Live report: Into The Grave (zaterdag) – Oldehove Leeuwarden, 11-08-2018

Live report: Into The Grave (zaterdag) – Oldehove Leeuwarden, 11-08-2018.

Waar de regen bijna dag 1 de das om deed doen ging het er op de tweede dag van Into The Grave een stuk beter aan toe! Alleen in de ochtend waren er nog wat druppels. De eerste band Dust Bolt had weinig last van de regen. Voor een nog vrij leeg veld vuurden zij hun een thrashriffs af! Met veel plezier raast deze relatief nog jonge Duitse band over het podium. De mix van hardcore en thrash doet het publiek wat er al staat al snel in beweging komen.

Dust Bolt

Aan het begin van Goatwhore plenst het nog, maar na dat de set vordert begint het droog te worden. Het publiek komt dan snel uit de schuilplekken om te genieten van deze rauwe band. Geen poespas gewoon knallen! Deze band staat als een huis en had best wat plekken omhoog in de bill gekund. De uitslapers hebben wellicht één van de beste acts van deze dag gemist!

GoatWhore

Nu heb ik het niet zo op verkleedpartijtjes en vrolijke deuntjes. Dus helaas pindakaas! Gloryhammer is de volgende band die het publiek op de begraafplaats mag vermaken. De mannen doen dit met verve. Hun over the top humor wordt niet door iedereen gewaardeerd, maar gezien de menigte die uit hun dak gaat vooraan zijn die vandaag met weinig. Net als op dag 1 doet de organisatie zijn best ieder genre zijn plek te geven. Gloryhammer is een goede keuze en draagt zeker bij aan de diversiteit die een festival hoort te bieden.

Gloryhammer

Voor mij kan de dag niet meer stuk: mooi weer en Dying Fetus onstage! Hun laatste wapenfeit “Wrong one to fuck with” eindigde bij menig extreme metal lover hoog in het jaarlijstje. De technisch hoogstaande riffs, gecombineerd met harde blasts en vuige vocalen doet al gauw menig moshpit vormen. Het vangteam vooraan in de fotopit moet flink aan de bak met de zee van crowdsurfers. Dying Fetus is een waar feestje vandaag!

Dying Fetus

Mike Muir en zijn Suicidal Tendencies gaan nog een stapje verder qua uitbundigheid. Deze veteranen van de crossover thrash hebben sinds de jaren 80 niet aan kracht ingeboet. Ze hebben zelfs Dave Lombardo weten te strikken op de drums! Beetje vreemd om de voormalig Slayer-drummer zo te zien hakken bij Suicidal Tendencies, maar het werkt! Uiteraard op het eind zoals het een ST show betaamd staat het halve veld mee te swingen op het podium. Het lukt Into the Grave toch ieder jaar weer om wat magie te creëren. Deze show mag ook in dat rijtje!

Suicidal Tendencies

In 2013 waren zij nog headliner, nu mag Paradise Lost rond etenstijd zijn opwachting maken. De band heeft altijd een speciaal plekje in mijn hart. Ondanks een paar mindere platen zijn ze de laatste drie weer op de goede koers. Ook live knalt het iets meer, ten spijt dat er vandaag behoorlijk slordig gespeeld wordt. Toch weet de nostalgie te overwinnen en blijft het gewoon genieten van wat Paradise Lost ten gehore brengt. De slordigheden zijn hen vergeven!

Paradise Lost

At The Gates had ik persoonlijk afgeschreven nadat ik ze een keer zo passieloos heb zien spelen dat ik sindsdien de band behoorlijk links heb laten liggen. De grondleggers van de Gothenburg Sound waren wel een stempel op mijn metaljeugd. “Slaughter of the Soul” heeft een speciaal plekje in mijn hart en ik was aangenaam verrast met het laatste album “To Drink from the Night Itself” waarop qua sound weer veel vanuit die tijd terug te vinden is. Vandaag zie ik gelukkig weer een band die wel de vonk heeft. De nieuwe nummers knallen uit de speakers met een furie waar menig band vandaag een puntje aan kan zuigen. Kers op de taart uiteraard de klassiekers. At the Gates is een band die weer volop mijn aandacht te pakken heeft. Topshow!

At The Gates

Children of Bodom komt dit jaar weer met een album op de proppen. Reden genoeg voor ze om de toeren en voor ITG om ze naar Leeuwarden te halen. Hun snelle melodisch spel heeft mij nooit echt doen bekoren. Hun spel komt vandaag ook niet echt uit de verf. Hier en daar wat geluidsprobleempjes zorgen ervoor dat de aandacht al snel bij mij verslapt. Niet iedere show kan een feestje wezen.

Children of Bodom

Black Metal als headliner. Het gebeurt niet snel op een festival van dit formaat. Maar een band zoals Behemoth verdient deze spot. Wat een show zetten de mannen hier neer. De pyro’s draaien overuren, gecombineerd met rookkolommen. Een waar schouwspel voor het oog. Maar weet je wat nu het gave aan Behemoth is. Muzikaal stond het nog tienmaal sterker. Wat een genot was het om te horen hoe strak hun spel was. Behemoth kwam zag en overwon! Wat een einde van een goed jaar!

Behemoth

Zoals ik bij review van dag 1 al liet doorschemeren gaan de geruchten dat ITG gaat verhuizen naar Drachten. Mocht dit het geval wezen begrijp ik de keuze. Men kan dan uitbreiden, met wellicht een tweede podium. Toch zal ik de Oldehove dan gaan missen. Ik heb hier de afgelopen jaren veel memorabels zien gebeuren in het centrum van Leeuwarden. De toekomst zal het leren. Als dit de laatste keer was op Oldehove dan was het in ieder geval een waardig afscheid. Voor volgend jaar is Testament reeds bevestigd! Into the Grave vind dan plaats op 9 en 10 augustus. De vroege vogel tickets zijn alweer in de verkoop! Tot volgend jaar!

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan