Live report: Korpse / Inquisitor / Abrupt Demise – Estrado, Harderwijk, 31-08-2018

Live report: Korpse / Inquisitor / Abrupt Demise – Estrado, Harderwijk, 31-08-2018.

De stichting Noord Geldersch Metaal heeft op deze mooie vrijdagavond een prima metalavond neergezet met een gevarieerde line up vol extreme metal.

Als eerste betreedt Abrupt Demise het podium. Deze band uit 2010 is relatief jong maar bestaat uit ervaren rotten. Hun old school death metal houdt in mijn oren het midden tussen Cannibal Corpse en de oude Dying Fetus. Brute, uptempo muziek maar ook met een vleugje melodie hier en daar plus regelmatig een lekkere old school death metal groove. De band is nieuw voor mij, maar nummers van de EP “Aborted from Life” zullen vast gespeeld zijn. We krijgen ook nummers van het aankomende nieuwe album, de debuut full length om precies te zijn, waaronder ‘The Pleasure to Kill and Grind’. De band speelt strak en de nummers klinken vet en solide. Met wat gebruik van horrorintro’s tussen de nummers door, houdt men de aandacht ook op die momenten vast. Elk nummer is een brute pot vette death metal. Niks nieuws onder de zon, maar wat men doet, doet men prima!

Abrupt Demise – NGM Estrado Harderwijk – Metalpix NL – Livereviewer

Next up is Neerlands hardste thrashband sinds 1991: Inquisitor! Tevens zijn dit lokale helden waar het meeste publiek voor gekomen is. Niks ten nadele van de andere, te gekke, thrashbands uit Nederland, maar zo’n maniakale frontman zie je nergens. Briljant hoe Alex Wesdijk de thrashwaanzin overbrengt! Met ruimschoots kritiek op de kerk leidt hij nummers in en vertolkt ze als bezeten van een of andere demoon. Na een klein intermezzo halverwege de set, komt hij in monnikspij terug het podium op en kastijdt hij (gesimuleerd, don’t worry) zijn bloedeigen dochter over het podium. Prachtig! Ook de andere bandleden laten zich niet bepaald onbetuigd. Bassist Alex Bakker bast behoorlijk inventieve loopjes en gitarist Erik Sprooten draagt de complete riffsectie met furieus snelle riffs. Een heel enkele keer hapert zijn geluid, maar de intensiteit is continue hoog. En drummer Wim van de Valk timmert zijn drumstel en menig gehoor nog net niet aan gort met afwisselend knoerthard drumwerk, vol blasts en grooves. De set bestaat uit nummers van het debuut “Walpurgis – Sabbath of Lust” maar vooral van het actuele album: “Stigmata Me, I’m in Misery”.
Absolute topband! Ik ben blij dat ze terug zijn en nu doorstarten. Hopelijk komen er meer optredens.

Headliner van vanavond is de Nederlandse wereldtop in de slamdeath stijl, Korpse. Deze jonge band uit 2013 band heeft als een komeet naam gemaakt en al in menig land de massa platgespeeld. Hun ultra, ultra zware grooves beuken je gestel graag tot pulp, terwijl er ook in onder andere het creatieve drumwerk en de massieve composities een prettige afwisseling zit. En de onwerkelijke diepe dreunsample wordt ook strategisch toegepast, wat de breakdowns nóg meer impact geeft. De nummers komen van hun twee full lenght platen en staan allemaal op hetzelfde brute catchy niveau.
De, veelal jonge, aanwezigen lusten er wel pap van en de band speelt weergaloos. De zanger is ook ervaren in het met publiek omgaan en spoort het publiek ook telkens aan tot nog meer actie. Halverwege de set nodigt hij iedereen uit op het podium waar massaal gehoor aan wordt gegeven. Wederom maakt Korpse er weer een mooi feestje van!

Dit was een mooie avond in een mooie venue. Estrado heeft een zaal die zelfs groter is dan Tivoli de Helling, het tweede podium van Utrecht. En er klinkt een zeer goed geluid.

Next up is het Rocktoberfest in Estrado, op 20 oktober, met 11 zeer toffe metalbands, waaronder onder andere zowel headliner Martyr, als het wederom bijeen gekomen Toxocara, acte de presence zullen geven.
Voor meer info hierover: https://www.facebook.com/events/2966659876864865/

Tekst: Maurice Egbers