Live report: Jinjer – Q-Factory Amsterdam, 26-11-2019

Live report: Jinjer – Q-Factory Amsterdam, 26-11-2019.

The Agonist (het betekent signaalstof, het klonk meer metal voordat ik dat wist) weet hoe je een fatsoenlijke song schrijft. Hun combinatie van melodische death metal met grunts en cleane zang is altijd leuk geweest en ze hebben na het bekende vertrek van Alissa White-Gluz gelukkig een charismatische zangeres gevonden, Vicky Psarakis. De setlist bestaat ook zo’n beetje geheel uit materiaal dat is opgenomen met deze zangeres, er bestaat leven na een vertrek dat aan de band blijft kleven. De band is live ook beter dan op het studiomateriaal. Om de een of andere reden komt de zangeres dan minder goed over. De band, en met name Vicky, weten hoe ze de aandacht van het publiek kunnen pakken en ze op moeten zwepen. Niet dat dat echt nodig is, het eerste nummer ‘In Vertigo’ begint met een hoog tempo, blast beats, grunts en heel veel gitaarleads en variatie in ritme en zang, waar een behoorlijk deel van het publiek duidelijk op gewacht heeft om hun energie op kwijt te kunnen. Ten opzichte van hun begindagen vind ik de band ook beter geworden, met name doordat de metalcore invloed is weggepoetst en de bandleden muzikaal beter en veelzijdiger zijn geworden. Het is duidelijk de juiste beslissing om de meerderheid van de gespeelde songs van het laatste album te trekken. Het enig jammere is de aanwezigheid van een drumsolo. Die dingen worden snel saai en hoewel de drummer zeker niet slecht is, is hij geen Gene Hoglan. Gelukkig houden ze het wel redelijk kort. Na nog een paar goede en strak gespeelde songs, is het publiek goed opgewarmd voor Jinjer.

Als vervolgens het podium wordt aangepast voor Jinjer door middel van wat verhoogde bankjes (zangeres Tatiana is vrij klein) en een heel vreemd opgezette drumkit die voor tweederde uit cimbalen lijkt te bestaan, loopt de verwachting in het publiek duidelijk voelbaar op. Dit is niet zo gek, Jinjer groeit hard. Mede dank zij veel aandacht op youtube is een band die in snel tempo naam voor zichzelf aan het maken is. Youtube is echter niet de belangrijkste reden om deze band te gaan zien, wat tijdens dit concert al snel duidelijk wordt. Ten eerste is de zangeres Tatiana heel goed, zowel qua grunts als clean. Daarnaast zijn het gewoon hele goede muzikanten, ze spelen met gemak de rest van de bands deze avond volledig van tafel. De belangrijkste reden is de hoeveelheid energie die ze uitstralen. Binnen de kortste keren is de zaal een grote kolkende moshpit. Niet slecht gedaan voor een progressieve band dus.

Ik heb de band inmiddels een paar keer live gezien, ze worden ook beter in wat ze doen. Waar ze bijvoorbeeld de vorige keer al wel heel strak konden spelen, hebben ze dit keer een groove aan de muziek toe weten te voegen. Het klinkt gewoon lekker, niet in beweging komen is gewoon geen optie. De nieuwe songs van “Macro”, zoals bijvoorbeeld ‘Judgement & Punishment’, met zijn reggae invloeden, klinken ook goed in combinatie met de oudere songs. De hele set is gewoon een grote in elkaar vloeiende massa van lekker klinkende, swingende en fantastisch gespeelde prog metal, zo goed dat de toegift (met fan favoriet ‘Pisces’ en ‘Captain Clock’) voelt alsof de flow zojuist hinderlijk is onderbroken. Aan het einde van de avond is één ding duidelijk, als je Jinjer nog niet live hebt gezien, wordt het hoog tijd.

Tekst : Marcel Bergervoet