Live report: Kayak – Patronaat Haarlem, 23-11-2018

Live report: Kayak – Patronaat Haarlem, 23-11-2018.

De legendarische Nederlandse progrock band Kayak had de kleine zaal van het Patronaat de gehele avond geboekt om het nieuwe album “Seventeen” te promoten. De line up van Kayak is sinds het nieuwe album volledig gewijzigd, met alleen keyboardspeler Ton Scherpenzeel als oud bandlid. De nieuwe krachten zijn echter allemaal ervaren muzikanten, de band klonk dan ook volledig op elkaar ingespeeld. De drummer is een drumbeest. De partijen van bassist Christoffer Gildenlöw zijn niet heel complex, maar hij speelt het zo relaxed en organisch dat het overduidelijk is wat hij in zijn mars heeft, om nog niet te spreken van zijn partijen op fretloze bas. Gitarist Marcel Singor is naast overduidelijk een goede gitarist, ook een echte aanwinst voor zijn zang, wat wel wat weg heeft van David Bowie. De zanger, Bart Schwertmann, heeft de moeilijke taak Edward Reekers te vervangen. Hij heeft echter een geweldige stem en vult dat aan met tamboerijn, gitaar op een paar songs en een aantal andere percussie-instrumenten. De neusfluit die aangekondigd werd door Ton Scherpenzeel heb ik echter niet gezien. Ton zelf krijgt duidelijk energie van de nieuwe bandleden en is in een opperbeste stemming.

De gespeelde set die avond was een lange set vol oude en nieuwe songs. Van het nieuwe album “Seventeen” wordt echt heel veel gespeeld, waaronder de drie epics ‘La Peregrina’, ‘Walk through Fire’ en ‘Cracks’. Alle songs van het nieuwe album klinken goed, maar het zijn vooral deze epics die indruk op me maken, een kwestie van de oude prog meesters die precies weten hoe het moet, neem ik aan. Wat wel opvalt is dat diverse songs regelmatig qua stijl aan Neal Morse doen denken. Nu heeft de drummer voor Neal Morse gedrumd, maar ik hoor het ook een beetje bij oude songs. Waarschijnlijk is dit een geval van onderlinge invloed. Uiteraard worden ook diverse klassiekers gespeeld. Kayak komt niet onder ‘Mammoth’ en ‘Ruthless Queen’ uit. Daarnaast spelen ze een echt goede versie van ‘Merlin’, misschien wel de best gespeelde song van de avond. Uiteraard staat de band stil bij Pim Koopman die dezelfde avond negen jaar eerder overleden is, door ‘Ballad for a lost Friend’ te spelen. Aan het eind van hun lange set speelt Kayak uiteraard nog een toegift, maar de avond is dan allang geslaagd.