebook. Er klonken kreten als een lightvorm van Rammstein. Iemand betichte de band ook als een nep Slipknot, want ze hebben een clown als drummer. Als men over je praat is het goed. De mannen hebben nu het moment om te laten zien en horen dat ze toch een eigen karakter en sound hebben! Godsamme eerst een dikke plus voor de extreme goede schmink en props. Zo ver het budget reikt voor zo een kleine band uit Duitsland trekken zij alles van stal! De overeenkomst met Rammstein is al snel gevonden. De frontman zingt ook in het Germaans en dat gaat helaas niet altijd even zuiver! Muzikaal lijkt het er echter totaal niet op. Ja het is dansbaar, ja het heeft electronisch gepingel. Maar de heren maken toch net een iets meer gevarieerder schrijfstijl dan de oververhitte oosterburen! Er komt ook geen vuur aan te pas. En sorry diegene die ze vergeleek met Slipknot… geen clown en geen regenton! U gaat niet door voor de koelkast! Ost+Front pakt het gewoon groots aan en maakt er een leuke show van. Of ze echt ooit groot zullen worden. Dat zal de toekomst leren!

OST FRONT

Nu tijd voor een band die wat mij betreft op elk festival mag staan. Uiteraard praten we dan over Testament. Wat blijft het toch top om Chuck The Native American Thrasher toch altijd bezig te zien. De grote vriendelijke reus geniet ook vandaag weer zichtbaar. Skolnick en Peterson gaan weer flink tekeer op gitaar en niemand minder dan Di Gorgio zorgt voor een groovende bas. En Hoglan tikt de boel ritmisch weer vakkundig aan elkaar. Nummers als Native Blood en Into the pit gaan er weer als zoete koek in. Toch knap hoe een band als Testament eigenlijk nooit verveelt!

TESTAMENT

Lacuna Coil is muzikaal niet mijn favoriet. Een ieder die mij kent weet dat ik liever een grommende kerel hoor dan een gillende dame. Pluspunt 1, Cristina Scabbia gilt niet in het extreme. Pluspunt 2, er staat gewoon een heel degelijke band. Ik was oprecht verbaast dat ze op het kleine podium zijn gezet. De band zelf heeft er geen problemen mee dat ze op het kleine strijdtoneel staan. Wat een sfeer en ambiance zet de band neer. Het vak is echt supervol er kan geen kip meer bij. Toch werkt het. Er hangt een vleugje magie bij dit concert. Gewoon een goede set die zeker wel tot de top drie van vandaag behoort. Persoonlijk had ik de band omgewisseld met wat nu op de mainstage mag aantreden.

LACUNA COIL

Mesghuggah is een band waar je mee wegloopt of bij wegloopt. Ikzelf kan de klik niet vinden. Ik vind hun podiumpresentatie op een paar expressies na erg stug en saai te noemen. Een paar mooie lampen redden voor mij de show niet. Maar goed wat ik al zei, you love it or you hate it. Als ik de massale keiharde moshpit middenvoor zie dan doet Meshuggah wat ze moeten doen. Een keiharde lompe set afleveren. Missie geslaagd!

MESHUGGAH

De band die de kleine stage doet afsluiten doet mij ook een wenkbrauw fronsen. Niemand anders dan fucking Sacred Reich krijgt die eer om dat te doen. Wederom zou ik hen op de andere stage gezet hebben, maar goed, met wat er allemaal speelt op Into The Grave begrijp ik dat er lastige keuzes zijn om te maken. Dan maar heerlijk knus genieten van de krakers van weleer. Het nieuwe album moet nog uitkomen. Wij van LiveReviewer hebben uiteraard al een promo mogen ontvangen. En alhoewel die niet het niveau van weleer oppikt, wakkert het wel de liefde voor deze band weer aan. Het mooie dat deze band net als Lacuna Coil gemakkelijk door ervaring en jarenlang toeren in de val van routine en sleur hadden kunnen vallen. Maar dat is nou de magie van beide bands. Ze zitten beiden nog bomvol passie en plezier. En het maakt hen blijkbaar niet uit of ze voor 1200 man staan of bij de mainstage. Gewoon genieten en de volle 100 procent geven. Dit maakt ook dat eigenlijk de meest sfeervolle concerten vandaag te vinden zijn bij de kleinere stage.

SACRED REICH

Uiteraard gaat er één band nog wel even over the top. Ik heb veel mensen onbegrip zien tonen over de keuze van de headliner. Ook ik zelf had de twijfel. Powerwolf zijn die al echt zover, gaat deze stap niet te snel? Vooral de oude garde metalheads uiten hun ongenoegen. Het valt mij echter al op bij inlopen van de fotopit dat ineens er allemaal jonkies vooraan staan. Metal is dood aan het bloeden roepen mensen wel eens . Er zijn geen nieuwe headliners meer. Bands zoals Maiden , Metallica gaan niet meer geëvenaard worden roept men. Die mensen hebben ergens een punt. Qua sales en zo zal een Powerwolf nooit aan een Metallica gaan tippen.

POWERWOLF

Echter vanaf het moment dat Powerwolf begint en het gegil vanuit het publiek aanslaat, mag duidelijk wezen dat Powerwolf terecht hier staat als headliner. Het geluid staat formidabel goed afgesteld en de heren hebben een powervolle presentatie om je vingers bij af te likken. Ik zal thuis niet snel een CD van de heren opzetten, maar potjandorie als je het totaalpakketje bekijkt: de strakheid van spelen, de presentaties, pyro’s en zelfs vlammenwerpers, kan met niet anders stellen dat Powerwolf gewoon een band van kaliber is geworden. Eentje waarvan wij zeker nog wel meer van gaan horen en zien. Zo groot als een Maiden, nee dat niet.Toekomstig headliner van menig festival zie ik wel gebeuren.

POWERWOLF

Aangezien ik ook nog een gezin heb die graag met mij omgaat, en het energielevel na twee dagen ITG ver beneden peil raakte bij mij, heb ik besloten dag drie niet mee te maken. Volgend jaar zijn wij weer van de partij. Of dit weer op Oldenhove gaat plaatsvinden is nog niet bekend. Wel zijn de eerste namen bekend en de earlybirds van 666 stuks al wel in de verkoop. In het weekend van 7 t/m 9 augustus kun je in ieder geval Kvelertak, HAVOK en Revocation aanschouwen. Tot dan!

Tekst en Fotografie: Ronald van de Baan