Live report : Kamelot / Serenity / Aeverium – Hedon Zwolle, 24-04-2016

Live report : Kamelot / Serenity / Aeverium – Hedon Zwolle, 24-04-2016.

Bij Hedon aangekomen staat er al een behoorlijke rij mensen voor de deur te wachten. Blijkbaar zijn ook de voorprogramma’s interessant genoeg om vroegtijdig aanwezig te zijn.

20160424_MK_Aeverium00001Als eerste mag het Duitse Aeverium beginnen voor een dan al goed gevulde zaal. Een maand terug stonden ze nog in het voorprogramma van Moonspell in de Metropool in Hengelo, toen helaas voor een schamele 50 man en vrouw. Dat meer of minder publiek ook invloed heeft op het optreden van een band mag eigenlijk niet zo zijn, maar de band speelt beduidend beter dan in Hengelo. Dat heeft ook zijn uitwerking op het publiek dat lekker meedoet, als er door zanger Marcel “Chubby” Römer gevraagd wordt mee te zingen met het refrein van ‘What Are You Waiting For’. Zowel zangeres Aeva Maurelle, die de cleane vocalen op zich neemt, en “Chubby”, die de screams en ruige zangpartijen doet, zijn zeer goed bij stem. Dat en het strakke spel van de rest van de band maken het een meer dan goed optreden.

20160424_MK_Serenity00012Daarna is het de beurt aan het Oostenrijkse Serenity met de charismatische frontman Georg Neuhauser, die meteen vanaf het eerste nummer ‘Codex Atlanticus’ contact zoekt met het publiek en gelijk al menig dameshart sneller doet kloppen. Een paar jaar geleden werd Clémentine Delauney gepresenteerd als vaste zangeres van de band, maar blijkbaar heeft die het veld al weer moeten ruimen. Dit keer mogen we genieten van de zangkunsten van Natascha Koch, die zich tussen de nummers door een paar keer omkleed. Dit en het goeie inleven van Georg in de nummers geeft het geheel een theatraal tintje. De nummers zijn nagenoeg allemaal afkomstig van het nieuwe album “Codex Atlanticus”. ‘Velatum’, ’Serenade of Flames’ en afsluiter ‘Legacy Of Tudors’ zijn alle drie van een ander album. Ook Serenity zet een goed optreden neer en de band laat zien en horen niet voor niks tot één van de grotere namen binnen de symfonische metal te behoren.

20160424_MK_Kamelot00017Na een ruime ombouwtijd, het oppervlak van het podium wordt ongeveer verdubbeld, is het de beurt aan het Amerikaanse Kamelot. De oorsprong van de band ligt in Tampa Florida, bekend om de Death Metal, maar blijkbaar is het ook een goeie voedingsbodem voor andere genres binnen de metal. Na het vertrek van zanger Roy Khan was het maar de vraag of de band een waardige opvolger zou kunnen vinden. “Nieuwe” zanger Tommy Karevik laat er vanaf de opener ‘Veil of Elysium’ geen twijfel over bestaan dat die opvolger is gevonden. Qua stem lijken ze ook wel op elkaar, hoewel Roy een wat rauwer randje aan zijn stem heeft. Bij het tweede nummer ‘When The Lights Are Down’ valt zijn stem even weg en dit euvel herhaalt zich gedurende het concert nog een paar maal. Ook gastzangeres Kobra Paige van het Canadese Kobra And The Lotus, is niet altijd even goed te verstaan. Toch mag dat de pret niet drukken. Tommy is een op en top entertainer en weet het publiek makkelijk naar zijn hand te zetten. Tijdens ‘Karma’ gaan na het verzoek van Tommy “the horns” gewillig en massaal de lucht in. De nadruk ligt vanavond op nummers van het laatste album “Haven”.

20160424_MK_Kamelot00005‘March of Mephisto’ van “Black Halo” zit nu ergens halverwege de set. Als je die in het verleden hoorde wist je dat het concert ten einde was. Gelukkig nu niet, want dan was het wel een hele korte set. De eerste helft van ‘Torn’ wordt gebracht met alleen toetsen en zang en hier is ook goed te horen hoe goed Tommy bij stem is, het publiek luistert ademloos toe. Tussen de drum- en keyboardsolo zit het nummer ‘Liar Liar’, op de plaat mede gezongen door Alissa White-Gluz van Arch Enemy, maar hier dus door Kobra Paige en mijns inziens wel één van de hoogtepunten van de avond. Na ‘Forever’, een nummer dat er tussen de rest ook wel uitknalt, gaat de band het podium af om even later terug te komen voor het slotoffensief met ‘My Therapy’, ‘Revolution’ en ‘Sacrimony (Angel of Afterlife)’.

Dit was, ondanks dat het geluid bij Kamelot niet altijd even goed was, een geslaagd avondje symfonische/progressieve metal.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster