Live report: Kreator / Dimmu Borgir / Hatebreed / Bloodbath – 013 Tilburg, 30-11-2018

Live report: Kreator / Dimmu Borgir / Hatebreed / Bloodbath – 013 Tilburg, 30-11-2018.

Hoewel het programma in 013 op 30 november wat lukraak leek, lijkt het me bij elkaar toch wel een leuke combinatie bands. Omdat de avond begon met Bloodbath, dat met zijn combinatie artiesten uit andere bands een zekere cultstatus heeft, was ik bang dat er vooraf al geen doorkomen aan zou zijn om vooraan te komen. Dat valt gelukkig wel mee. Bloodbath zet gelijk, zoals verwacht, een stevige set old school death metal neer. Ik vind ze echter in het begin wat gereserveerd en houterig overkomen. Misschien is dat omdat de band weinig samen optreedt. Ook is dat misschien de reden waarom zanger Nick Holmes er voor heeft gekozen in een kantoorpak op te treden, dan heb je in ieder geval iets om het ijs mee te breken. Gedurende de set werd de band wel relaxter in hun optreden.

De metalcore band Hatebreed is allesbehalve gereserveerd in hun optreden. Ze zoeken voortdurend contact met het publiek om ze op te zwepen en gooien ook heel veel energie in hun spel. Het publiek reageert, zoals verwacht, met voortdurende moshpits. Dat is dan ook waar ze voor gekomen zijn, de band weet dat en zij weten dat. Ze hebben een consistente set songs, zonder echte uitschieters, of het moet publiekslieveling ‘As diehard As They Come’ zijn. Voor mij persoonlijk beginnen de song na een tijdje wel erg op elkaar te lijken en begin ik te snakken naar een solootje, een effectpedaal of een karakteristieke lick. Het overgrote deel van de zaal heeft het naar zijn zin, dus wie ben ik om te klagen?

Bij Dimmu Borgir staat eer een behoorlijk ander publiek vooraan dan bij Hatebreed. De sfeer die de band neerzet is dan ook heel anders. Vooraf zijn de schedels en omgekeerde kruizen al neergezet. Het drumstel en de microfoonstandaard zijn ook geheel in thema vormgegeven. Tegen de tijd dat de band met kappen en corpsepaint op de zaal binnen komen schrijden, is het volledig duidelijk dat we een bombastische set symphonische black metal voorgeschoteld gaan krijgen. Helaas zat er een kink in de kabel. Aangezien de band veel instrumenten en een hoop extra muziek in de vorm van backing tracks heeft, hoort de mix goed afgesteld te staan om het juiste effect te bereiken. Helaas was de mix echt slecht aan het begin, terwijl de band juist begon met songs van het nieuwste album ‘Eonian’, met een compleet orkest met koor op de backing track. Dat viel dus redelijk plat. Gelukkig hadden ze halverwege de set nog zo’n song, ‘The Council of Wolves and Snakes’, die wel overkwam. Vanaf dat moment is het geluid ook goed genoeg om echt van het concert te genieten. Vanaf dat moment worden ook de ‘oudjes’, zoals ‘Mourning Palace’ en ‘Progenies of the Great Apocalypse’ , gespeeld, dus eind goed (h)al(f) goed.

De avond wordt afgesloten door Kreator. Vooraf verwacht ik hier heel wat van, de band is live namelijk over de jaren steeds beter geworden. Aangezien bij Kreator de mix vanaf het begin wel goed staat, is het gelijk duidelijk dat ze hun typische songs snel, agressief en strak spelen. Zo mogelijk zijn de moshpits bij Kreator dan ook nog groter dan bij Hatebreed. De band heeft behoorlijk veel songs van het laatste album in hun setlist zitten. Aangezien ze in dat album wat meer melodie verwerkt hebben, zonder de intensiteit te verliezen, komt dit de diversiteit van het optreden alleen ten goede. Daarnaast heeft de band ook een eerbetoon aan de overleden metalgiganten (Fallen Brothers) en natuurlijk een aantal oude klassiekers waar niemand omheen kan. Aangezien Metallica al jaren niet meer zo strak speelt als vroeger en Slayer stopt, heeft Kreator een goede claim op de titel van beste thrash metal band van dit moment. Hoewel de hele setlist dit al heeft aangetoond, benadrukt de band het nog even op het eind met een vurige ‘Pleasure to Kill’. Dit is duidelijk de beste band van de avond.